Spaľovací motor alebo elektromotor? V rámci prebiehajúcej transformácie automobilového priemyslu sa sotva nájde téma, ktorá by bola tak mohutne diskutovanou a tak kontroverznou ako odklon od klasického spaľovacieho motora.

K téme má čo povedať aj Fritz Indra, bývalý inžinier gigantov automobilového priemyslu ako Audi či Opel. Rakúsky odborník na motory to vidí jasne a vyhlasuje, že „spaľovací motor je najlepší, aký existuje“. Nie je tak podporovateľom rozhodnutia EÚ, ktorá prišla s ich zákazom od roku 2035 (hoci v kompromisnej podobe).

Indra si myslí, že aj samotné automobilky už majú v rukáve plán B. Veľké nádeje vkladá do klimaticky neutrálnych syntetických palív, tie by sa najnovšie mohli stať šancou, ako by mohol spaľovací motor prežiť v nových autách aj po roku 2035.

Boja sa pádu akcií?

Rakúsky expert hovorí aj o dôvodoch, prečo automobilky komunikujú prioritne elektrickú mobilitu, hoci majú vraj skryto počítať s tým, že nenahradí spaľováky úplne.

„Priemysel momentálne nemôže hovoriť otvorene. Okrem politického tlaku sú totiž akciové trhy stále presvedčené o elektromobile,“ vysvetlil Indra. Odborník na motory si myslí, že ak by výrobcovia jasne podporili spaľovacie motory, ceny ich akcií by vraj klesli. „Za oveľa dôležitejšie však považujem to, že podľa mojich zistení napríklad vo Volkswagene 2300 zamestnancov naďalej pracuje na spaľovacích motoroch,“ dodáva.

Veľavravné môžu byť aj vyjadrenia vybraných firiem pôsobiacich v automobilovom priemysle. Šéf Bosch Stefan Hartung povedal, že spaľovacie motory budú ešte dlho potrebné naprieč celým svetom. Napríklad firma Mahle ako významný automotive dodávateľ chce tiež pokračovať vo výrobe komponentov pre spaľovací motor.

Fakt, že medzinárodne pôsobiace korporácie ako Bosch a Mahle naďalej vsádzajú na spaľovacie motory, je spôsobený aj tým, že rozhodnutie zakázať spaľováky (hoci v obmedzenej podobe) stále nie je globálne, ale týka sa najmä krajín EÚ.

Ľudia si nakúpia klasiku "do zásoby"

Indra navyše očakáva, že samotní zákazníci sa nebudú chcieť spaľovacích motorov tak ľahko vzdať. „Ak budú spaľovacie motory skutočne zakázané, ľudia si vopred kúpia auto a budú s ním jazdiť 10 až 20 rokov,“ povedal.

Fritz Indra však vidí celkovú budúcnosť spaľovacích motorov optimisticky. Z dlhodobého hľadiska sa podľa neho dočkáme pomeru 85:15 v prospech spaľovacích motorov. Ak sa jeho predpoveď naplní, zo 100 vyrobených áut by malo tradičný motor stále až 85 áut. Alternatívny pohon by pripadol na zvyšných 15 vozidiel.

Na základe nedávnych kompromisov aj tak platí, že úplný koniec spaľovacích motorov nemá Brusel vlastne v pláne. Autá so spaľovacími motormi sa budú môcť predávať aj po roku 2035, ak budú poháňané klimaticky neutrálnymi palivami.

Zdroj: Merkur.de / foto: cz.depositphotos.com