O aké nové úseky pôjde? Štát má v pláne tento rok dokončiť dovedna 17 diaľničných projektov na 8 diaľniciach naprieč krajinou. Okrem iného pôjde o stavby ako diaľnica D4 na Písek, juhočeská D3 či juhomoravská D55. Napríklad spomínaná D4 býva označovaná aj ako referenčný PPP projekt a ide o 32 kilometrov diaľnice.

Rezort dopravy dostal k dispozícii rekordný rozpočet, aby sa začali práce na ďalších takmer 118 kilometroch diaľnic. Česko tak bude vo výstavbe napredovať rýchlejším tempom ako doposiaľ a vláda chce zároveň začať stavať 47 kilometrov ciest prvej triedy.

Čo sa týka nových diaľnic, naši susedia sa pritom boria s rovnakými problémami ako Slovensko. Príprava projektov nebýva ľahká, trvá často dlho, prichádzajú protichodné pripomienky od účastníkov konaní a spravidla chýba flexibilita z hľadiska získavania pozemkov na výstavbu - aj tieto procesy sa zvyknú predlžovať.

Zvládli to však svojho času i Poliaci - nášmu severnému susedovi Poľsku sa podarilo po roku 2000 výrazným spôsobom šikovne dobudovať diaľničnú sieť vďaka peniazom z eurofondov.

Zdražovanie diaľničných známok v Česku

Čo sa však už konkrétne (nielen) českým vodičom páči menej je nárast ceny diaľničnej známky pre rok 2024. Ročná známka bude stáť od 1. marca 2024 po novom 2300 českých korún, čo je zhruba 92 eur. Dnes pritom stojí 60 eur.

Jedným dychom však musíme dodať, že štát má argumenty, ktoré sa dajú pochopiť - vrátane inflácie a nových úsekov u našich susedov.

Naopak symbolicky sa zníži cena 30-dňovej a 10-dňovej známky, čo poteší mnohých Slovákov, ktorí sa vyberú do ČR napríklad len na výlet. Rozdiel však bude len kozmetický, a to do 2 eur. 30-dňová bude stáť v prepočte 17 eur a 10-dňová vyjde na 11 eur.

Zdroj: dnoviny.czedalnice.cz / foto: cz.depositphotos.com