Mysleli to dobre, dopadlo to ako obvykle. Reč je o ochrane európskeho trhu pred lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorú úradníci opäť akosi nedomysleli. O čo presne ide?

Británia mala pocit, že EÚ robí pre ochranu európskeho trhu pred prílivom čínskych áut príliš málo, a tak sa rozhodli napodobniť americký „zákon o znížení inflácie“. Jej verzia začne platiť od 1. januára 2024 a je súčasťou obchodnej dohody o Brexite.

Základom je takzvané „pravidlo o pôvode“, ktoré hovorí, že od dodatočného cla budú v Británii oslobodené len tie elektromobily, ktoré využívajú minimálne 45 percent komponentov vyrobených na ostrovoch alebo v EÚ. Tým to ale nekončí.

Možno ešte dôležitejšie je, uvedené vozidlá musia mať batériu, ktorá obsahuje minimálne 60 percent surovín z európskych zdrojov. Inak povedané, automobilky síce môžu používať akumulátory z tretích krajín, obvykle z Číny, ale musia počítať s dodatočným daňovým zaťažením, respektíve clom zvýšeným o 10 percent.

Porazenými sú zákazníci

Automobilový priemysel v tejto chvíli zúfalo volá po odklade, pretože v opačnom prípade bude musieť vyššie náklady preniesť na zákazníkov. A tie nie sú malé.

Väčšina automobilov vyrobených v Británii je exportovaných na starý kontinent, lenže ponuka lokálne vyrábaných batérií z domácich surovín je na trhu stále nízka. V Európe sa do tovární na výrobu batérií síce investuje, tempo je ale pomalé, dopyt stále relatívne vysoký, takže automobilky akumulátory či komponenty na ich produkciu logicky dovážajú. A to najmä z Číny.

Čo to znamená pre zákazníka? Evidentne prehru

Analýzy ukazujú, že cena elektromobilov vyrobených v EÚ a predávaných v Británii sa v priemere zvýši o 3900 eur. Naopak cena batériových vozidiel postavených v Británii a ponúkaných v Európe stúpne priemerne o 4100 eur.

Británia, Nemecko, ďalšie členské štáty EÚ, ale tiež Európske združenie výrobcov áut ACEA či Zväz nemeckého automobilového priemyslu (VDA) volajú po odklade prísnejších pravidiel na zhruba tri roky. Niet divu. Úradníci v Británii chceli chrániť trh, akosi ale nedomysleli dohodu s kontinentom a výsledkom sú naopak ešte drahšie elektromobily. Tým Číne nahrali na ďalší smeč.

Výzvy výrobcov áut v Bruseli údajne rezonujú, zo strany únie však zatiaľ žiadne rezolútne slovo na tému „zmiernime podmienky pravidla Made in Europe“ nezazneli. A kedže do konca roka ostávajú dva mesiace a pár dní, je otázne, či úradníci pravidlo o pôvode vôbec stihnú odložiť.