Keďže predné svetlá som už v minulosti opravoval, na rad prišli aj tie zadné. Nemusí sa to týkať každého auta, čo má plexi miesto bežných skiel, zadné svetlá totiž vydržia v dobrom stave omnoho dlhšie, ako tie predné. V mojom prípade sú dokonca krajné svetlá, ktoré sú umiestnené na karosérii, v peknom stave, avšak tie na výklopnom veku sú v omnoho horšom stave a presne tie dnes budem opravovať.

Okrem sady je dobré kúpiť ešte maskovaciu pásku, spomínaný 2K lak a nejaké tie jemné utierky.

BMW jednoducho použilo v prípade zadných svetiel odlišných výrobcov a tak to aj vyzerá. Vnútorná časť zadných svetiel už bola zošednutá, mliečna a skutočne škaredá, rozhodol som sa ich teda opraviť. Rovno som si povedal, že skúsim na tomto prípade ukázať 2 rôzne formy opravy a vy si už môžete podľa náročnosti vybrať ten konkrétny, ktorý vám bude vyhovovať. Vopred upozorňujem, že obe verzie nie sú úplne jednoduché na finálny výsledok a ten závisí od prvotného stavu svetiel a vašej šikovnosti. Takže poďme na to.

V sade na leštenie máte všetko

Čo teda budeme potrebovať? V prvom prípade je najjednoduchšie si zaobstarať celú sadu na opravu svetiel z AutoKelly. Môžete leštiť aj ručne, ale neodporúčam to. Aj malú plochu budete robiť dlho a nemusíte pritom dostatočne všetko vyleštiť. V sade dostanete aj unášač do vŕtačky, na ktorý si cez suchý zips môžete pripevniť v sade dodávaný brúsny papier alebo leštiaci kotúč. Preto sadu odporúčam.

Unášač má na sebe suchý zips, o ktorý bez problémov uchytíte priložený brúsny papier alebo leštiaci pad.

Na výber teda máte 2 spôsoby, ako si svetlá opraviť. Po prvé, samotným leštením, ak ich teda nemáte v zlom stave. Leštiacou pastou celý povrch zjednotíte a výsledok môže vyzerať dobre. Otázna je životnosť. Práve preto som sa rozhodol spraviť druhé svetlo iným spôsobom, a to postupne povrch vybrúsiť od hrubého k jemnejšiemu šmirgľovému papieru a následne povrch zalakovať 2K lakom. Tento postup mám totiž overený ako perfektný a trvácny. Je však o niečo náročnejší. Takže poďme na to.

Pravé svetlo nevyzeralo najhoršie, ale najlepšie malo za sebou.

Prvé svetlo som skúsil opraviť len leštením. Na začiatok si je ideálne okolie svetla olepiť bežnou maskovacou páskou. Nielen pre ochranu karosérie, ale aj kvôli odlietavajúcej paste, ktorá sa ťažko odstraňuje, ak už zaschne. Ja používam aj maliarsku fóliu s páskou, s ktorou zakryjete jednou ranou veľkú časť karosérie. Kto má povrchovú vrstvu v horšom stave ako ja, bude musieť určite siahnuť po brúsnom papieri a začať najprv s ním. Ja som ale rovno na leštiaci kotúč nanášal leštiacu pastu a celé svetlo opravoval takto. Na začiatku treba leštiť na mokro, ideálne je svetlomet stále zvlhčovať. V tomto kroku sú ideálne pomalé otáčky na vŕtačke a tlačenie na povrch strednou silou. Až pri finálnom kroku je treba nechať pastu vyleštiť do sucha a použiť vyššie otáčky s jemnejším pritláčaním. Zvyšky ešte odstráňte jemnou handričkou alebo čistiacou sadou.

Výsledný efekt po leštení bol skvelý, ale následne po lakovaní druhého svetla už to vyleštené zostalo v úzadí.

Ak sa dostanete až sem, svetlomet by ste mali mať už priehľadný a bez zažltnutia. Ako ho ale ochrániť? Pri leštení a brúsení odstraňujete aj ochranný UV náter, ktorý na svetlo dal výrobca. Preto by ste ho mali nejako obnoviť. V sade je pribalený karnaubský vosk, ktorý nanesiete na svetlo a po 20 minútach zvyšky jemnou utierkou zotriete. Nateraz som zvedavý, ako dlho mi vydrží tento svetlomet v rovnakom stave. Kamarát, ktorý to takto opravoval už niekoľkokrát, by vedel porozprávať, že po každom ďalšom leštení sa skracuje doba, počas ktorej je svetlo v peknom stave. Treba tak zvoliť možnosť 2.

