Vyrábala sa len tri roky a od začiatku ju sprevádzali nemalé problémy. Odstránené B stĺpiky bez ďalších dodatočných výstuh robili zo Škody 1000 MBX automobil, ktorý sa krútil nielen pri jazde, ale nízka torzná tuhosť karosérie spôsobovala deformácie už po zavesení na dopravník produkčnej linky.

Konštruktéri sa snažili tento zásadný nedostatok riešiť množstvom dodatočných úprav, napríklad spevnením prahov počiatkom roka 1967, o zásadnom zlepšení sa však hovoriť nedá.

V druhej polovici roka 1967 sa na trhu objavil model 1100 MBX s hliníkovým štvorvalcom, ktorý mal objem zväčšený z 988 na 1107 centimetrov kubických (vďaka vŕtaniu zväčšenému zo 68 na 72 mm pri zachovaní zdvihu 68 mm). Maximálny výkon 52 koní podľa SAE s jedným karburátorom Jikov 32 BST-21 sa nezmenil, väčší agregát ho však produkoval o 200 otáčok za minútu skôr, konkrétne pri 4800 ot./min.

Nepatrne poskočil najvyšší krútiaci moment zo 76 na 81 newtonmetrov pri 3000 otáčkach za minútu, naopak štvorstupňový manuál (respektíve jednotlivé prevody i finálny prevod v rozvodovke) a suchá jednokotúčová spojka ostali identické.

Podľa dobových médií bola najdrahšia škodovka svojej doby – predávaná vo verzii De Luxe za necelých 53 tisíc československých korún – schopná jazdiť pri pohotovostnej hmotnosti 810 kg maximálnou rýchlosťou 135 kilometrov za hodinu a priemerná spotreba vychádzala na 7,9 litra benzínu na 100 km.

V poslednom modelovom roku MBX dostalo niekoľko štylistických zmien a ak je auto momentálne predávané na inzertnom portáli Bazos.cz v originálnom stave, ide práve o verziu pre rok 1969. Vznikli ich necelé tri stovky a poznáte ich predovšetkým podľa prepracovanej prednej časti.

Dvojdverová „eMBéčka“ z tej doby dostala namiesto chrómovaného oválu pripomínajúceho masku vodorovnú plastovú lištu s nápisom ŠKODA, ktorá štylisticky spájala obe predné smerovky. Tie boli tiež iné. Pôvodné kvapkovité dizajnéri nahradili skrátenými hranatejšími smerovkami, ktoré mali pri pohľade zhora trojuholníkový tvar.

Namiesto spomínanej „masky“ sa vpredu objavila chrómovaná lišta lemujúca okraj veka batožinového priestoru, ktorá mala svoj protipól na zadnej kapote motorového priestoru. Na rozdiel od štvordverového sedanu si MBX ponechalo zadné okno zabiehajúce do zadných negatívne sklonených stĺpikov a na streche mu ostal pozdĺžny prelis, ktorý by sme s trochou fantázie mohli považovať za plutvu, v skutočnosti však išlo o riešenie pokúšajúce sa spevniť konštrukciu.

Za 1,6 milióna Kč je vaša

K neviditeľným zmenám pre rok 1969 patrili robustnejšie hriadele zadných kolies, väčší chladič a v rámci brzdovej sústavy auto dostalo obmedzovač tlaku pre zadnú nápravu.

Prípadný záujemca o automobil ponúkaný v Rakovníku si dobové detaily určite postráži, pričom súčasný majiteľ sľubuje fotodokumentáciu potvrdzujúcu originalitu a zároveň tvrdí, že ide o jeden z 50 zachovaných pojazdných kusov na svete. Aj preto asi neprekvapí, že Škoda 1100 MBX De Luxe má cenovku 1 600 000 Kč, čo pri súčasnom kurze vychádza na 63 850 eur.

Zdá sa vám to za škodovku príliš veľa? Potom by ste mali vedieť, že v júli sa ČR predala exportná verzia Škody 100 L s 1607 km na tachometri za 1 850 000 Kč, v prepočte za 73 822 eur a v aukcii ju vydražil kupujúci zo Slovenska.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov