V roku 2012 vláda zaviedla tzv. registračnú daň na motorové vozidlá. Vtedy hovorili o dani za luxus, ktorá sa nemala dotknúť normálnych ľudí a hlbšie do vrecka mali načrieť len záujemcovia o drahé limuzíny alebo športiaky. Ako to však býva, z registračnej dane zase raz urobili bič na poctivých pracujúcich, ktorí sa nechcú voziť v nákupných košíkoch. Spoplatnené je totiž prvé prihlásenie vozidla na Slovensku a zákonu je jedno, či ste kúpili nové auto, alebo priviezli staršiu jazdenku zo zahraničia. Vozidlo prihlasujete prvý krát, tak musíte platiť!

Daň za luxus? Vôbec!

 

Vráťme sa k registračnej dani ako k dani za luxus. Poplatky rastú postupne od 80 kW až k 254 kW, čím postihnú prakticky všetky bežné autá, okrem malých mestských autíčok a najlacnejších verzií s najslabšou motorizáciou. Nad 254 kW poplatky ďalej nerastú, za všetky luxusné limuzíny a športiaky nad touto hranicou zaplatia ich majitelia rovnaký poplatok. Je pritom jedno koľko auto stálo, či je to Bugatti Veyron, Mercedes S500, alebo Ferrari 458, poplatok je stále 2997 eur, čo je pri cenách týchto áut smiešna suma. Stále si myslíte, že je to daň za luxus? Je luxusným autom Renault Mégane, Škoda Octavia s 1,4 TSI alebo 2,0 TDI motorom, či Toyota Auris s 1,6kou?

Registračnú daň nám vláda prezentovala ako daň za luxus, ale autá ako Renault Mégane, Škoda Octavia, či Toyota Auris nie sú luxusné!

Podľa vlády je Škoda Octavia luxusom

Možno si poviete, že pri aute nad 10 000 eur, tie dve tri stovky nezavážia. Lenže ľudia nekupujú iba nové autá. Situácia je rovnaká pri dovoze jazdeniek zo zahraničia. Kopec ľudí si nemôže dovoliť nové auto a keď už majú svoje ťažko zarobené peniaze investovať do vozenia, tak by chceli niečo väčšie a výkonnejšie. Nájdu si Octaviu s 2,0 FSI a 110 kW v slušnom stave za napríklad 5500 eur, pomerne veľké auto s lepším motorom. Lenže aj za takmer 10 ročné auto musia zaplatiť 397 eur pri prvej registrácii na Slovenku! Nad takýmito vecami zostáva človeku rozum stáť. Preto vznikla elektronická petícia proti registračnej dani, ktorú môžete podporiť aj vy. Na ich stránke sa píše:

Tzv. registračná daň na automobily znamená registračný poplatok za prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórií L, M1 a N1 do evidencie vozidiel v Slovenskej republike. Najnižšia možná výška poplatku je 33 eur, ktorá sa platí pri výkone motora auta najviac 80 kW. Rovnako výška poplatku 33 eur platí pre vozidlá mimo kategórií L, M1 a N1, elektromobily a ďalšie zápisy pri predaji auta. Ak je výkon motora vyšší ako 80 kW, poplatok je odstupňovaný od 167 eur do 2 997 eur. Poplatky pri jednotlivých výkonoch motora uvádzame v nasledujúcej tabuľke:

Výkon motora Výška správneho poplatku
nad 80 kW do 86 kW 167 eur
nad 86 kW do 92 kW 217 eur
nad 92 kW do 98 kW 267 eur
nad 98 kW do 104 kW 327 eur
nad 104 kW do 110 kW 397 eur
nad 110 kW do 121 kW 477 eur
nad 121 kW do 132 kW 657 eur
nad 132 kW do 143 kW 787 eur
nad 143 kW do 154 kW 957 eur
nad 154 kW do 165 kW 1 157 eur
nad 165 kW do 176 kW 1 397 eur
nad 176 kW do 202 kW 1 697 eur
nad 202 kW do 228 kW 2 047 eur
nad 228 kW do 254 kW 2 467 eur
nad 254 kW 2 997 eur

 

Podľa novely sú od tzv. registračnej dane oslobodené osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ak im na kúpu motorového vozidla kategórie M1 a N1 bol poskytnutý príspevok od štátu. Ak im príspevok poskytnutý nebol, poplatok sa takýmto osobám znižuje o polovicu, najviac však o 100 eur. Od správneho poplatku je oslobodený tiež zápis držiteľa motorového vozidla alebo prípojného vozidla nadobudnutého dedením, na základe úradného príkazu alebo rozhodnutia súdu a zániku bezpodielového spoluvlastníctva manželov.

Zdroj: peticie.com