V aktuálnych skúškach Euro NCAP sú automobily od roku 2020 ničené okrem iného aj dvomi typmi štandardizovaných čelných nárazov.

V tom prvom je simulovaný stret s iným vozidlom, ktoré nahradzuje vozík na kolesách s hmotnosťou 1400 kg, deformovateľnou bariérou a pohybujúci sa rýchlosťou 50 km/h. Proti nemu vyrazí testovaný model identickou rýchlosťou a zrazia sa s 50-percentným vzájomným prekrytím. Pri ďalšom pokuse je (obvykle) novinka nasmerovaná na pevnú betónovú prekážku, opäť v rýchlosti 50 kilometrov za hodinu, ale tentoraz s celkovým prekrytím.

Čo s autami robia tieto normované testy, vám asi nemusíme detailne popisovať. Ich stav máte možnosť vidieť na fotografiách, respektíve v sprievodných videách zaznamenávajúcich kľúčové momenty spomínaných skúšok. A teraz si predstavte, že v druhom z uvedených nárazov strojnásobíte rýchlosť...

Európske nezávislé konzorcium na testy mimo bežnú metodiku nemá veľmi priestor, financie, dôvody, ani čas. Verejne sa o tom veľmi nehovorí, ale kompletná skúška jedného jediného modelu zaberie približne šesť týždňov a Euro NCAP pochopiteľne musí rozbiť hneď niekoľko kusov konkrétneho vozidla. YouTube kanál Vilebrequin (v preklade z francúzštiny „kľukový hriadeľ“) také starosti samozrejme nemal.

Keď už sú hviezdičky zbytočné

Jeho partia sa rozhodla poslať proti betónovej stene staršie, diaľkovo ovládané auto. Voľba padla na BMW radu 5, konkrétne na model s typovým označením E39 Touring. Francúzski nadšenci do áut, odstránili sedadlo vodiča a namiesto neho do nemeckého kombíku namontovali elektro-mechanický ovládací systém i s kamerou, aby sa vodič s okuliarmi na virtuálnu realitu mohol lepšie orientovať.

Šoféra „päťky“ potom posadili do druhého auta idúceho súbežne s BMW, pričom cieľ bol relatívne jednoduchý – rozbehnúť mníchovské kombi proti stene rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu.

Čo sa stalo následne, vám najlepšie prezradí samotné video, čosi však naznačuje už i hodnota preťaženia nameraná v momente nárazu – 64 G. Zábery na to, čo ostalo z karosérie, berie dych a ani trochu nás neprekvapuje, že sa účastníkom testu pri pohľade na výsledok urobilo nevoľno. Sedieť niekto v kabíne, nemal by najmenšiu šancu prežiť.

Mali by sme asi ešte dodať, že podobné dopravné nehody sa reálne nestávajú často. Majte však aspoň na pamäti, že zrážka na diaľnici so stojacim kamiónom či na okreske s mohutnejším stromom k tomuto nemá ďaleko. A v takých prípadoch je už prakticky jedno, koľko hviezd si dané auto odnieslo z ENCAP.

Ak vás zvyšok videa nezaujíma, samotná akcia začína od 16 minúty 50 sekundy.