Prvá akcia, 1000 míľ československých je síce o niečo mladšia, avšak nadväzuje na tradíciu ešte medzivojnových pretekov, a tak má aj patričné postavenie. Samotná automobilka Škoda, ktorá je aj samotným partnerom akcie, sem doviezla jeden súťažný automobil priamo zo zbierok svojho múzea.

Dlhá a prerušená tradícia

Celá akcia sa začala už v roku 1933 a pokračovala do 1935, keď na nej účastníci zdolali trať z Prahy do Bratislavy dvakrát za sebou. Tým prešli vzdialenosť dlhú takmer 1 600 km, preto aj názov 1000 míľ československých. I keď boli snahy o znovuzrodenie v 70-tych rokoch minulého storočia, do súčasného stavu sa rozbehli od roku 2013 pri príležitosti výročia 80 rokov od prvých pretekov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Preteky začínali v Prahe, odkiaľ účastníci dorazili vo štvrtok podvečer do Bratislavy. V piatok ich čakala jazda na Pezinskú babu, odtiaľ na Devín a späť na námestie v Bratislave. Následne v sobotu ich čakala jazda zručnosti medzi Záhorskou Bystricou a Stupavou a po nej zamierili naspäť do Prahy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Škoda do pretekov vyslala model Rapid OHV z roku 1940, ktorý prešiel kompletnou renováciou. Okrem tohto modrého kúsku tam bol aj rovnaký automobil majiteľa Miroslava Strouhala, ktorý ho renovoval dlhých 30 rokov. To je zaujímavé tým, že ho používa od roku 2010 ako svoje jediné auto, teda aj v bežný pracovný deň. Automobil má 1,6-litrový štvorvalec už s rozvodom OHV a maximálnym výkonom 31 kW (42 k) a dokázal jazdiť rýchlosťou 110 km/h. Samozrejme, na akcii nechýbali najrôznejšie modely z histórie automobilového priemyslu. Podľa rôznych informácií prišlo do Bratislavy 117 áut vyrobených pred rokom 1939, čo je skutočne úctyhodné číslo.

Trnavských 100 km

Druhé podujatie sa konalo v sobotu 14. augusta. O ňom som vás informoval už minulý rok, keď som bol na jeho konci. Tentokrát však štart aj koniec nebol v Trnave. Automobily síce začínali v tomto krajskom meste, ale ich cieľ bol v Smoleniciach.

Táto akcia, na rozdiel od vyššie spomínanej nie je až takou špecifickou, takže ste tu mohli stretnúť nielen nablýskané medzivojnové veterány, ale aj tie z doby nedávno minulej, teda spred roka 1989. Išlo už o 24. ročník, rovnako ako minulý rok len jednodňový (predtým to bolo na dlhšie). Keďže trasa sa menila, tentokrát autá vyrážali z Trnavy na smer Dechtíc, Krakovian, odtiaľ cez Čachtice, Vaďovce a Starú Turú na Myjavu. Konečnou destináciou bola po jazde cez Malé Karpaty dedina Smolenice. Tak čo, boli ste pozrieť na niektorej z akcií? Alebo ešte plánujete do konca leta niektorú navštíviť?

Zdroj: Škoda, 1000milceskoslovenskych