Európska komisia pôvodne tlačila na každoročné STK pre autá nad 10 rokov, čo by výrazne zaťažilo vodičov – odhadované náklady až 170 eur ročne vrátane emisnej kontroly.

„To nie úplne vyhovovalo Slovenskej republike a ďalším členským štátom, lebo by to znamenalo stratu času a zasiahlo by to peňaženky slovenských občanov. Slovenská republika prostredníctvom ministerstva dopravy proti tomuto návrhu bojovala a uspela,“ cituje Žilákovú TA3.

Výsledkom je kompromisný návrh na dvojročné kontroly ako doteraz, finálne schválenie príde v trialógoch medzi Radou EÚ, Komisiou a Európskym parlamentom.​ Aj keď sa jedná len o predbežnú dohodu, politická jednota signalizuje, že konečné znenie prinesie minimálne zmeny.

Digitálny systém STK a absolvovanie STK v zahraničí

Ďalšou súčasťou tejto zmeny je návrh na digitálnu cezhraničnú výmenu dát o technických kontrolách, ktorá urýchli procesy medzi krajinami – Slovensko takýto systém zatiaľ nemá, no nariadenie ho bude vyžadovať.

Praktická zmena: občan EÚ študujúci alebo pracujúci v inej krajine môže absolvovať STK v zahraničí, s platnosťou 6 mesiacov. Tieto opatrenia by mohlo zjednodušiť život expatom či sezónnym pracovníkom.

Novela nariadenia o motorových vozidlách obsahuje aj tvrdšie pravidlá proti neoprávneným zásahom, ako je „stáčanie kilometrov“ na jazdenkách. Pozmenené nariadenie EÚ má tieto praktiky definitívne zastaviť.

Namiesto šikanovania motoristov prichádza kompromis, ktorý môže priniesť efektivitu a chráni pred podvodmi.

zdroj: Ta3 Fontech