Hneď po príchode mi bolo jasné, že som na mieste, kde sa z držiteľov vodičákov stávajú vodiči. Zarazil ma veľký počet áut v areáli. V Rakúsku je tréning v škole šmyku povinný. Každý kto dostane vodičák ju do roka prosto musí absolvovať. Preto tu už od rána zarezávalo na trati kopec mladých Rakúšanov. Neviem či sa niekedy dočkáme podobnej povinnosti aj u nás. Určite by som nebol proti. Areál pozostáva z niekoľkých častí. Každá je zameraná na inú situáciu. Centrum všetkého tvorí hlavná budova, kde prebieha teoretická príprava a obed.

Každý tréning školy šmyku začína teoretickou prípravou, podľa hesla NIE JE PRAX BEZ TEÓRIE ANI TEÓRIA BEZ PRAXE.

Každý tréning školy šmyku začína teoretickou prípravou, podľa hesla NIE JE PRAX BEZ TEÓRIE ANI TEÓRIA BEZ PRAXE.

Základný výcvik školy šmyku zaberie celý deň. Všetko začína ráno o 9. hodine teoretickou prípravou, ktorá prebieha štandardnou formou za pomoci prezentácie. Inštruktor vysvetlí mimoriadne podstatné veci, ako správny posed, odporúčanú techniku šoférovania, základné fyzikálne súvislosti a čo sa s autom deje v prípade šmyku. Niektorí si už z prvej dvojhodinovky s otvorenými ústami odnesú plno nových faktov, iní doladia svoje znalosti o zaujímavé poznatky, ktoré doteraz brali ako samozrejmosť. Ktosi múdry kedysi povedal: „Nie je prax bez teórie, ani teória bez praxe.“

Pred každým praktickým tréningom inštrutkor ešte zopakuje to najpodstatnejšie pre úspešné pokusy na dráhach.

Pred každým praktickým tréningom inštrutkor ešte zopakuje to najpodstatnejšie pre úspešné pokusy na dráhach.

Na programe bol základný celodenný tréning INTENSIV+. Čakal som, že tu budú v drvivej väčšine ľudia na nových, prípadne aj drahých autách. No nebolo to tak. Autá boli nové aj staré, škaredé aj pekné, dobré aj zlé. V prípade záujmu si môžete auto požičať od realizátora tréningu, samozrejme nie zadarmo. Inštruktori SuperDRIVE odporúčajú trénovať na vlastnom aute. Naučíte sa nie len zvládať krízové situácie, ale spoznáte svoje auto vo veľmi neštandardných situáciách, čo je veľmi dôležité. Na druhej strane, lepšie s požičaným autom ako so žiadnym.

Tréning krízového brzdenia na rôznych povrchoch je nutný! Mnoho vodičov nie je ochotných/schopných použiť brzdy na maximum...

Tréning krízového brzdenia na rôznych povrchoch je nutný! Mnoho vodičov nie je ochotných/schopných použiť brzdy na maximum...

Potom to prišlo. Všetci sme nastúpili do áut. Pred jazdou sme si mali ešte skontrolovať správny posed, ktorého výhody sme sa pred pár minútami dozvedeli. Prvá zastávka bola na module pre krízové brzdenie. Všetci sme dostali vysielačky a inštruktor nám prostredníctvom nich dával pokyny. Inštruktor to už medzičasom berie ako krutú realitu, no mňa šokovalo ako veľa ľudí nedokáže správne krízovo brzdiť. Niet divu, že tejto na oko banalite tu venujú celú hodinu. Tu sme všetci otestovali svoje brzdy, pneumatiky, nohy a ABS. Postupne sme k núdzovému brzdeniu pridali vyhýbanie sa prekážke. V krízovej situácii v priamom smere sú toto absolútne základné schopnosti vodiča.

V kruhu s dvoma rozdielnymi povrchmi prebieha tréning správneho zvládania nedotáčavého šmyku (šmyku prednej nápravy).

V kruhu s dvoma rozdielnymi povrchmi prebieha tréning správneho zvládania nedotáčavého šmyku (šmyku prednej nápravy).

Som presvedčený, že tréning v škole šmyku by mal absolvovať každý vodič.

Nasledovala hodinová prestávka na obed. Po nej sme pokračovali tréningom nedotáčavého šmyku. Funguje to tak, že na asfalte je vysokošmykľavá biela farba, na ktorú strieka voda. Keď som bol v Pachfurte ja, na zemi bol navyše topiaci sa ľad, takže podmienky pre jazdu boli o to drsnejšie. Druhú hodinu praktickej časti sme venovali správnemu postupu riešenie nedotáčavého šmyku (šmyk prednej nápravy).

Simulovaný prejazd horským prechodom, teda horizont, prudké klesanie a zákruta bola tretia hodinovka. Na tomto mieste už majú účastníci kombinovať naučené z prvých dvoch blokov, teda správnu a intenzívnu aplikáciu krízového brzdenia, vyhýbania sa prekážke a prejazd zákrutou tesne na limite možností pneumatík.

Simulovaný horský prejazd s horizontom stupňuje náročnosť zvládnutia a vodiča žiada použiť pred chvíľou naučené postupy.

Simulovaný horský prejazd s horizontom stupňuje náročnosť zvládnutia a vodiča žiada použiť pred chvíľou naučené postupy.

Nakoniec to najlepšie, teda aspoň pre mňa. Tréning a riešenie pretáčavý šmyk (šmyk zadnej nápravy) pomocou odtrhovej platne. Hneď za ňou z asfaltu vystrekli vodné steny - prekážky. Na tomto úseku mnohým chvíľu trvá, kým presvedčia sami seba, aby inštinktívne nešliapali na brzdu. Trochu ma mrzí nízka nájazdová rýchlosť (cca 40 km/h). No chápem, že dať to trénovať vodičom v rýchlostiach nad 50 km/h by bolo mimoriadne nebezpečné nie len pre auto, ale aj areál :) Tréningom pretáčavého šmyku skončila 4 hodina praktickej časti a zároveň aj program tréningu Intensiv+. Presunuli sme sa späť do učebne, zhodnotili deň a získané informácie a na záver sme od zástupcov SuperDRIVE škola šmyku získali na pamiatku certifikát. Ten nemusí slúžiť len ako spomienka, ale aj ako ďalšia položka v životopise pri hľadaní práce.

To

To "najťažšie" a "najzábavnejšie" na koniec. Nácvik pretáčavého šmyku na odtrhovej platni.

Som presvedčený, že tréning v škole šmyku by mal absolvovať každý vodič.  Nezáleží na tom či sa radi šmýkate na zamrznutých parkoviskách, alebo máte smrť v očiach pri pohľade na 90 km/h. Ak jazdíte autom, tak skôr či neskôr budete potrebovať zvládnuť šmyk. Slová ako drahé (celodenný tréning začína na 139 €) a zbytočné tu nie sú na mieste. Investujete do seba. Môže vám to zachrániť život, alebo zdravie. Veci a súvislosti, ktoré sa tu dozviete iste zmenia prístup k šoférovaniu. Ja osobne sa už teším na tréning vyššej úrovne Advanced.