Zmestiť do jedného článku všetky dôležité informácie o histórii tejto automobilovej ikony je nemožné. Preto si pripomeňme aspoň najdôležitejšie míľniky medzičasom azda najpredávanejšieho auta na svete.  Ešte v roku 2013 prekonal VW Golf métu 30 miliónov kusov a je stále mimoriadne obľúbený.

Prvá generácia

Pôvodná prvá generácia mala byť v roku 1974 nástupcom obľúbeného Beetlu. Zastaraná koncepcia všetkého vzadu (motor aj pohon) už bola prekonaná, a tak VW musel uviesť na trh niečo, čím zaplní dieru po pôvodnom „chrobákovi“. Podarilo sa to viac len skvelo. Dá sa napísať, že geniálne. Už z prvej generácie sa podarilo predať neuveriteľných 6,8 milióna kusov. Do roku 2009 ho vyrábali v Južnej Afrike. V produkcii bol tiež v bývalej Juhoslávii.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohonné jednotky začínali na štvorvalcovom zážihovom 1,1 s 37 kW (50 k) a končili s modelom GTI pri 81 kW (110 k). Už v prvej generácii prišli k slovu prvé vznetové motory, najprv s objemom 1,5 a neskôr 1,6 litra (aj s preplňovaním).

Druhá generácia

„Dvojka“ prišla na trh v roku 1983. Vo výrobe zostala do roku 1992, za ten čas sa pre ňu rozhodlo viac než 6,3 milióna zákazníkov. Dizajnom to nebol žiaden úlet voči prvej generácii, jednoducho len trocha pozmenili to, čo sa dobre predávalo naďalej. Trocha sa zlepšila pasívna bezpečnosť, pribudli nové komfortné prvky, ako napríklad klimatizácia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ponuka štartovala na 1,0 zážihovom štvorvalci s 33 kW (45 k) a končila na verzii G60 s kompresorom a 119 kW (162 k). Boli aj výkonnejšie verzie, ale len ako limitovky, dokonca aj GTI malo menší výkon. Éra TDI motorov ešte nenastúpila, ponuka 1,6 dieselov vrcholila s turbodieselom na 59 kW (80 k). Špeciálna verzia Country je napríklad dnes vyhľadávaným youngtimerom.

Tretia generácia

Tretia generácia prišla s mladíckym výrazom, zaoblené hrany korešpondovali s dobou. V rokoch 1991 až 2000 z neho predali cez 4,8 milióna kusov, konkurencia si z predajného koláča začala ukrajovať viac a viac. Tretia generácia prišla po prvýkrát so šesťvalcovým modelom, pribudla automatická klimatizácia a viac airbagov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ponuka motorov začala na zážihovej štvorvalcovej 1,4ke s 44 kW (60 k), končila s verziou VR6 na 140 kW (190 k). Vznetové ekvivalenty boli všetky so zdvihovým objemom 1,9 litra, najprv bez priameho vstrekovania, neskôr s priamym vstrekovaním a preplňovaním s magickými písmenkami TDI. Najsilnejšia verzia mala 81 kW (110 k).

Štvrtá generácia

Štvrtá generácia je dodnes veľmi obľúbená aj v našich končinách, je to odolné auto, opraviteľné za veľmi lacné peniaze, antikorózna ochrana voči predchodcovi poskočila a v kombinácii s motorom TDI má veľmi nízke prevádzkové náklady. Nie je preto divu, že ich stále toľko jazdí aj po našich cestách. Produkcia prebiehala v rokoch 1997 až 2004 (prípadne do 2008 v Číne). Zvýšili tiež aktívnu aj pasívnu bezpečnosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ponuka motorov začínala na 1,4 s 55 kW (75 k) a končila s veľmi zaujímavou verziou R32 (prvé eRko) s 3,2-litrovým šesťvalcom a 177 kW (241 k). Vznetové varianty kopírovali predchodcu, avšak tentokrát už len s priamym vstrekovaním paliva. Po obľúbených verziách s rotačným rozdeľovacím čerpadlom prišli nie príliš obľúbené PD (vyššia spotreba, hlučnosť, náročnosť na opravy), z ktorých najsilnejšia mala 110 kW (150 k).

Piata generácia

Piata generácia prišla na trh v roku 2003 a vydržala do roku 2009. Bol to tiež posledný Golf so šesťvalcom pod prednou kapotou. Prišla aj viac rodinne orientovaná verzia Golf Plus. Prišli tiež priamovstrekové zážihové motory TSI.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ponuka však stále začínala na atmosférickej zážihovej 1,4ke s 55 kW (75 k) a najsilnejšou verziou bol Golf R32 s 184 kW (250 k). Vznetové motory prechádzali z 1,9 na dvojlitre, najsilnejším bol s maximálnym výkonom 125 kW (170 k). Opačnou ponukou bolo 2,0 SDI so skromnými 55 kW (75 k).

Šiesta generácia

Predposledná, šiesta generácia prišla na trh v roku 2008, v Európe však bola len do roku 2013. Dizajnový skok voči predchodcovi nebol príliš výrazný, nová generácia preto prišla o dosť skôr, ako je bežne zvykom. Šesťvalec však už pod prednou kapotou nenájdete.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najslabším motorom bola stále atmosféricky plnená zážihová 1,4ka s 59 kW (80 k), postupne prenikali nové verzie 1,2 TSI, ktoré ju nahrádzali. Stále najvýkonnejšou verziou bolo tentokrát „len“ R, s už len štvorvalcovým dvojlitrom a 200 kW (270 k). Do ponuky prišli nové vznetové motory 1,6 TDI, najsilnejšou verziou bola GTD s 130 kW (177 k).

Siedma generácia

Aktuálne dostupná posledná verzia má v ponuke už len preplňované motory (na našom trhu), v ponuke je aj trojvalec 1,0 TSI alebo nový štvorvalec s vypínaním valcov 1,5 TSI. Najsilnejšie eRko síce prišlo aj s 228 kW (310 k), avšak pre zmeny kvôli novej norme WLTP muselo svoj maximálny výkon znížiť na 220 kW (300 k). To už bude pomaly minulosťou, onedlho príde nová generácia a s ňou snáď aj nové eRko.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov