Páčia sa vám originálne nápady, riešenia, alebo napríklad autá, ktoré mali odvahu vydať sa inou cestou než všetky naokolo? O jednom takom tu bude reč, teda presnejšie článok, v ktorom si povieme niečo o strachu z jej benzínového srdca, nadšencami vyzdvihovanom, skeptikmi zatracovanom a laikmi obávanom. A vlastne, viete čo? Obzrime si ju celú, lebo myslím si, že za to stojí každým kúskom svojej podstaty. Zoznámte sa bližšie s Mazdou. Že ju poznáte? Aj tú čo má prezývku „Rotárka“ - celým menom Mazda RX-8?

V čom je originálna Mazda RX-8
Wankelov rotačný motor

Až do ukončenia produkcie v roku 2012, bola jediným sériovo vyrábaným vozidlom na svete používajúcim Wankelov rotačný motor. Je to motor konštrukčne mimoriadne jednoduchý a v porovnaní s klasickým piestovým motorom má oveľa menej súčiastok.

Predstavte si, že nemá napríklad rozvody. Nepotrebuje ich. Nemá totižto ani ventily. Na nasávanie zmesi a vypúšťanie spalín po jej zhorení používa porty - diery. Sacie porty sú na irone, výfukové zas v bloku motora, v takzvanom „housingu“. V ňom krúži trojuholníkový rotor, ktorý svojim pohybom tieto porty otvára a uzatvára, v závislosti na polohe, v ktorej sa práve nachádza. Motor je kompaktný a ľahký. V modeli RX-8 je dvojrotorový, čo sú vlastne dva motory o objeme 654 cm3, umiestnené vedľa seba. Vďaka svojej jednoduchej konštrukcii a rotačnému pohybu vo vnútri motora je schopný dosahovať mimoriadne vysoké otáčky s úplnou ľahkosťou. Výkonnejšia verzia tohto motora sa roztáča k hodnote 9 500 otáčok za minútu a dosahuje z objemu 2x654 cm3 výkon 231 koní bez prepĺňania. Slušná hodnota, však? 


Čo je kľúčom k rýchlosti a ovládateľnosti?
Netradične ľahký a výkonný motor nie je to jediné, čím je zaujímavá a iná. Ako správny športiak má poháňanú zadnú nápravu. O najlepší prenos výkonu a výjazdu zo zákrut sa stará poctivý mechanický samosvorný diferenciál, žiadna elektronická hračička ako je dnes vo zvyku. Japonskí inžinieri však išli oveľa ďalej a zadná kapota a zadné dvere sú kvôli úspore hmotnosti z hliníka. Kardanový hriadeľ slúžiaci na prenos výkonu motora na kolesá je kvôli nízkym zotrvačným silám spravený z uhlíkových vlákien. Áno, nemýlite sa, mám na mysli karbón. Materiál, ktorý nie je úplne bežný ani u súčasných superšportov. Podvozok je neuveriteľne stabilný a rozloženie hmotnosti sa blíži k optimu 50:50.

Nepohodlné nastupovanie do športiaku? Zabudnite na to.
Mazda RX-8 má tiež mimoriadne zaujímavo vyriešené zadné dvere. Áno, sú tam, aj keď ich na prvý pohľad nie je vôbec vidieť. Otvárajú sa opačne ako u klasických automobilov a na pohľad sa zdá, že B stĺpik vôbec nemá. Ten je však súčasťou zadných dverí, takže po otvorení oboch bočných dverí, vznikne jedna veľká diera pre pohodlnejšie nastúpenie do auta no bezpečnosť a tuhosť karosérie pre bočný náraz je viac než adekvátna dobe vzniku RX8. Sú to všetko veci, ktoré Mazda použila pri návrhu automobilu pred viac ako 15 rokmi, nie je to výnimočné?
 

Prečo tu s nami už nie je? 
Tak ako mnoho iných veľmi dobrých a zábavných áut, tak aj túto Mazdu poslali do automobilovej histórie sprísňujúce sa emisné limity. Povedzme si otvorene, toto auto nikdy nebolo z kategórie úsporných a bežne si zapýta za svoje služby 12-18 litrov paliva v závislosti od jazdného štýlu. Rotačný motor tejto Mazdy, nemá povesť spoľahlivého, a to je hlavný dôvod, prečo sú ceny týchto jazdených áut mimoriadne nízko. Hlavným problémom však nie je zlá konštrukcia tohto motora, ale neznalosť jeho správneho používania. V čase jeho nasadenia do výroby boli emisné normy oproti tým dnešným podstatne tolerantnejšie.

Čo je základom? 
Kľúčovým faktorom pre dlhodobé bezproblémové užívanie tohto motora, bolo dokonalé mazanie. Motor pripomína princípom fungovania hybrid medzi dvojtaktom a štvortaktom. Výrobca odporúčal okrem klasického mazania motorovým olejom z mazacieho okruhu pridávať olej aj do benzínu v pomere 1:100. To len pre tých, ktorí chceli Mazdu RX8 používať aj na pretekárske účely. Z dôvodu spĺňania emisných limitov to nebolo oficiálne možné, takže muselo stačiť klasické mazanie.

Stieracie lišty rotora, ktoré sú niečo ako piestne krúžky u klasického piestového motora, sú jedinou styčnou plochou medzi rotorom a housingom. Pri nedostatočnom mazaní sa opotrebúvajú rýchlejšie, až postupne motor stratí kompresiu. V horšom prípade poškodia, poškriabu aj samotný blok motora, tzv. housing. A tu presne nastáva problém vyžadujúci vybratie motora, rozloženie, výmenu jeho stieracích líšt (apex seal rotora), bočných tesniacich líšt, tesnení atď.

Ďalším rizikom je tiež prehriatie motora následkom agresívnej jazdy s nedostatočným chladením, kedy môže prísť kvôli extrémne vysokej teplote k skrúteniu odliatku housingu, čo predstavuje naozaj veľký problém, pretože toto je neopraviteľná záležitosť a pomôže jedine nový motor. 


Chcete ju a máte obavy? 
Základom pri kúpe RXky s Wankelom je samozrejme motor a jeho kondícia. Ak už ste sa rozhodli pre jeho kúpu, všímajte si ako auto štartuje za studena aj za tepla, najmä teplé štarty napovedia o kondícii motora aspoň v náznaku. Pri nízkej kompresii motora auto za tepla chytá pomerne ťažko, a to zväčša nasvedčuje tomu, že vás investícia do motora v blízkej dobe neminie. O stave motora pred kúpou sa však dozviete najviac testom kompresie, ak máte možnosť, neváhajte a spravte to. Nový motor dosahuje hodnoty kompresie vo všetkých šiestich komorách cca 8,5 KPA. Hodnoty pod 7,0 kPa už nie sú ideálne, ale motor je funkčný a schopný prevádzky. Hraničnou hodnotou pri tomto type motora je kompresia cca 6,0 KPA, kedy je motor vhodný na repas. Je veľký predpoklad, že ak aj za studena naštartuje, za tepla už sa to podariť nemusí.

V prípade, že by ste sa k meraniu dostali, nezabudnite na dve základné veci: 
1. Skúška kompresie musí prebiehať vždy na motore ohriatom na prevádzkovú teplotu
2. Otáčky pri meraní musia byť na hodnote 250 RPM, inak budú výsledky skreslené a nič vám nepovedia.

Je nutné premerať stav všetkých komôr v oboch rotoroch, takže spolu musíte dostať 6 hodnôt kompresie z jedného motora RX-8 ky. Samozrejme, vždy je dôležité brať na zreteľ aj celkový stav automobilu, lebo náhradné diely pre túto japonskú fešandu nenájdete len tak na vrakovisku a ani v garáži u kamaráta, ktorý má vždy všetko po ruke.

Čo vám vezme a čím vás odmení? 

Rozhodne sa pripravte na prevádzkové náklady vyššie ako je bežný priemer. Nebavíme sa predsa o šedom naftovom premiestňovadle, ale aute pre zábavu. RXka si vie vziať váš čas, peniaze, spoznáte sa s pumpármi a možno si neraz preveríte presnosť vášho tachometra s policajným radarom.

Na druhej strane, získate auto, ktoré bude v strede záujmu kdekoľvek sa s ním objavíte. Auto, ktoré má kopec netradičných technických riešení. Auto, ktoré svojím podvozkom a točivým motorom na okreskách zarmúti nejedného súpera z modernej doby. Ochota, s akou toto auto zatáča, prejazdy zákrut a výjazdy z nich, komunikatívnosť auta so šoférom, istota a stabilita podvozku, je proste niečo čo treba zažiť. Auto sa nehrnie predkom von zo zákruty, vo výjazde z nej si môžete dovoliť zatlačiť pedál na podlahu a využiť potenciál podvozku naplno. Vďaka atmosférickému plneniu motora je odozva na plyn okamžitá, priebeh výkonu gradujúci so špičkou v otáčkach, kde sú všetky dnešné turbá mŕtve.

Nie, toto auto nie je o stovkách koní pod kapotou a rovinkových víťazstvách. Toto je meč samuraja zo starej školy, kde sa cit a presnosť spája s umením s ním narábať. Odmenou vám bude radosť z jazdy a objavenie toho, čo v dnešných sterilných autách už nenájdete. Ceny týchto strojov sú neslušne nízko vzhľadom na to, čo dokážu ponúknuť. Iste, nie sú pre každého, ale skutočný nadšenec kupuje srdcom a autá ako tieto sa na trhu už možno nikdy neobjavia. 

   
Daniel Miklóši
auto poradca