Renault vlani predal na obrovskom čínskom trhu len 19 229 automobilov, čím sa jeho podiel scvrkol na 0,08 percenta. Horšiu obchodnú bilanciu mali i Nissan, ktorému na tamojšom trhu spadli dodávky nových áut o 5,2 percenta, lenže v absolútnych číslach je stále niekde inde – v Číne bol vlani schopný predať 1,38 milióna vozidiel.

Hovorí sa, že zúfalá situácia si vyžaduje zúfalé činy, otázkou ale teraz je, či to Luca de Meo, šéf Renaultu tentoraz neprehnal. Rozhodol sa totiž zmeniť postavenie „svojej“ značky tým, že začal hľadať pomoc mimo aliancie, keď oslovil čínsky koncern Geely.

Šéf Renaultu Luca de Meo podľa všetkého jednal v Číne s Geely bez aliančných partnerov.

„Celá stratégia Renault v Číne bola nastavená nesprávne,“ povedal de Meo v rozhovore pre Bloomberg News a dodal: „Nie je to chyba Nissanu. Možno sú v Číne lídrom, ale nie sú tam preto, aby robili dobročinnosť.“

Takýto postoj by sa možno ešte dal pochopiť, lenže podľa ľudí oboznámených s touto záležitosťou Renault do jednaní s Geely (vlastníkom Volva a partnerom Mercedesu) akosi zabudol zapojiť manažérov Nissanu. Už tak napäté vzťahy medzi Francúzmi a Japoncami zrejme dostali ďalšiu trhlinu.

Niečo za niečo

Aká je hlboká, zvonku samozrejme netušíme, Nissan však na žiadosti médií o vyjadrenie k celej veci oficiálne zatiaľ nereagoval. Jediný, kto k tomu do tejto chvíle zaujal nejaké stanovisko, je generálny riaditeľ japonskej značky, Makoto Uchida. Pre televíziu Bloomberg akurát sucho oznámil, že „v rámci aliancie pracujeme na viacerých nových technológiách elektrifikácie, vrátane platforiem, elektrického pohonu a batérií. Úspešne spolupracujeme už 21 rokov, v tomto duchu a zmýšľaní budeme pokračovať a túto dynamiku je potrebné posilniť.“

Otázkou samozrejme je, ako do tohto plánu zapadá dohoda Renaultu s Geely, ktoré má Francúzom pomôcť predávať v Číne hybridy, zatiaľ čo de Meo sa zaviazal, že uľahčí automobilke Lynk & CO vstup na kórejský trh, kde Renault už viac ako dve dekády pôsobí prostredníctvom skupiny Samsung.