Kým mnohé firmy, ako je Tesla, Waymo, Rimac a ďalší, riešia v prvom rade robotické taxíky, americký Tensor chce s autonómnym riadením osloviť súkromných zákazníkov. Jeho novinka dostala elektrický pohon a spoločnosť má nemalé ambície – tvrdí, že ju plánuje uviesť na trh už v roku 2026.
Odvážny plán chce postaviť na vozidle (zatiaľ) bez konkrétneho mena, je však prezentované ako Robocar. Z fotografií to nie je na prvý pohľad jasné, ale päťdverový elektrický liftback je jedným slovom obrovský.
Stavbou obor
Tensor má dĺžku až 5524 milimetrov, šírku (bez kamerového systému!) 2029 mm, výšku aj kvôli systémom riadenia 1989 mm a rázvor náprav 3150 milimetrov. Pohotovostnú hmotnosť výrobca neuvádza, ale podľa avizovanej trakčnej batérie s pomerne veľkou kapacitou 112 kilowatthodín ju odhadujeme na 2,5 až 3,0 tony.
Detaily o architektúre Tensor ešte neodhalil, ale nepochybne pôjde o minimálne 800-voltový systém s ohľadom na fakt, že nabitie z 20 na 80 percent by nemalo v ideálnych podmienkach trvať viac ako 10 minút.
Napriek veľkosti má veľmi slušný aerodynamický odpor, Cd len 0,253!
Zoznamom senzorov gigant
Čo firma naopak prezradila, sú niektoré detaily o podvozku a autonómnom riadení. Vozidlo využíva vzduchové odpruženie a kvôli zlepšeniu ovládateľnosti dostalo riadenie všetkých kolies.
Ešte impozantnejšia je zostava senzorov. Auto sníma okolie pomocou 5 lidarov, 11 radarov, 37 kamier, 10 ultrazvukových snímačov, 3 inerciálne meracie systémy, 16 detektorov kolízie, 8 detektorov výšky hladiny vody, 4 senzorov tlaku v pneumatikách a 1 detektora dymu! A to sme skoro zabudli na 22 mikrofónov.
Sám očistí „oči“
Ak dávate prednosť šoférovaniu, tá možnosť tu stále existuje. Stačí nechať elektricky odsunúť dvojicu dotykových displejov a z palubnej dosky sa vysunie sklopný stĺpik riadenia i s volantom.
Zaujímavé je, že vyššie uvedená technika autonómneho riadenia je navrhnutá tak, aby ste pred každou jazdou nemuseli tráviť čas prípravou vozidla na presun. To znamená, že Tensor okrem senzorov namontoval do vozidla aj sústavu inteligentných čistiacich prvkov, od stieračov, ochranných krytov (aktivovaných po zaparkovaní), až po vyhrievané trysky. Samotnú detekciu správneho fungovania jednotlivých systémov potom stráži rozsiahla autodiagnostika.
Výpočtovým výkonom superpočítač
Zaujíma vás, ako je možné v takom aute udržať súkromie, prípade aká je v aute riadiaca technika, aby to kvantum dát utiahla? Na prvú otázku Tensor hovorí, že mikrofóny v kabíne majú fyzické vypínače a kamery mechanické krytky. Navyše dodáva, že všetky dáta sú ukladané a spracovávané lokálne a môžete k nim pristupovať prostredníctvom svojho mobilu s „end-to-end“ šifrovaním.
Aby toto všetko vydržalo v chode, senzory a riadiace jednotky riadi superpočítač s neskutočným výkonom 8000 TOPS. Len pre zaujímavosť 1 TOPS je 1 tera matematických operácií za sekundu, teda v tomto prípade 8 kvadriliónov (!) operácií za sekundu. To všetko navyše spolupracuje s umelou inteligenciou, ktorá je nastavená tak, aby zrkadlila ľudské chovanie.
Výroba? Vo Vietname
Aj keď nie je jasné, kto všetko bude pre Tensor dodávať komponenty, výroba by mala prebiehať vo vietnamskej továrni automobilky VinFast v 2,1-miliónovom Hai Phongu. A ak tomu veríte, na trhu by mali byť prvé autá už v druhom polroku 2026. Predaj má takmer súčasne začať v Spojených štátoch, Európe a Spojených arabských emirátoch.
zdroj: Tensor