Nové autá so spaľovacími motormi by sa mali v EÚ predávať iba nasledujúcich dvanásť rokov. Ako sme vás skôr informovali, poslanci EÚ vo francúzskom Štrasburgu tento týždeň schválili kontroverznú legislatívu zakazujúcu predaj áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Kupovať budeme po tomto dátume už len nové autá, ktoré v rámci prevádzky nevypúšťajú žiadne skleníkové plyny.

Už je jasné, že spaľovacie motory nečaká svetlá budúcnosť. Jednak je priemerný vek vozidiel aj v západnej Európe viac nez 10 rokov, u nás aj viac než 15, takže záujem o fosílne palivá bude minimálne do roku 2050. Ak však motoristi nebudú tankovať naftu a benzín, čo sa stane s čerpacími stanicami?

„O budúcnosť čerpacích staníc sa nebojíme,“ povedal Herbert W. Rabl, hovorca Záujmového združenia čerpacích staníc (TIV). „Čerpacia stanica žije z toho, že predáva mobilitu,“ hovorí Rabl s dovetkom, že „mobilita bude aj naďalej potrebná.“

Rabl však pripúšťa, že dôjde k zmenám. „Čerpacia stanica ako ‘inštitúcia‘ však nie je ohrozená,“ hovorí. Bežné čerpacie stanice vygenerujú napríklad v Nemecku len okolo 20 percent tržieb z predaja pohonných látok, no väčšiu časť, konkrétne 60 percent, tvoria jedlo a nápoje či predaj cigariet alebo časopisov. Zvyšok tvoria doplnkové služby ako umývanie auta. Na čerpacích staniciach už ponúkajú dokonca niekedy i kadernícke služby. Aj na Slovensku môžete čerpačku často využiť ako miesto pre doručenie zásielky a rovnako tak vidno snahu sietí čerpačiek ponúkať nielen palivá, ale aj čoraz širší sortiment občerstvenia či iné doplnkové služby.

Zástupca pumpárov Rabl sa však obáva, že automobilový priemysel a rafinérie môžu prepásť šancu čo sa týka syntetických palív. "Vďaka syntetickým palivám vyrobeným z obnoviteľných zdrojov energie existuje aspoň jedno dočasné riešenie pre spaľovací motor," dopĺňa ho Holger Küster, prezident asociácie Európskych automobilových klubov (EAC).

Syntetická budúcnosť pokrivkáva

Podľa Küstera je nepochopiteľné, ak sa EÚ vzdá potenciálu ukrytom práve v syntetických palivách. Sám vraj vidí riziko, že „Európa bude globálne odsunutá na vedľajšiu koľaj v rámci súťaže o najmodernejšie technológie pre transformáciu energetiky a dopravy,“ myslí si prezident EAC.

Najnovšie rozhodnutie Európskeho parlamentu o konci spaľovacích motorov je podľa EAC založené na ambicióznom predpoklade, že nabíjacia infraštruktúra bude v blízkej budúcnosti dostupná naprieč celou Európou, a to spolu s klimaticky neutrálnou a lacnou elektrickou energiou. V skutočnosti sa však tieto očakávania nenapĺňajú tak rýchlo, ako by si to Brusel predstavoval.

„EÚ by mala vytvoriť právny rámec pre inovácie a hospodársku súťaž namiesto toho, aby ich v zárodku ničila nadmernou reguláciou a zákazmi,“ uzatvára Küster. Výhodou syntetických palív by bolo práve to, že infraštruktúra dnešných čerpacích staníc je okamžite k dispozícii a dokázala by sa poľahky preorientovať.

Zdroj: Focus.de