Britská spoločnosť Emission Analytics už roky upozorňuje na svoje štúdie, ktoré tvrdia, že pneumatiky moderných automobilov produkujú pri prevádzke v priemere 1850-násobne viac pevných častíc ako ich výfukové systémy.

Ako firma pripomína vo svojej najnovšej tlačovej správe, obzvlášť hlasito, prekvapene a skepticky na ich predchádzajúci výskum reagovala najmä komunita majiteľov elektromobilov. Nepáčilo sa im totiž, že Emission Analytics poukazuje na priamu spojitosť vyššej hmotnosti batériových áut s vyššou produkciou spomínaných častíc, čo zásadným spôsobom búra ilúzie o „nulových emisiách“ tejto formy dopravy.

Pochopiteľne ťažké elektromobily v tom nie sú osamotené. Uvedená priama úmera medzi hmotnosťou a množstvom pevných častíc z pneumatík platí paušálne, takže je zrejmé, kam posúvajú priemerné hodnoty mohutné crossovery a obrie SUV. Čo s tým?

Nemecká spoločnosť Mann+Hummel momentálne pracuje na puzdrách strmeňov, ktoré by mali zachytávať nemenej škodlivý brzdových prach, francúzske Tallano si pre zmenu nechalo patentovať miniatúrne vysávače s filtrami pri kolesách, ktoré sa majú postarať o to isté, a celkom vážne sa dnes hovorí aj o renesancii uzatvorených bubnových bŕzd. Chytanie častíc z pneumatík však bude technologicky podstatne náročnejšie.

Či vo svete existuje viacero podobných projektov, popravde netušíme. Medzi povestné prvé lastovičky však patrí výskum štyroch britských študentov z Imperial College London a Royal College of Art. Založili startup s názvom The Tire Collective a výsledkom je zariadenie, ktoré sa pripája k zaveseniu kolies.

Je umiestnené tak, aby zachytávalo čo najviac častíc vyletujúcich spod pneumatiky, pričom ich lapaniu napomáha nielen aerodynamika rotujúceho kolesa, ale tiež elektrostatický náboj. Efektivita zatiaľ nie je dokonalá a ani lokalizácia s ohľadom na možné poškodenie od obrubníkov, nerovností či odlietajúcich kameňov nebude perfektná, je to ale prvý prototyp a už teraz dokáže chytiť 60 percent všetkých častíc, ktoré je potom možné recyklovať.

Ďalšou otázkou je samozrejme dizajn zariadenia, ktorý v tejto chvíli autá skôr hyzdí, ako by ich mal robiť atraktívnejšími, aj tento problém ale časom môže byť vyriešený do tej miery, že lapač nebude pôsobiť rušivo.