Nárast cien s plynúcimi rokmi je pochopiteľný a môže zaň v prvom rade inflácia. Niektoré komodity sa však v tomto smere vymykajú pravidlám a rast ich cien prekonáva aj samotné znehodnocovanie meny. A z analýzy Nemeckej asociácie poisťovní (GDV) vyplýva, že to platí aj pre náhradné diely automobilov. Ako príklad uvádzajú domáci trh, kde miera inflácie v súčasnosti dosahuje 10 %, pričom také potraviny či energie zdraželi o 21,1 % a pohonné hmoty o 14,6 %. Náhradné diely áut sú však na tom s rastom cien oveľa horšie. Za posledných desať rokov sa totiž ceny súčiastok vyšvihli v priemere až o 53 percent, zatiaľ čo priemerné spotrebiteľské ceny vzrástli „len“ o 22 %. 

Automobilky diktujú

To je výrazný skok a GDV dokonca hovorí o cenovej explózii. Uveďme si pár príkladov. Cena zadnej kapoty, inými slovami veka batožinového priestoru, narástla od roku 2013 až o 73 %, zadné blatníky o 71 % a ešte horšie sú na tom zadné svetlá, ktoré za poslednú dekádu zaznamenali 79-percentný nárast ceny. Ak sa pýtate, ako je to možné, vysvetlenie v uvedených príkladoch sa nehľadá úplne ľahko. V prípade svetiel môžeme hovoriť najmä o zložitejšej a komplexnejšej technológii, ktorá ich cenu neustále zvyšuje, no v prípade komponentov karosérie sa rast cien vysvetľuje horšie. GDV za vinníka určila samotné automobilky, podľa ktorej majú takmer všetky viditeľné diely chránené patentami. To znamená, že v tomto segmente trhu prakticky neexistuje férová konkurencia z druhovýroby. 

Inými slovami, takáto hospodárska súťaž znamená, že ceny jednotlivých dielov si priamo diktujú automobiloví výrobcovia. Môžu si to totiž dovoliť, pretože náhradné diely z iných zdrojov buď nezoženiete, alebo ak aj áno, hrozí, že pri použití neoriginálnych súčiastok počas záruky vám výrobca v prípade problémov jednoducho nemusí uznať garanciu. A to je risk, ktorý väčšina ľudí nie je ochotná podstúpiť. Samozrejme, tento problém sa starých áut bez záruky týka v menšej miere. 

Automobilky tak v princípe držia zákazníkov ako rukojemníkov, môžu si dovoliť ponechať ceny náhradných komponentov na veľmi vysokej úrovni a GDV uvádza aj konkrétny príklad. Cena blatníka VW Golf stojí od výrobcu 260 eur, ale na stránke kfzteile24.de by ste ho zohnali len za 99 eur. Oprava áut je tak neustále drahšia a drahšia a rast cien jednotlivých dielov je doslova enormný. 

Diel (cena v eurách) 2013 2023 Rozdiel
Zadné svetlo 144 257 +79%
Veko kufra 478 830 +73%
Zadný blatník 480 818 +71%
Zadný nárazník 322 515 +60%
Predný nárazník 339 530 +56%
Predné svetlo 638 994 +56%
Predný blatník 191 294 +53%
Zadné dvere 496 753 +52%
Predné dvere 480 724 +51%
Kapota motora 412 609 +48%
Chladič 261 370 +42%
Čelné okno 367 500 +36%

Zdroj: Nautiv, GDV

Foto: KBB