Pozrite si náš videotest Toyoya GR Supra práve z okruhu SlovakiaRing:

Slovenský okruh mal za tucet rokov, čo existuje, určite viac safety cars. Ja si najviac spomínam na čierny Mercedes SLK 55 AMG R171. Slúžil tu skutočne dlho. Prišiel čas na zmenu. Od leta 2021 má SlovakiaRing safety car, ale aj leading car. Stali sa nimi Toyoty GR Supra. Aj keď ich tam už pár týždňov majú, oficiálnu premiéru budú mať až koncom augusta počas Veľkej Ceny Slovenska 2021.

Akú úlohu má Safety Car?

Safety a leading car majú na každom pretekárskom okruhu nezastupiteľnú úlohu. Bezpečnostné vozidlo (safety car) zoradí po nehode štartové pole, určí mu tempo, aby bola trať čo najskôr zabezpečená na reštart pretekov. Auto musí mať dostatočný výkon a držať tempo s pretekárskymi vozidlami, resp. motocyklami. Strecha preto obsahuje špeciálny maják, aby bolo jasné čo zapnutá alebo vypnutá signalizácia pre ďalšie dianie na dráhe prinesie.

Počuli ste už o Leading Car?

Je pravda, že úlohu Safety Car a Leading Car na väčšine okruhov, alebo teda podujatí zvládne to isté auto. Respektívne, samozrejme, môžu byť aj dve-tri, ale volajú sa Safety Car. V tomto smere razí SlovakiaRing dvoma rôznymi menami pre rovnaké úlohy nevídané tituly. Vysvetľujú to nasledovne: Úlohou zavádzacieho vozidla (leading car) je štartovať preteky vozidiel systémom letmého štartu, to znamená, že vozidlá sú v určenom poradí vedené vo formovacom kole až do momentu, keď zavádzacie vozidlo opustí pretekársku dráhu vjazdom do boxovej uličky a pretekárske vozidlá sú odštartované svetelnou signalizáciou.

Obe vozidlá, teda Safety Car aj Leading Car šoférujú profesionálni jazdci a pretekárski inštruktori, ktorí ovládajú špecifiká pretekov a okruh poznajú naspamäť.

Činnosť oboch vozidiel a ich zásah reguluje riaditeľ pretekov z riadiacej veže (race control). Pri výbere vozidiel zohráva úlohu hneď niekoľko základných faktorov: zaujímavá značka, netradičný dizajn a cveng športovej histórie. V neposlednom rade dostatočný výkon, stabilita, bezpečnosť a spoľahlivosť.

Novú Toyotu GR Supra poháňa preplňovaný zážihový radový šesťvalec s objemom 3,0 litra, prepojený so zadnou nápravou. S maximálnym výkonom 250 kW (340 k) dosahuje nová Supra po odblokovaní obmedzovača rýchlosť vyše 280 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 s.

Zdroj: Toyota News