Niektorí ste o nej už počuli, pre mnohých priaznivcov motorizmu však ostáva príbeh Škody Favorit 115 S dodnes zahalený rúškom tajomstva. Keďže sa jeho nádejná, no krátka kariéra skončila presne pred tridsiatimi rokmi, zaslúži si na topspeed.sk aspoň malú pripomienku.

Favorit pre každého 

Myšlienka výroby verzie Favorit 115 S sa zrodila už počas vývoja typového radu Š 781. Škoda Favorit totiž bola prelomovým autom mladoboleslavskej fabriky a jej exportné ambície stáli za použitím mnohých drahých a v tej dobe skutočne pokrokových výrobných a vývojových technológií. Automobilka AZNP Mladá Boleslav navyše trvala na tom, že Favorit bude, v porovnaní s dovtedajšími verziami Š 742 (Š 105/120/130), nielen modernejším, ale aj komfortnejším a bohatšie vybaveným autom.

Svojho času sa do médií dostali dokonca sebavedomé vyhlásenia, že Favorit bude používať výlučne metalické farby a dopraje obyvateľstvu socialistického Československa luxus, aký dovtedy nezažilo. Že to bola utópia nekorešpondujúca s realitou centrálne riadenej ekonomiky, bolo mnohým jasné už vtedy. Ambiciózne vízie Favorita však vytvárali problém, ktorý sa paradoxne obrátil proti nemu. Výrazne totiž rástol predpoklad nielen jeho konečnej predajnej ceny, ale aj jej rozdielu medzi vtedy základnou Škodou 105 a očakávanou základnou verziou Favorita označenou 136 L. Nová škodovka mala byť darom socialistického zriadenia obyvateľstvu, namiesto toho však hrozilo reálne nebezpečenstvo, že na ňu väčšina obyvateľstva nakoniec nebude vôbec mať. To mal zmeniť práve Favorit 115 S.

Lacnejší, ale nie na pohľad

Úlohou vývojárov a konštruktérov verzie Favorit 115 S bolo nájsť priestor, ako urobiť Favorit cenovo dostupnejším pre široké vrstvy obyvateľstva. Túto úlohu v minulosti úspešne zastávala Škoda 105 S s niektorými až absurdnými riešeniami vyplývajúcimi zo šetrenia pri jej výrobe. Nad nemožnosťou nastavovania sklonu operadiel, neotvárateľnými zadnými oknami, prístrojovým panelom zo starších modelov či použitím slabšieho alternátora sa v tej dobe takmer nikto nezamýšľal. Skrátka, podmienky si to žiadali a ak to malo pomôcť dosiahnuť na auto viacerým motoristom, bolo to k prospechu veci. Favorit však znamenal nielen nový model, predstavoval symbol úspechu, pokroku a novej doby, do ktorej sa radikálne „sociálna“ verzia akosi nehodila. Konštruktéri tak museli pri konfigurovaní verzie Favorit 115 S postupovať opatrnejšie.

Základná verzia Favorit 115 S musela napriek nižšej cene vyhovovať rovnako prísnym štandardom ako drahšie Favority 136 L. To znamenalo, že sa muselo šetriť výlučne na výbave a motore.

Ako v Škode 105 S

Napriek snahe v čo najväčšej miere zachovať pôvodný revolučný a pokrokový charakter novinky, nakoniec museli aj pri Favorite 115 S siahnuť k nepopulárnym riešeniam a šetriť aj na viditeľných miestach. V kufri tak chýbalo krycie plató, zadné okná boli nesťahovateľné (rovnako ako na Škode 105 S), chýbali tu popolníky a zadní cestujúci mohli zabudnúť aj na opierky hlavy. Podlahový koberec a čalúnenie sedadiel boli z lacnejšieho materiálu, chýbali samonavíjacie pásy, vnútorné spätné zrkadlo bolo prevzaté zo Škody 105 (chýbal celý stropný panel) a podstatne zjednodušený bol aj prístrojový panel bez hodín aj otáčkomera. Auto ste ľahko spoznali aj podľa užších pneumatík s rozmermi 145/80 R 13 (verzia Favorit 136 L mala 165/70 R 13). Zaujímavé je, že okrem ušetrených peňazí automobilka priznávala aj hmotnostnú úsporu 5 kg na výbave.

Najslabší Favorit obuli konštruktéri na lacné pneumatiky s rozmermi 145/80 R 13.

Prepracovaný bol aj prístrojový panel bez hodín a otáčkomera.

Chudoba bude jazdiť pomalšie

Najpodstatnejšia zmena sa však ukrývala pod kapotou auta. Bol ňou benzínový štvorvalec 1.1 OHV (Š 781.115), ktorý vznikol skrátením zdvihu pôvodného motora 1.3 OHV (Š 781.136). Pri vŕtaní 75,5 mm a zdvihu 63,5 mm mal výrazne podštvorcovú charakteristiku, čo mu síce zaručovalo pokojný a tichý chod, no zároveň uberalo z krútiaceho momentu a celkovej pružnosti. Krútiaci moment len 80 Nm výrobca kompenzoval „ľahším“ stálym prevodom 4,167 (namiesto 3,895 verzie 136 L). S výkonom 38 kW (52 k) sa však dokázal Favorit 115 S rozbehnúť až na 140 km/h, čo v roku 1988 znamenalo veľmi slušné tempo (pripomíname, že max. povolená rýchlosť bola vtedy aj na diaľniciach len 110 km/h). Vyššie otáčky pri jednotlivých prevodových stupňoch však spôsobili, že pri meraní spotrieb vychádzal Favorit 115 S horšie, než Favorit 136 L.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pod svetlom reflektorov

S verziou Favorit 115 S to automobilka myslela skutočne vážne, počítalo sa dokonca aj s lepšie vybavenou verziou 115 L pre náročnejších a aby AZNP Mladá Boleslav svoj zámer predávať dostupný Favorit potvrdila, ukázala ho v roku 1989 aj na strojárskom veľtrhu v Brne. Prísna matematika však nakoniec nepustila. Pri ekonomickej analýze sa ukázalo, že vzhľadom na predpokladaný predajný potenciál nedokážu verzie Favorit 115 S a 115 L obhájiť svoju existenciu a vedenie automobilky ich výrobu nakoniec zmietlo zo stola. Pre novodobú „Škodu 105 S“ to znamenalo definitívny koniec a rovnako ako pár ďalších projektov sa vytúženého obdobia demokracie a zdanlivej slobody nakoniec nedočkala. Jej duchovným nástupcom sa o pár rokov neskôr stala až sériovo vyrábaná Škoda Fabia Junior.

Na opačnom konci modelového radu Favorit malo byť kupé Š 783. Ani to sa však do sériovej výroby nakoniec nedostalo.

Typ karosérie: hatchback
Rok výroby: 1989
Vonkajšie rozmery (mm): 3815 × 1620 × 1415
Rázvor náprav (mm): 2450
Zdvihový objem (ccm): 1137
Počet valcov / ventilov: 4/8
Maximálny výkon (kW / ps): 38/52
Maximálny krútiaci moment (Nm): 80
Maximálna rýchlosť (km/h): 140
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 17
Spotreba 90/120/mesto (l/100 km): 5,8/7,6/8,2
Prevodovka: 5-mauálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 835
Celková hmotnosť (kg): 1285
Rozmery pneumatík: 145/80 R 13