Keď sa v médiách objavili prvé správy o vývoji nového atmosférického motora v dielňach automobilky Porsche, priaznivci značky okamžite zbystrili. Keď sa však objavil nový motor reálne, davy doslova šaleli. Atmosférický agregát je v dnešnej dobe veľká vzácnosť, navyše objem 4 litre a know-how automobilky Porsche boli zárukou, že nepôjde o nič druhotriedne a môžeme sa tešiť na motor vysokej technickej úrovne. Už mesiac po predstavení modelu Cayman GT4 sa začína potvrdzovať, že Porsche chystá jeho ďalšie výkonové verzie. Potvrdili to aj samotní predstavitelia značky.

Atmosférický plochý šesťvalec s objemom 4,0 l technicky vychádza z prepĺňaného trojlitra v Porsche 911 Turbo.

Máme veľa priestoru na ďalší výkon
Atmosférický šesťvalec v modeli Cayman GT4 (interné označenie 9A2) má síce objem 4,0 l, teda rovnako ako motor v „dospelom“ Porsche 911 GT3, nejde však o ten istý motor. Samotná automobilka priznáva, že potrebovali postaviť úplne iný agregát, ktorý nebude využívať toľko drahých špičkových technológií ako agregát v GT3. V jeho prípade ide skutočne o športový motor postavený na extrémnu dlhodobú záťaž a využíva nielen drahé technológie, ale aj exotické materiály, ktoré jeho cenu posúvajú do astronomických výšin. V Caymane GT4 ide naopak o motor postavený „civilnejšími“ metódami, pričom technicky vychádza z prepĺňaného 3-litrového agregátu v novom Porsche 911 Turbo. Aj tak má však až 80 % nových komponentov. Šéf športovej divízie GT automobilky Porsche, Andreas Preuninger, potvrdil, že motor pre Cayman GT4 je postavený tak, aby z neho bolo možné dostať omnoho viac výkonu ako súčasných 309 kW (420 k). A nemusí pritom ísť len pre účel použitia v automobilovom športe. Jeho slová potvrdil aj Markus Baumann zodpovedný za vývoj motorov Boxer. Obaja sa pritom zhodli, že výkon nemusí zvýšiť len jeho prepĺňanie. Sú aj iné cesty.

Motor v 911 GT3 je napriek rovnakému objemu úplne iný ako agregát v Cayman GT4. Charakterovo aj cenovo.

Viac titánu aj otáčok
Ciest na zvýšenie výkonu je niekoľko, ani jedna pritom nemusí využívať prepĺňanie. Ako hovorí Baumann, jednou z ciest je zvýšenie max. otáčok tesne pod hranicu 10 000 ot./min., aby to však bolo reálne, musia znížiť vnútorné trenie a kinematické straty použitím titánových komponentov (po vzore GT3). Nebude to samozrejme lacné, ale možné to je. Navyše by nešlo o agregát s výrazne športovou „tvrdou“ charakteristikou, čo znamená ideálne použitie v novej vrcholnej verzii Caymana. Vylúčená nie je ani aplikácia v niektorej z nových verzií radu 911. Ako ďalej hovorí Bauman, obmedzujúcim faktorom nie je hardvér motora, ale emisné limity. Dostať sa na potrebné výkony pri zachovaní akceptovateľnej hranice emisií je konštruktérskym orieškom. Poradiť si s ním však Porsche vie.

Jednou z ciest ako zvýšiť výkon bez prepĺňania, sú vyššie max. otáčky motora.

S akou ďalšou výkonovou verziou svojho nového štvorlitra nakoniec Porsche vyrukuje, zatiaľ nikto netuší, isté je však jedno, neostane len pri jednej základnej verzii a už teraz motorári Porsche pracujú na niečom výkonnejšom. Nechajte sa teda prekvapiť.