Jedna "lepšia správa" za druhou! Európska komisia práve rieši oprávnené podozrenie z kartelovej dohody nemeckých výrobcov áut, ktorá redukovala obchodnú súťaž a cenotvorbu, na čo doplácali klienti. A už je tu nová, rovnaká aféra z Japonska. Európska komisia udelila v stredu pokutu 34 miliónov eur značkám Tokai Rika, Takata, Autoliv, Toyoda Gosei a Marutaka za porušenie antitrustových pravidiel Európskej únie (EÚ) za diely na japonské autá.

Pokuty udelené Komisiou za kartely v sektore automotive predstavujú sumu už 1,6 miliardy eur!

Komisia EÚ dokázala, že dané firmy boli súčasťou jednej až štyroch kartelových dohôd na dodávku bezpečnostných pásov, airbagov a volantov pre japonské značky, ktoré predávajú autá v Európskom hospodárskom priestore.

Všetci piati dodávatelia účasť na karteloch potvrdili a s vyriešením prípadu súhlasili. Takata pokutu nedostala, lebo účasť v troch karteloch odhalila Eurokomisii. Podobne značke Tokai Rika odpustili pokutu vo výške 75 miliónov eur, lebo odhalili existenciu neférových dohôd exekutíve EÚ.

KARTEL NEMECKÝCH AUTOMOBILIEK? ZNAČKÁM ...

Veľké Nemecké automobilky dobieha vlastná minulosť. Po kauze Dieselgate čelí VW ďalšiemu obvineniu. Tentokrát v tom nie ...

07. 09.

Koordinovali ceny s cieľom maximalizácie ziskov

Margrethe Vestagerová, eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže: “Dodávatelia dnes pokutovaní, sa dohodli na maximalizácii ziskov pri predaji komponentov. To mohlo zvýšiť náklady na tieto automobilové súčiastky pre viacerých výrobcov, ktorí predávajú autá v Európe, čo môže mať vplyv na spotrebiteľov. Nesúhlasíme s kartelovými dohodami, ktoré ovplyvňujú európskych spotrebiteľov, aj keď bol kartel pripravený mimo Európy,” zdôraznila Vestagerová.

 

Päť uvedených dodávateľov automobilových komponentov koordinovalo svoje ceny, alebo si vymieňali citlivé informácie o dodávkach bezpečnostných pásov, airbagov a volantov japonským výrobcom automobilov Toyota, Suzuki a Honda fungujúcim v EHP.


Koordinácia vedúca k vytvoreniu a riadeniu kartelu sa uskutočňovala mimo EHP, najmä v Japonsku. Tajné dohody však ovplyvnili európskych zákazníkov, keďže každé 11. auto predávané v Európe vyrába niektorá japonská spoločnosť.

 

Stredajšie rozhodnutie Komisie je súčasťou širšej série vyšetrovaní kartelových dohôd v odvetví automobilových dielov. Komisia už udelila finančné pokuty dodávateľom automobilových ložísk, drôtených zväzkov vo vozidlách, pružnej peny používanej v autosedačkách, vykurovacích telies automobilov a nákladných automobilov, alternátorov a štartérov, klimatizačných a chladiacich systémov a osvetľovacích telies.