Pandémia koronavírusu, aféra Dieselgate, problémy s nefunkčným softvérom nových áut, prepad predajov a obrovské počty predaných áut financovaných z vlastných úverov stoja za momentálnym obrovským dlhom automobilky Volkswagen. Spoločnosť Janus Henderson ju v štatistikách označila za najviac zadlženú spoločnosť na svete, pričom jej dlh je vo výške 192 mld USD (platný ku koncu roka 2019). Znamená to, že je nemecká fabrika na kolenách? Vôbec nemusí. No v prvej desiatke najzadlženejších svetových spoločností totiž figuruje až 5 svetových automobiliek.

Je nás v tom viac

Mať veľké dlžoby, samozrejme, nie je nič príjemné a vypovedá to o viacerých skutočnostiach. V prípade automobiliek je však situácia špecifická v tom, že aktuálny dlh nezohľadňuje len technickú či technologickú kondíciu automobilky, ale skôr mieru použitia cudzieho kapitálu. Na čo ho konkrétna fabrika použije, je už jej vec.

V prípade koncernu Volkswagen je však jasné, že to rozhodne nie je len na vývoj nových technológií a rozširovanie výrobných kapacít. K jej rekordnému postaveniu v čele rebríčka TOP 10 spoločností sveta s najväčším dlhom určite prispela aj aféra Dieselgate a masívne investície do nových technológií. To koniec, koncov dokazujú aj ostatné automobilky v rebríčku. Hneď tretiu pozíciu totiž obsadil Daimler AG a za ním Toyota, teda lídri, ktorí sa bez obrovských investícií do nových technológií nezaobídu. O čom presne teda tento rebríček vypovedá, neviem, faktom však je, že doba nie je ľahká a nedávne obdobie prepadu predajov situácii nepomáha. Minimálne automobilkám, ktoré súrne potrebujú peniaze z predaja na splácanie uvedených dlhov. Ako sa na momentálnu situáciu pozerajú bankové domy, ktoré to celé financujú, mi nie je známe.

TOP 10 najzadlženejších spoločností (rok 2019)

zdroj: Janus Henderson

zdroj: Reuters, Automobilwoche, Janus Henderson