Cenovky na čerpačkách a procesy na pozadí

Ceny palív sú aj u Slovákov častou diskutovanou témou. Napokon, čerpaciu stanicu zvykneme  navštevovať pravidelne a prirodzene nás nahnevá najmä to, keď vidíme, že pumpári upravili cenovky smerom nahor.

Že k tomu dochádza súvisí isto aj s tým, že ceny na tomto trhu sú značne volatilné. To dodáva väčšiu dynamiku aj tomu, koľko peňazí nám odíde na benzínke z peňaženky.

Stáva sa pravidelne, že motoristi sa nielen posťažujú na to, koľko museli za palivo zaplatiť, ale keď sa nám ceny – napríklad v porovnaní so zahraničím – nepozdávajú, niekedy obviňujeme štát a konkrétne Protimonopolný úrad (PMÚ), že je na tomto „poli“ malo aktívny.

Úrad sa preto rozhodol podeliť o svoj pohľad a vysvetliť, aké su jeho reálne možnosti zakročiť, ak by to bolo skutočne potrebné. Právomoci PMÚ sú presne určené zákonom o ochrane hospodárskej súťaže. Navyše aj zmluva o fungovaní Európskej únie upravuje problematiku neprimerane vysokých cien.

„Podľa oboch je zneužívanie dominantného postavenia na trhu zakázané a za zneužitie dominantného postavania sa považuje aj uplatňovanie neprimerane vysokých cien. PMÚ teda má kompetencie posúdiť, či cena určitého konkrétneho tovaru uvádzaného na trh podnikateľom v dominantnom postavení nie je neprimerane vysoká,“ vysvetľuje úrad.

Nemáme však žiadnu zákonom danú kompetenciu posudzovať celkovú ziskovosť podnikateľov ani primeranosť, resp. neprimeranosť ich celkového zisku alebo celkových marží, zdôrazňujú úradníci.

Cena paliva? Platíme veľa na daniach

Konštatovať, či došlo k zneužitiu dominantného postavenia kvôli privysokým cenám môže PMÚ až na základe komplikovaných procesov vrátane trhovej analýzy. Povedané slovami úradu: „Prípadné porušenie zákona PMÚ neposudzuje iba na základe čiastkových informácií týkajúcich sa vývoja cien jednej vstupnej suroviny (v prípade pohonných hmôt ropy) a bez zohľadnenia vývoja ostatných nákladov, ani na základe výšky ceny v krátkom časovom úseku.“

V posledných rokoch bol vývoj cien PHM v Európe turbulentný. Nárast burzových cien PHM spôsobil to, že najmä v roku 2022 rafinériám naozaj vzrástli marže. Tie však nepredstavujú čisté zisky rafinérií. Nezohľadňujú všetky ich náklady. Samé osebe nepredstavujú nezákonnú protisúťažnú praktiku.

Podľa PMÚ prevláda názor, že najvhodnejšou odpoveďou na výnimočne vysoké zisky ropných gigantov je zdanenie dodatočných ziskov rafinérií. To sa udialo napríklad v prípade bratislavského Slovnaftu.

Pre komplexné pochopenie situácie je dôležité uvedomiť si, ako sa tvorí maloobchodná cena pohonných hmôt. V skutočnosti približne polovicu maloobchodnej ceny benzínu a nafty, ktorú spotrebiteľ vidí na čerpacej stanici tvorí daň – spotrebná daň a daň z pridanej hodnoty. Výška daní je daná zákonom. Je príjmom štátneho rozpočtu a výrobca palív ju nevie ovplyvniť.

V rámci prešetrovania správania podnikateľov v cenovej oblasti sa PMÚ môže zaoberať len cenami bez daní, keďže podnikateľ je zodpovedný len za túto časť ceny. Maloobchodné ceny s daňami (teda tie ceny, ktoré motorista vníma v praxi) nie sú pre analýzu úradníkov relevantné.

Dane týkajúce sa PHM sú v jednotlivých krajinách EÚ rozdielne – ceny PHM s daňami preto nie sú porovnateľné medzi jednotlivými štátmi.

Rastie cena palív bez daní. Našťastie len mierne

Existujú dve "kategórie" cien – burzové ceny ropy a burzové ceny PHM. Kým cena ropy samotnej sa odvíja od burzových cien ropy, cena nafty a benzínu sa priamo odvíja od burzových cien PHM. Obidve tieto kategórie sú ovplyvňované rôznymi faktormi, preto burzové ceny PHM nie sú totožné s burzovými cenami ropy a nemusia nevyhnutne sledovať úplne rovnaký trend.

Protimonopolný úrad zdôrazňuje, že do marca 2022 sa ceny PHM bez daní v SR a ostatných krajinách líšili len mierne a sledovali rovnaký trend. Od marca 2022 (začiatok vojny na Ukrajine) začala maloobchodná cena PHM bez daní výrazne rásť v SR aj v ostatných sledovaných krajinách. Bolo to s výnimkou Maďarska, kde bola v marci 2022 zavedená regulácia cien PHM.

Ku koncu roka 2022 a v priebehu roka 2023 došlo naprieč regiónom k poklesu cien PHM. Opäť s výnimkou Maďarska, kde došlo po odstránení cenovej regulácie ku skokovému zvýšeniu cien. V roku 2024 opätovne dochádza k miernemu nárastu maloobchodnej ceny PHM bez daní. V marci stojí benzín na Slovensku 1,61 eura za liter a nafta 1,57 eura, uvádza štatistika českej asociácie ČAPPO. Dobrou správou je aspoň to, že stále ide o úroveň výrazne nižšiu ako počas "špičky" v roku 2022.

Zdroj: Protimonopolný úrad SR, ČAPPO / foto: cz.depositphotos.com