Pravé svetlo som len leštil, výsledok nie je 100 % a časom ho budem musieť opraviť.

Tá spočíva v samotnom brúsení povrchu. V sade máte brúsny papier so zrnitosťou 240, 600, 1 200, 2 000 a 3 000. Prvý je na skutočne zlý stav, ja som v mojom prípade začínal na 600 a odhadom by stačilo začínať aj s 1 200. Postup je nasledovný. Svetlomet musíte mať stále mokrý, rovnako aj brúsny papier. Brúsenie na sucho absolútne neodporúčam. Opäť si na vŕtačke zvoľte pomalšiu rýchlosť a radšej tlačte stredne, nie veľmi a ani nie jemne. Z povrchu sa vám bude odstraňovať vrstva, ktorá s vodou zanecháva taký biely povlak. Ak sa vám dostanete niekde na karosériu, radšej ho dajte čím skôr dole. Po zaschnutí to ide veľmi ťažko.

Počiatočný stav nebol najhorší, ale ani ideálny.

Tak isto si oblepte okolie svetiel ešte precíznejšie, ako len pri leštení. Brúsny papier v kontakte s lakovanou časťou nerobí dobrotu a nechcete predsa lakovať aj karosériu. V niektorých prípadoch odporúčam svetlo vybrať z auta a robiť to na stolíku. Keďže som začínal so 600-kou, postupne som prechádzal zrnitosťou k najjemnejšej 3 000. V tomto prípade už z materiálu svetla takmer nič neodchádzalo a voda bola len veľmi jemne sfarbená do biela.

Pri brúsení si celé okolie poriadne ochráňte.

V ďalšom kroku treba povrch vysušiť a veľmi dobre odmastiť. Ideálnym je na to technický lieh, niekto by napísal čistú alpu alebo technický benzín. Posledná fáza je teda striekanie 2K lakom. Na jednozložkový číry lak zabudnite, nemá takú trvácnosť a prišli by ste o výhodu tohto procesu, ktorým je životnosť opravy. Dvojzložkový lak pritom nie je ani o toľko drahší a mnou použitý ani nevyžaduje premiešanie pomocou odistenia v spodnej časti, ako od iných výrobcov. Netuším, ako to spravili, ale funguje to aj bez toho, len stačí poriadne pretrepať nádobou.

Pri brúsení sa uvoľnuje materiál, ktorý potom strieka kade tade a všetko zašpiní.

Ak chcete niečo dobre nalakovať v domácich podmienkach, držte sa aspoň týchto rád. Nerobte to vonku pred domom. Ideálne je si nájsť miestnosť, kde bude auto stáť, alebo na túto fázu svetlo vymontovať. Miestnosť by ste mali najlepšie nejako postriekať vodou alebo aspoň okolie, aby ste prach vo vzduchu stiahli k zemi. Ja som popri brúsení striekal aj dosť vody na svetlo a okolie, čiže som túto podmienku splnil. Ďalej sa snažte aspoň hodinu okolo svetla nehýbať, nechodiť a nevíriť prach. Samotné striekanie vykonajte v dvoch vrstvách a najlepšie vo vodorovnom aj zvislom smere. Nemusíte minúť celú nádobu na jedno či dve svetlá, radšej menej, ako viac a následne riešiť stekance.

Pri striekaní robte ťahy vodorovne aj zvisle, ideálne spravte 2 vrstvy.

Výsledok však hovorí za všetko. Svetlomet vyzerá ako nový, po vyschnutí (aspoň 24 hodín) sa môžete dotknúť striekanej plochy a prípadne ho namontovať späť na auto (ak ste ho predtým vymontovali). V mojom prípade som len odstránil tesniace pásky a porovnal s druhým, ktoré som len leštil. Nalakované vyzerá ešte lepšie (a to prvé len vyleštené vyzeralo na začiatku takmer ako nové) a verím, že aj životnosť bude mnohonásobne dlhšia. Za pár mesiacov vám prinesiem info, ako sa svetlám darí a ktoré je na tom horšie. Môj tip je jasný, ale keď už som to robil, tak si to nechám potvrdiť aj výsledkom.

Ľavé svetlo je po brúsení a zalakovaní prakticky ako nové. Uvidíme, aká bude životnosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov