Väčšina europoslancov hlasovala za to, aby od 1. januára 2035 nebola dovolená registrácia žiadneho nového, masovo vyrábaného auta s naftovým alebo benzínovým motorom. Členské štáty sa na tomto opatrení dohodli už v minulom roku a teraz ho posvätili aj zákonodarcovia europarlamentu. Hlasovanie skončilo nasledovným pomerom hlasov: 340 zástupcov ľudu bolo za, 279 zákonodarcov sa vyjadrilo proti a zdržalo sa 21 poslancov.

Od roku 2035 budú môcť byť v krajinách EÚ zaregistrované už len autá a ľahké úžitkové vozidlá s nulovými emisiami. Brusel tak dláždi cestu pre ešte masívnejší nástup elektromobilov.

Cieľom je nielen znížiť emisie CO2 produkované novými automobilmi a dodávkami o 100 % od roku 2035 (v porovnaní s východiskovým stavom 2021), ale existujú aj priebežné ciele zníženia emisií do roku 2030. Tie predstavujú 55 % v prípade automobilov a 50 % v prípade dodávok. Počnúc koncom roka 2025 bude Európska komisia každé dva roky uverejňovať správu, v ktorej bude hodnotiť pokrok smerom k bezemisnej cestnej mobilite.

Čo čaká syntetické palivá?

Európska komisia má ale podľa pôvodnej minuloročnej dohody ešte preskúmať, či by sa v budúcnosti mohli dočkať schválenia vozidlá so spaľovacím motorom na syntetické palivá. Spaľovacie motory, ako ich poznáme, však definitívne končia a hoci vývoj syntetických palív prebieha čoraz rýchlejšie, stále má ďaleko od masívneho nasadenia do reálnej prevádzky.

„Tieto ciele vnášajú do automobilového priemyslu prehľadnosť a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Nakupovanie a používanie automobilov s nulovými emisiami bude pre spotrebiteľov lacnejšie, pričom sa urýchli vznik trhu s ojazdenými vozidlami. Udržateľné jazdenie sa tak stane dostupným pre každého,“ povedal Jan Huitema, liberálny holandský politik, ktorý vystupoval ako spravodajca legislatívy pre zákaz spaľovacích motorov v autách.

Hoci väčšina európskych poslancov návrh podporila, zaznievajú aj viaceré kritické hlasy. "Zelení, liberáli a ľavičiari dnes v Európskom parlamente hlasovali za zákaz spaľovacích motorov, hoci vedia, že ohrozujú približne 1,4 milióna pracovných miest v Európe,“ uviedol europoslanec nemeckej pravicovej CDU Dennis Radtke s tým, že zákaz spaľovacích motorov podkopáva pozíciu Nemecka ako automobilovej veľmoci a podporuje rast čínskej konkurencie.

Zdroj: Zeit.de / Európsky parlament