Čo sú tieto čísla vlastne zač? Základom pre všetky „bombastické“ tvrdenia je spôsob, ako jednotliví výrobcovia počítajú svoje dáta. Tesla zahŕňa len tie nehody, pri ktorých došlo k aktivácii airbagov alebo bezpečnostných pásov. Menej závažné kolízie či škrabance, ktoré bežne fungujú v záznamoch dopravných nehodách, tak v týchto číslach chýbajú. Navyše jazda s Autopilotom prebieha prevažne na diaľniciach, kde je riziko nehody nižšie oproti hustej mestkej premávke, čo takisto ovplyvňuje bezpečnostné štatistiky.
Naproti tomu štatistika americkej National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) pokrýva širší okruh policajne hlásených nehod rôznej závažnosti. To znamená, že čísla nie sú porovnateľné s dátami od Tesly.
Porovnanie s firmou Waymo
Správa Bloombergu nesprávne porovnáva aj počet „autonómnych” najazdených míľ: zatiaľ čo Tesla uvádza všetky míle najazdené pod dohľadom vodiča s FSD, v prípade Wayma sa prezentujú len tzv. „rider-only” jazdy (autonómne bez vodiča) zo San Francisca, ktorých je síce 22 miliónov, ale globálne má Waymo odjazdených viac ako 71 miliónov míľ. Nejde teda len o menšiu vzorku, ale sú navyše najazdené bez ľudskej kontroly v premávke.
Skrytá realita?
NHTSA uvádza, že len 18 % všetkých políciou zaznamenaných nehôd zahŕňa aktiváciu airbagu. Väčšina menších nehôd sa tak do čísel Tesly nikdy nedostane. Navyše, prístup Tesly k zberu dát má viaceré diery: ak nie je dostupná telemetria, alebo dôjde k poškodeniu antény či absencii signálu, nehoda sa do systému ani nezaznamená. Takýto reporting jednoznačne skresľuje realitu v prospech lepších marketingových čísel.
Ako je to naozaj?
Aj keď sú čísla od Tesly o FSD bezpečnosti pôsobivé, pravdepodobne nejde o plnohodnotné porovnanie s inými autonómnymi službami. FSD stále vyžaduje aktívny dohľad vodiča. Pri Waymo je naopak tento počet známy a rádovo vyšší.
Správa Bloombergu na základe dát od Tesly prináša zaujímavý pohľad na výkony systému FSD. Treba však mať na pamäti, že tieto údaje sú selektívne, dátové metodiky sa líšia a porovnania medzi firmami nie sú priamo „jablko-jablko“. Preto treba výsledky vnímať ako čiastočný obraz, nie absolútnu pravdu. Ak chceme reálne porozumieť schopnostiam autonómnych systémov, je potrebné počkať na štandardizované hodnotenia a transparentnejší zber dát.
zdroj: Electrek Teslanorth X