Škoda Felicia patrí, najmä v bývalom Československu, dodnes medzi veľmi obľúbené jazdené autá. Po rokoch sa totiž ukazujú jej hlavné výhody v podobe jednoduchej a veľmi húževnatej technike, ktorá bola v čase jej príchodu na trh, paradoxne, terčom najväčšej kritiky. Jej veľký význam pre dobré meno automobilky si dobre uvedomuje aj spoločnosť Škoda Auto, v týchto dňoch si preto pripomína jej jubileum a medzi novinárov rozposiela tlačovú správu o jej histórii. Niektoré pasáže z nej rád zacitujem, doplním ich však o niekoľko zaujímavostí, o ktorých sa nahlas nehovorí a často zostávajú bez povšimnutia.

Škoda Felicia priniesla do ponuky škodoviek niekoľko zásadných výbavových noviniek. Pod kapotou mohla mať už aj naftový motor 1,9 D.

Žiadne Polo, Favorit udržíme pri živote

História novodobej Felicie je príbehom s veľmi zaujímavým pozadím. Keď začala AZNP Mladá Boleslav po Nežnej revolúcii hľadať strategického partnera, medzi najvážnejších kandidátov patrili GM, Renault a Volkswagen. Každý z nich chcel v Čechách lacný výrobný závod pre svoj model. Kým GM hľadal výrobný závod pre novú Corsu a Renault zamýšľal v AZNP vyrábať revolučné Twingo a R18, Volkswagen uvažoval nad presunom výroby Pola. Až technici Volkswagenu však dokonale odhadli situáciu a s veľkým prekvapením zistili, že Škoda Favorit je v mnohých ohľadoch pokrokovejšia konštrukcia než vtedajšie Polo. Šokom bol pre Nemcov najmä celohliníkový motor Favorita, ktorý bol výkonnejší a ľahší, než ich litrový motor v Pole. Ako jediný záujemca tak Nemci podniku AZNP Mladá Boleslav ponúkli zachovanie výroby Škody Favorit. Dali si jedinú podmienku – zmodernizujú ju a zvýšia jej úbohú kvalitu výroby (k histórii Škody Favorit sa vrátime v samostatnom článku). Bolo rozhodnuté, Škoda Favorit rozhodla o prežití značky Škoda a jej ďalšej budúcnosti.

Posledená modernizácia Favorita (548-krát lepší) je dielom koncernu Volkswagen. Pod patronátom VW začala Škoda aj s rozsiahlejším využívaním akčných verzií, ktoré sú dnes mimoriadne obľúbené (na obr. vzácna edícia Black Line). 

Namiesto jednej, dve modernizácie

Okamžite po vstupe koncernu VW do AZNP Mladá Boleslav a premenovaní podniku na Škoda, automobilová akciová spoločnosť (1991 – 1997) začali práce na prvom facelifte Škody Favorit. Jeho modernizovanú podobu predstavili ako modelový rok 1993 (548 zmien, spomínate?), zároveň s tým však Boleslav urputne pracovala na ešte výraznejšej modernizácii, ktorá zahŕňala aj rozsiahlejšie technické zásahy a úpravu karosérie. Automobilka zmenila ďalších 1187 konštrukčných celkov a dielcov, pričom koncern zároveň investoval do kvality a nových prevádzok vo výrobnom závode. Nemci pritom vystavili stopku mnohým „československým dodávateľom“, ktorí neboli pripravení na nové podmienky trhového hospodárstva. Výsledok celého modernizačného procesu sa slávnostne predstavil na jeseň roku 1994 – narodila sa Škoda Felicia.

Škoda Felicia je druhou zásadnou modernizáciou Favorita. Z marketingových dôvodov auto zmenilo názov z Favorit na Felicia.

Každý ju chcel, rozbíjali o ňu šampanské

Produkcia päťdesiatich prototypov odštartovala 5. septembra 1994 v závode Vrchlabí. Po optimalizácii technológie nasledoval oficiálny štart v pondelok 17. októbra na hlavnej mladoboleslavskej výrobnej linke. Prvá sériová Škoda Felicia z nej zišla presne o 10:20 hod. O deväť dní neskôr, 26. októbra 1994, sa trojica nových hatchbackov vo farbe českej trikolóry predstavila verejnosti. Vtedajší pražský primátor Jan Koukal, prezident republiky Václav Havel a minister hospodárstva Vladimír Dlouhý ich na Karlovom moste pokrstil vodou z Vltavy a rozbitím fľaše šampanského o karosériu jednej z nich. Felicia nepredstavovala len nové auto, bola to ukážka fungovania spojenia VW-Škoda a pýcha výbornej konštruktérskej základne automobilky. Typové označenie Felicia odkazovalo na legendárny kabriolet z prelomu 50. a 60. rokov, ako aj na latinský výraz pre pocit šťastia: Felicitas.

