Čo sú tieto čísla vlastne zač? Základom pre všetky „bombastické“ tvrdenia je spôsob, ako jednotliví výrobcovia rátajú svoje dáta. Tesla zahrňuje len tie nehody, pri ktorých došlo k aktivácii airbagov alebo bezpečnostných pásov. Menej závažné kolízie či škrabance, ktoré bežne fungujú v dopravných nehodách, tak v týchto číslach chýbajú. Navyše jazda s Autopilotom prebieha prevažne na diaľniciach, kde je riziko nehody nižšie oproti hustej mestkej premávke, čo takisto ovplyvňuje bezpečnostné štatistiky.

Naproti tomu, americká štatistika National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) pokrýva širší okruh policajne hlásených nehod rôznej závažnosti. To znamená, že čísla nie sú porovnateľné s dátami od Tesly.

Porovnanie s Waymo

Správa Bloombergu nesprávne porovnáva aj počet „autonómnych” najazdených míľ: zatiaľ čo Tesla uvádza všetky míle najazdené pod dohľadom vodiča s FSD, v prípade Wayma sa prezentujú len tzv. „rider-only” jazdy (autonómne bez vodiča) zo San Francisca, ktorých je síce 22 miliónov, ale globálne má Waymo cez 71 miliónov míľ. Teda nielen, že ide o menší vzorku, ale sú aj jazdené bez ľudskej kontroly v premávke.

Skrytá realita?

NHLTA uvádza, že len 18% všetkých policajne zaznamenaných nehôd zahrňuje aktiváciu airbagu. Väčšina menších nehôd sa tak do Teslových čísel nikdy nedostane. Navyše, prístup Tesly k zberu dát má viaceré diery: ak nie je dostupná telemetria, alebo dôjde k poškodeniu antény či absencii signálu, nehoda sa do systému ani nezaznamená. Takýto reporting jednoznačne skresľuje realitu v prospech lepších marketingových čísel.

Ako je to naozaj?

Aj keď sú čísla od Tesly o FSD bezpečnosti pôsobivé, pravdepodobne nejde o plnohodnotné porovnanie s inými autonómnymi službami. FSD stále vyžaduje aktívny dohľad vodiča. Pri Waymo je naopak tento počet známy a rádovo vyšší.

Správa Bloombergu na základe dát od Tesly prináša zaujímavý pohľad na výkonnosť FSD systému. Treba však mať na pamäti, že tieto údaje sú selektívne, dátové metodiky sa líšia a porovnania medzi firmami nie sú priamo „jablko-jablko“. Preto treba výsledky vnímať ako čiastočný obraz, nie absolútnu pravdu. Ak chceme reálne porozumieť schopnostiam autonómnych systémov, je potrebné počkať na štandardizované hodnotenia a transparentnejší zber dát.