Až 14 z 27 členských štátov EÚ sa podujalo na zníženie daňového zaťaženia z benzínu aj nafty, aby tak aspoň čiastočne eliminovali rastúce ceny na čerpacích staniciach a podporili motoristov v neľahkých časoch. Tento prístup však ostro kritizujú ekológovia, ktorí vyťahujú na svetlo hneď niekoľko protiargumentov. Ako informuje agentúra Transport & Environment, takáto podpora spaľovania fosílnych palív je z ekologického hľadiska úplne zvrátená a aj tak najviac pomáha bohatým. Tí, ktorí by pomoc pri mobilite skutočne potrebovali najviac, získajú z daňových výhod len minimum.

Treba pomáhať hotovosťou, nie úľavami na daniach

Podľa štúdie, ktorú si dala vypracovať environmentálna organizácia stoja úľavy na daniach občanov EÚ momentálne až 9 mld. eur. Táto suma sa navyše ľahko zvýši, ak sa k iniciatíve znížených daní z fosílnych palív pridá viac krajín, či tie súčasné tento stav ešte predĺžia. Ako tvrdí Transport & Environment, bohatí motoristi jazdia na svojich veľkých a ťažkých autách výrazne viac, než európsky motorista, ktorý má do vrecka podstatne hlbšie. Výsledkom tohto stavu je reálne to, že znížením dane získa motorista jazdiaci napríklad na BMW X5 až 8-krát viac zľavy, než motorista jazdiaci na malom mestskom aute. Transport & Environment preto ponúka riešenie – zdanenie ruskej ropy a z peňazí získaných z tejto dane financovať pomoc adresnejšie. „Vlády jednotlivých krajín hovoria, že sú na strane Ukrajiny, no namiesto zdanenia ruskej ropy jej predaje dotujú sumou 9 mld. eur z peňazí svojich daňových poplatníkov. Existuje lepšie riešenie, práve teraz by sme mohli uvaliť clo na dovoz ruskej ropy. Namiesto bohatých vodičov áut spaľujúcich benzín alebo naftu by mohla byť finančná podpora rozdeľovaná rodinám, ktoré potrebujú pomoc viac,“ tvrdí vo vyhlásení Transport & Environment. Griffin Carpenter z Transport & Environment hovorí, že len zníženie dane na liter paliva o 15 centov znamená, že za pol roka z nej vodič BMW X5 získa 300 eur, zatiaľ čo ten na malom Citroëne C3 len 85 eur. A tí, čo využívajú verejnú dopravu nezískajú nič. To sa musí zmeniť.

Podporte MHD 

„Najjednoduchší spôsob, ako sa vyhnúť vysokým cenám ropy, je umožniť ľuďom jazdiť menej. Vlády by mali radšej dočasne znížiť ceny verejnej dopravy. Ak chcú vlády skutočne pomôcť domácnostiam s nízkymi príjmami, mali by im zvýšiť príplatky na mobilitu, znížiť dane z príjmu, či vydávať hotovostné šeky,“ pokračuje Griffin Carpenter, automobilový analytik Transport & Environment. Vyzýva k zrušeniu daňových úľav za fosílne palivá, chce podporiť verejnú dopravu, prácu z domu, zdaniť ruskú ropu a zlepšiť koordináciu susedných krajín pri daňových úľavách. 

zdroj: Transport & Environment