Kuny, myši a iné hlodavce určite nepatria k tým návštevníkom, ktorých by ste chceli privítať s otvorenou náručou. Ja som s nimi v garáži umiestnenej v meste nemal problém. Ten nastal až vtedy, keď som autá previezol do druhej garáže pod domom, ktorý je postavený vedľa vinice na okraji dediny. Zrazu som pocítil, aké je mať nepozvaného hosťa.

Nie som zástanca okamžitého hubenia takej zveri. Zo začiatku som ich dokonca v garáži toleroval. Síce som nechápal, ako sa mohli dostať dnu, keďže mám jediný vchod cez garážovú bránu s tesniacou gumou na spodnej časti (pradepodobne vtedy, keď sme do 11 v noci vyberali motor z auta a brány boli otvorené), avšak povedal som si, že veď budem mať aspoň spoločnosť. Tá sa mi ale prestala páčiť, keď som si našiel prvú mláčku vedľa auta.

Lacnejší produkt nemá krytie IP65 a tak ho umiestnite niekde do vyšších častí v motorovom priestore.

Začalo to mláčkou, skončilo rozbitým rádiom

Keďže som na to prišiel neskoro, tak aj po umytí a dezinfekcii mi zostal na leštenom betóne nepekný fľak, na ktorý sa už budem stále pozerať. To bol prvotný impulz, že s tým budem musieť niečo spraviť. Ten finálny prišiel pár dní po tom, keď som sa vrátil domov a našiel rádio s reproduktorom zhodené a rozbité na zemi. Dotyčný hlodavec si asi povedal, že vybehne na parapetu, kde som mal rádio s reproduktorom a to sa mu nejako nepáčilo. V tomto bode ma to už vytočilo, v garáži pri práci chcem mať nejakú hudbu a pri predstave ticha som s pár nadávkami otvoril počítač a začal na stránke AutoKelly hľadať čo majú v ponuke.

Pri verzii s krytím IP65 je takmer jedno, kde ho umiestnite. Pozor len na blízkosť k výfukovým zvodom či iným častiam výfuku. Ja by som sa držal nepísaného pravidla a produkt umiestnil aspoň 50 cm od týchto horúcich častí. To isté platí aj o samotnom bloku motora či hlavy valcov, tam však stačí aj 30 cm medzera.

Čo máme na výber?

Keďže som chcel vyskúšať viaceré možnosti, vybral som 3 rôzne zvukové plašiče a jeden sprej. Do domácnosti je asi najvhodnejší ultrazvukový typ Kemo M234 s pripojením do 230 V siete. Ďalšie 2 sú na 12 V, teda menší Kemo M100Kemo M180. A prečo práve značku Kemo? Z hľadiska užívateľských recenzií je na tom na popredných priečkach a má množstvo spokojných zákazníkov, nechcel som totiž veľmi špekulovať. K tomu mi v AutoKelly pribalili jeden sprej na ochranu kabeláže Starline.

Dodatočná poistka chráni auto pred prípadným skratom na kabeláži k samotnému odpudzovaču.

Ultrazvuk môže vadiť domácim miláčikom

Ak mám byť úprimný, najvyššiu dôveru a aj najviac používaný bude v mojom prípade Kemo M234. Ten som rovno pripojil do siete pri garážových dverách a overil si funkčnosť blikajúcou zelenou diódou. Ultrazvuk takmer nepočuť, musíte si dať prístroj k uchu aby ste počuli určitú frekvenciu. Problém to môže byť pre psov, tomu nášmu sa od začiatku frekvencia nepáči a garážou čo najrýchlejšie prebehne dovnútra domu. Pristroj má aj ochranu IP65, teda nebude mu vadiť ani vonkajší pobyt niekde na stene garáže či záhradnej chatky. Ja však odporúčam skôr to vnútorné použitie.

U mňa vyhráva produkt na 230 V, môžem ho mať stále zapnutý v sieti a neodoberá energiu z akumulátora v aute. Vozidlá v garáži by tak mali byť chránené a spolu s tým aj celá garáž.

Ďalšie dva prístroje sa pripájajú na kabeláž automobilu, keďže sú na 12 V. Azda najväčší rozdiel medzi modelom M100 a M180 je v ich stupni ochrany. Zatiaľ čo M180 ponúka aj IP65, je odolný aj voči striekajúcej vode a nebude mu vadiť umiestnenie kdekoľvek v motorovom priestore (samozrejme s mierou, nie pár cm od horúcich výfukových zvodoch), tak menší M100 by som montoval niekde do vyšších miest tesne pod kapotu. Predsa len, tam je postriekanie vodou asi najmenej pravdepodobné. Rovnako by som vybral miesto ďalej od vyrovnávacej nádobky na chladiacu kvapalinu či nádržky na vodu do ostrekovačov. V oboch prípadoch môžete prístroj omylom obliať, keď budete dané kvapaliny dolievať.

