Skonštruovali tank Tiger (P)
Na začiatku štyridsiatych rokov Porsche ešte stále nefungovalo ako samostatná automobilka. Išlo o tím konštruktérov, ktorý navrhuje a testuje technické riešenia pre iných výrobcov. Firma sídlila v Stuttgarte-Zuffenhausene, kde sa podieľala na vývoji vojenských projektov Tretej ríše – od ľahkých terénnych vozidiel Kübelwagen a Schwimmwagen až po prototyp tanku Tiger (P). Spojenecké nálety zasiahli aj priemyselné centrum Stuttgartu a bolo jasné, že chod firmy je ohrozený.
Presun na Dolné Rakúsko
Na jeseň 1944 padlo rozhodnutie opustiť Stuttgart. Porsche presunul časť konštrukčného tímu (cca 200 zamestnancov), dokumentácie a dielenského vybavenia do rakúskeho Gmündu v Korutánsku. Opustená píla sa stala improvizovanou dielňou. Odľahlé miesto poskytlo nielen útočisko pred vojnou, ale neskôr aj základňu, v ktorej sa rodila budúca automobilová legenda. Miesto, kde stála pôvodná píla a dielne, je dnes súčasťou Porsche múzea v Gmünde (Porsche Automuseum Helmut Pfeifhofer).
Obvinení s kolaborácie s nacistami
Po skončení vojny bola situácia dramatická. V decembri 1945 francúzske úrady zatkli Ferdinanda Porscheho spolu s jeho synom Ferrym a švagrom Antonom Piëchom. Obvinili ich z kolaborácie s nacistickým režimom. Ferry bol po krátkom čase prepustený. Ferdinand strávil bez súdu vyše rok a pol vo väzbe vo Francúzsku a jeho zdravotný stav sa zhoršoval. Práve toto obdobie umožnilo Ferrymu prevziať vedenie rodinného podniku a preukázať svoj potenciál.
Na nohy ich postavil taliansky monopost
Aby Ferry získal finančné prostriedky a zabezpečil otcovo prepustenie, pustil sa do hľadania zákaziek. Najvýznamnejším sa stal kontrakt s talianskou značkou Cisitalia na vývoj pretekárskeho monopostu Type 360. Zákazka pomohla firme postaviť sa opäť na vlastné nohy a zároveň vybudovala základy jej povojnového fungovania. V roku 1947 vznikla v Gmünde spoločnosť Porsche Konstruktionen Ges.m.b.H., ktorú riadili Ferry a jeho sestra Louise Piëch.
Zrodenie plnohodnotnej automobilky
Rok 1948 sa zapísal do dejín ako „zrodenie značky Porsche“. V júni získal prototyp Porsche 356 „No.1“ Roadster povolenie na prevádzku. Bol to ľahký dvojmiestny športový roadster s motorom vzadu, ktorý vychádzal z techniky Volkswagenu, avšak športovo ladený. V dielňach v Gmünde sa rozbehla malosériová výroba 356/2 s hliníkovou karosériou. Do roku 1950 tam vzniklo 53 kusov – každý ručne vyrobený, každý jedinečný.
Návrat do Stuttgartu
V marci 1949 predstavili Porsche 356 na autosalóne v Ženeve a získali ovácie. Rodina Porsche bola presvedčená, že značka má budúcnosť. V tom istom roku sa sídlo presunulo z Rakúska späť do Stuttgartu-Zuffenhausenu, kde sa za podpory karosárne Reutter rozbehla sériová výroba. Začala už v roku 1950 a Porsche sa definitívne zaradilo medzi výrobcov športových automobilov.
POZNÁMKA: Titulný obrázok nie je historická fotografia, ale počítačom generovaná ilustrácia. Slúži na lepšie priblíženie kontrastu medzi civilnými a vojenskými projektmi Porsche v 40. rokoch.