Ešte koncom 50. rokov dvadsiateho storočia bol volant tvrdý, štíhly kruh, ktorý umožňoval vodičovi iba manévrovanie. Kedysi bol taký tenký – drevený či plastový - a taký šmykľavý, že bolo nanajvýš vítané pre lepší kontakt pri jazde používať rukavice. Dodnes sa odkladacej skrinke pred spolujazdcom predsa hovorí skrinka na rukavice - glove compartment. Vezmime si, kam sa tento pôvodne ideálny kruh dostal dnes, keď vodič nemusí pustiť volant z ruky, ak chce ovládať hudbu, regulovať rýchlosť, teplotu v kabíne alebo zvoliť trasu navigácie. Volant však od počiatku svojím charakterom prispieval k pocitu slobody či dokonca komfortu a bol súčasťou aj dizajnérskeho stvárnenia interiéru. 

Seat 1400

Vývoj magického kruhu 

50. roky: V tomto desaťročí bol volant veľký tvrdý kruh, vyrobený zo syntetickej živice, ktorý robil z jazdy fyzické cvičenie: „Luxusnejšie vybavené modely strednej triedy ako SEAT 1400, inšpirované americkými automobilmi, mali na volante namontované detaily ako medené logo alebo tlačidlo na blikanie svetlami. Ešte aj radiaca páka bola v tom čase umiestnená na stĺpiku riadenia,“ hovorí Isidre López, ktorý má na starosti kolekciu historických automobilov SEAT.

Seat 600

60. roky: Malé automobily ako SEAT 600, ktoré si kupovali príslušníci strednej triedy, mali volant zredukovaný na minimum: „Bol to prvok používaný výlučne na riadenie kolies, bez akéhokoľvek loga alebo ďalších ovládacích prvkov s výnimkou tlačidla klaxónu na upozornenie iných motoristov a chodcov,“ vysvetľuje expert.

Seat 850 Spider

70. roky: Postupne sa volanty zmenšovali a vyrábali sa z mäkšieho syntetického materiálu pre zvýšenie bezpečnosti a pohodlia vodiča. V tom čase debutoval otvorený  Seat 850 Spider a športový volant sa stal oceňovaným imidžovým symbolom. Vtedy sa začal používať kov na výrobu ramien volantu, ktoré boli odľahčené klasickými okrúhlymi otvormi. Isidre López hovorí že „tento model predstavoval senzáciu svojim atraktívnym športovým dizajnom. Prvky z imitácie dreva v interiéri mu dodávali nádych luxusu a dve perforované ramená pripomínali pretekársky automobil.“ Modely ako Seat 124 zaznamenali veľký úspech koncom siedmej dekády minulého storočia: „Klaxón už nemal malé tlačidlo v strede, ale dal sa ovládať palcom každej ruky,“ hovorí Isidre. 

Seat 124

80. a 90. roky: V súvislosti so zavedením posilňovača riadenia sa priemer volantov zmenšil a ovládanie riadenia sa stalo výrazne pohodlnejším. „V prvej generácii modelu Seat Ibiza bol volant už vyrobený z mäkkého plastu, pripomínajúceho gumu, vyhotovenie jeho venca bolo oveľa ergonomickejšie,“ hovorí kurátor expozície historických automobilov Seat. V nasledujúcich desaťročiach pribúdali nové funkcie: „Ibiza druhej generácie v 90. rokoch mala vo volante airbag a pri tretej generácii vodič mohol už na volante ovládať ladenie a hlasitosť rádia.“

Dnes: Ovládanie asistenčných systémov a voľba zobrazovaných informácií. To je iba niekoľko funkcií, ktoré dnes poskytuje multifunkčný volant vodičovi: „Modely ako Seat Ateca, Arona alebo Ibiza umožňujú ovládať teplotu v kabíne, ovládať prehrávanie hudby, prepínanie staníc rádia, zvoliť trasu navigácie, nastavovať rýchlosť tempomatu alebo odstup od vozidla idúceho vpredu a dokonca uskutočňovať aj telefonické hovory priamo z volantu. Všetky informácie sa zobrazujú na displeji v združenom prístroji, aby sa predchádzalo odpútaniu pozornosti vodiča,“ zdôrazňuje expert.

Volant budúcnosti: Vodiči budú môcť ovládať čoraz viac funkcií vozidla bez spustenia rúk z volantu. „Časom s postupujúcim pokrokom v oblasti autonómnej jazdy môže volant v automobile úplne zaniknúť,“ rekapituluje Isidre López.

Tak toto si ja vôbec neželám a navyše som presvedčený, že ľudia milujúci autá si nedajú volant celkom vziať. Nech by už mal byť skladací či virtuálny... Vždy predsa môže nastať situácia, že človek bude potrebovať ovládnuť techniku. Alebo si len tak zajazdiť, pre zábavu. Dúfam!

zdroj a foto: Seat