Mínusový kábel má na sebe očko, môžete ho tak dať priamo pod pól na baterke, alebo ak máte ako ja batériu v kufri, tak takto pod mínusové kostrenie niekde v motorovom priestore.

O funkcii oboch sa tiež nedozviete podľa sluchu, sú takmer nepočuteľné a ich prevádzku zistíte len podľa blikajúcej diódy, keď z reproduktoru vyjde slabý tón. Ja som v mojom aute na pripojenie záporného pólu využil existujúci zemniaci bod a plusový kábel pripojil v poistkovej skrinke na hlavný plusový kábel od batérie. Ak totiž nemáte batériu umiestnenú v motorovom priestore, môže byť inštalácia takéhoto prístroja trocha komplikovanejšia. Prístroj je dodávaný s ochrannou poistkou priamo na kábli, je teda pripravený na bezpečnú montáž, netreba tak nič dokupovať.

Kam so samotným prístrojom?

Tu sa už medze veľmi nekladú, ja som ho pripojil na voľný plastový bod, kade ide jeden kábel k predným svetlometom a použil som obyčajnú sťahovaciu pásku. Nie som totiž veľkým zástancom vŕtania nových miest hocikde po automobile. Treba len dodať, že ak jazdíte málo, dávajte si pozor na autobatériu, respektíve jej stav nabitia. I keď má hociktorý produkt minimálnu spotrebu, vždy to bude niečo viac, ako ste boli doteraz zvyknutý. Ak teda jazdíte s autom napríklad raz za mesiac na chatu, popremýšľajte aj nad občasným nabitím akumulátora.

Plašič som sťahovacou páskou pripevnil k voľnému plastovému držiaku kabeláže. Nič som nemusel vŕtať, je to tak veľmi ľahko vrátiteľné do pôvodného stavu.

Sprej nemusí byť len na kabeláž a hadice

Keďže som mal k dispozícii ešte aj sprej na kabeláž, rozhodol som sa ho použiť trocha odlišne. Keďže už mám v garáži pripojený zdroj odpudzovania na 230 V a ďalší v aute, striekať niečo na kabeláž mi príde zbytočné. Autá mi aj tak takmer vždy parkujú len doma v garáži, prípade v garáži v práci, čiže o rozhryzenie káblov niekde mimo domu sa veľmi nebojím. Ale garáž a teda aj dom chcem mať ochránený čo najlepšie, tak som zobral sprej a nastriekal ho na gumové tesniace konce garážovej brány. Sprej nezanecháva lepkavú štruktúru, takže sa na takto upravený povrch nebudú lepiť rôzne nečistoty. O nejakú arómu sa báť nemusíte, prakticky ho necítiť, maximálne trocha po škorici a to asi nikomu nebude vadiť.

Nastriekaný sprej na spodné gumové časti garážovej brány by mal odradiť hlodavce od ich prehryzenia a tým pádom aj od cesty ku mne do garáže.

V tomto prípade by nemal ani rýchlo vyprchať, garážové brány z vnútornej strany neumývam a tak sa nebojím ani o vyplavenie produktu. Na ďalšiu zimnú sezónu len opäť aplikujem sprej na tie isté miesta. A čo so zvyškom, ktorý zostal v nádobke? Sem tam sa mi stalo, že som nielen počul, ale aj ulovil myš na povale. Keďže prakticky netuším, kade sa tam dostali, vystriekal som zvyšok spreja na rohy povaly, kde sú jediné možné miesta, kade by perspektívne mohla myš vkĺznuť dnu. Je pravda, že na zhodnotenie je skoro, avšak za tých pár dní som žiadne šramotenie od povaly nepočul.

Sprej je najlacnejšie a najľahšie aplikovateľné riešenie. Treba ho však časom naniesť znova.

Čo teda nakoniec odporúčam?

Ak máte problém s hlodavcami v garáži alebo na chate či v dome a pivnici, určite Kemo M234 na 230 V. Chránite si tak priestor a aj veci v ňom. Ak parkujete s autom vonku, asi by som si priplatil za drahší Kemo M180, lebo nikdy neviete, ako sa k nemu môže dostať voda. Sprej by som použil na kabeláž či spodný kryt motora, avšak po zime ho budete musieť opäť nastriekať. Pred aplikáciou nezabudnite tiež na zničenie pachov, ktoré tam už hlodavce zanechali, teda najideálnejšie umyť spodné časti nejakým dezinfekčným prostriedkom. Treba sa len rozhodnúť, či si budete chrániť miesto, kde autá parkujú s 230 V ultrazvukovým produktom alebo to konkrétne auto s 12 V plašičom a sprejom. Ak už si nainštalujete ochranu do vozidla, tá s vami cestuje všade a hlodavec vás nemusí prekvapiť ani na dovolenke v Tatrách.

A čo vy? Mali ste už nepríjemnú skúsenosť s nejakým hlodavcom v aute či garáži? Ako ste to vyriešili? Napíšte nám do diskusie.