V kabíne predviedla Felicia doslova revolúciu. Ľudia z tvarov a podsvietenia jej palubnej dosky šaleli, málokto si pritom uvedomil, že celá jej spodná časť pochádza z Favorita. Novinkou bol aj štvorrmenný volant Volkswagen s možnosťou airbagu.

Základný päťdverový hatchback Felicia bol o 40 mm dlhší a 15 mm širší, ako jeho predchodca Favorit. Objem priestoru pre batožinu sa zväčšil o 21 litrov a Felicia ponúkla posádke ešte vzdušnejšiu kabínu. Nárazová bariérová skúška, ktorú vykonal inštitút TÜV v roku 1995, potvrdila vysokú bezpečnostnú úroveň nového vozidla Škoda. Celková úroveň odhlučnenia a odpruženia vozidla sa zvýšila vďaka pevnému skeletu samonosnej karosérie, novej nápravnici, zmenenej geometrie prednej nápravy a pridanému stabilizátoru zadnej nápravy. Vysoké kvalitatívne štandardy pri výrobe i montáži garantoval medzinárodný certifikát ISO 9002. Ako prvá ho v automobilke Škoda získala motoráreň.

Škoda Felicia Fun je dnes najvzácnejšou verziou Felicie. Vždy bola lakovaná žltým lakom, mohla však mať niekoľko farebných variácií narazníkov a lemov blatníkov (žlté, oranžové, zelené).

Hliník sa neodsťahoval do Humpolce, ale pod kapotu Felicie 

Základnou pohonnou jednotkou modelu Felicia sa stal benzínový motor s objemom 1289 cm3, vo výkonových verziách 40 kW (54 k) a 50 kW (68 k). Šlo o prepracovaný celohliníkový agregát zo Škody Favorit s odolným jednobodovým vstrekovaním Bosch Monomotronic. Neskôr motorári agregát ešte niekoľkokrát upravili a na konci produkcie Felicie  (rok 2000) z neho vytvorili jeden z najspoľahlivejších českých agregátov celej histórie (od jari 1996 už s viacbodovým vstrekovaním Siemens) . V priebehu roka 1995 ponuku rozšíril liatinový benzínový štvorvalec 1,6 MPI (EA111, kód AEE) s výkonom 55 kW (75 k) a atmosférický diesel 1,9 D  naladený na 47 kW (64 k). Obidva nemecké agregáty však boli ťažké a najmä motor 1,9 D časom nezvratne deformoval skelet karosérie.

Plastová nadstavba úžitkovej verzie Van Plus vznikala pomocou počítačových simulácií. Dnes je táto verzia v dobrom stave prakticky nezohnateľná.

Variácie na tému Felicia

V júni 1995 pribudla k základným hatchbackom ešte priestrannejšia verzia Felicia Combi, od augusta 1995 vznikalo v závode Kvasiny tiež prevedenie Pickup a Felicia Vanplus. Štyritisíc vozidiel pre voľný čas Škoda Felicia Fun zaujalo nielen žltým odtieňom karosérie, ale aj variabilným usporiadaním interiéru (išlo o 2+2 miestny pick-up). O popularite ľahkých úžitkových vozidiel Škoda svedčí tiež fakt, že v období 1996 - 2000 vzniklo takmer 19 000 kusov s alternatívnym označením Volkswagen Caddy, úspešne exportovaných napríklad na latinskoamerické trhy.

Z naftového motora, ABS a klimatizácie padali ľudia na zadok

Model Felicia obohatil ponuku značky Škoda o moderné prvky výbavy ako ABS, postupne až štyri airbagyklimatizáciu, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, čalúnenie kvalitnou kožou alebo palubný počítač. Hold stému výročiu založenia firmy (1895/1995) vzdala luxusná edícia Felicia Laurin & Klement. Rodinu Felicia zatraktívnili tiež obľúbené akčné modely s dobrým pomerom medzi ponúkanou výbavou, vzhľadom a cenou. Na počesť Letných olympijských hier 1996 vznikol model Atlanta.

Škoda Felicia Magic bola obľúbeným akčným modelom Felicie. Vznikla v dvoch generáciách (Magic I a MagicII).

Vo februári 1998 osviežil vzhľad modelu Felicia veľký facelift, navonok zrejmý hlavne zjednotením dizajnového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar predných svetlometov aj masky chladiča už pripomínal väčší model Octavia. V júni 2001 sa pôsobivá kariéra automobilov Škoda Felicia úspešne zavŕšila, celkom vzniklo 1 401 489 exemplárov.