Existuje veľa plážových bugín, ale originál je skutočne len jeden. Manx od firmy Meyers. Všetko ostatné boli len repliky vyrábané buď v licencii alebo bez nej. Podstata bola však väčšinou rovnaká. Zoberte podvozok a motor z Chrobáka, pridajte k nemu laminátovú karosériu a máte o úsmev plný piesku postarané.
Bruce Meyers zomrel začiatkom tejto dekády v úctyhodnom veku 94 rokov a jeho odkaz stále žije. Firmu predal a tá pred pár rokmi prišla s elektrickou verziou jeho klasiky. Priznávame, netušíme, či sa uchytila, ale teoreticky by mohla byť v Kalifornii (posadnutou emisiami) úspešná. Malá manufaktúra však na spaľovacie motory zjavne nezanevrela.
911K ako inšpirácia
Spojila sa s britským špecialistom na Porsche, spoločnosťou Tuthill, ktorá okrem iného upravuje staré 911 na rely a pred pár rokmi šokovala svet modelom 911K, ktorý svojim označením označoval na fakt, že upravený motor točí 11 tisíc otáčok za minútu. Nie, to nie je vtip. 11 000 ot./min. Pozrite si o tom nejaké videá, napríklad s Chrisom Harrisom.
Tuthill používa vo svojich strojoch pohonnú jednotku s objemom zväčšeným na 3,1 litra, v tejto chvíli však existuje jeho evolučná verzia a tá poháňa nový Manx LFG. Ide pochopiteľne o plochý atmosférický šesťvalec s objemom 4,0 litra, ktorý opäť zvláda 11 tisíc ot./min. Autori zatiaľ jeho výkon neprezradili, ale odhaduje sa na zhruba 400 koní.
4x4 namiesto pohonu zadných kolies
Novinka dostala (ako sa dá dnes čakať) celkokarbónovú konštrukciu a charakteristický dizajn doplnený diódovými svetlami, dohora výklopnými dverami à la Gullwing a samozrejme terénnym obutím v kovaných diskoch pripojených na zodvihnutý podvozok v kvalite zodpovedajúcej súťažným strojom z rely. Využíva nastaviteľné tlmiče i hydraulické dorazy.
Kým pôvodné buginy mali sparťanský interiér, Manx LFG hýri modernou. Okrem iného dotykovým displejom, trojramenným volantom a dvomi pákami na ovládanie šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky a hydraulickej ručnej brzdy. Aby sme nezabudli, v tomto prípade nejde o zadokolku, ale špeciál s pohonom 4x4 a samosvornými diferenciálmi.
Nehodí sa do garáže pod plachtu
Cenu autori zatiaľ neprezradili, ale produkcia je obmedzená na 100 kusov a štartuje v roku 2026. Prvých 20 áut by sa malo zúčastniť pretekov LFG Baja Tour 2027 a na nasledujúce roku sú pre vlastníkov plánované ďalšie podobné akcie.
zdroj: Meyers