Vy starší si možno spomínate na časy, keď sa na autách kradlo to, čo akurát nebolo v obchodoch. Nevedeli ste v obchode kúpiť stierače? To bol jasný signál, že sa začnú hromadne strácať z áut na parkoviskách. Zdraželi pneumatiky? Za pár dní sa na ranných uliciach začali objavovať autá na tehlách bez kolies. Skrátka, aj „autičkári“ sa odjakživa flexibilne prispôsobovali dopytu. Ako sa ukazuje, platí to aj dnes.

Niektoré elektromobily majú akumulátory uložené na rovnakom mieste ako hybridné autá. Novšie konštrukcie ich však už ukrývajú v stredových tuneloch pod autom.

Prius bez bateriek

S príchodom väčšieho počtu hybridných modelov a elektromobilov sa na trhu objavujú autá preplnené drahými kovmi a trakčnými akumulátormi. Ceny bateriek pritom po pár rokoch neraz prekračujú zostatkové hodnoty samotných áut.  A to je, zdá sa, príležitosť pre nový druh zlodejov. Po vykrádačoch katalyzátorov (dôvodom ich krádeží boli zväčša drahé kovy) sa vo svete objavujú prvé prípady vykrádania elektromobilov a hybridov. O čo ide? O ich akumulátory.

Hybridné autá a elektromobily lákajú aj množstvom drahej kabeláže s veľkým prierezom.

Dokazuje to aj na najnovší prípad Toyoty Prius z Kalifornie, z ktorého zlodeji šikovne ukradli trakčné akumulátory. Tie sú pritom pri väčšine hybridných áut ukryté na relatívne prístupnom a čistom mieste pod zadnými sedadlami. Zaujímavé však je, že zlodeji nemohli byť absolútni amatéri, časť elektrických systémov hybridného Priusa je aj pri odstávke pod vysokým napätím a pred akoukoľvek manipuláciou s elektrickým príslušenstvom musia nasledovať zložité procesy „vybíjania“ jeho jednotlivých komponentov. Nehovoriac o hmotnosti, ktorá sa aj s okolitým príslušenstvom blíži k hodnote 100 kg.

Po akumulátoroch nezostalo v Priuse ani stopy.

Trakčné akumulátory ukryté pod zadnými sedadlami niektorým zlodejom evidentne vrásky na čelách nerobia.

Trakčný akumulátor je nielen pomerne veľký, ale aj ťažký. Odniesť 80 kg v rukách asi nebude nič jednoduché.

Čierny trh s drahými kovmi porastie

Uvedený Prius pritom nie je jedinou obeťou „baterkovej mafie“. Postupne sa po svete začínajú množiť prípady krádeží akumulátorov či dokonca celých elektromobilov, ktoré slúžia ako zdroj náhradných dielcov a drahých kovov. Podľa odborníkov sú dobre speňažiteľnou záležitosťou aj samotné trakčné elektromotory  a kabeláž, ktorá musí mať kvôli veľkým prúdom veľký prierez.

Zdrojom s vysokým obsahom drahých kovov môžu byť aj samotné elektromotory.

Ako si s uvedeným fenoménom poradia samotné automobilky, zatiaľ nie je jasné. Rovnako ako pri klasických autách s konvenčným spaľovacím motorom však už určite pracujú na mechanizmoch, ktoré krádeže podobného typu znemožnia, alebo aspoň skomplikujú použitie ukradnutých komponentov v iných elektromobiloch.

zdroj: ABC7 News