Na kľukatých cestách vulkanického ostrova sa tak mohol naplno prejaviť adaptívny podvozok  aj najnovší pohon quattro určený pre priečne uložený motor. Jeho srdcom je elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka. Tá poskytuje Audi A3 maximálnu trakciu, stabilitu a vysokú jazdnú dynamiku, pričom pracuje veľmi efektívne. V súhre s adaptívnym podvozkom a progresívnym riadením vytvára športové jazdné vlastnosti, ktoré zvlášť vyniknú v ostrých serpentínach a striedavých výjazdoch do kopca a následných zjazdoch do údolia. Spojka pohonu všetkých kolies quattro je umiestnená na konci kĺbového hriadeľa pred diferenciálom zadnej nápravy, čo prispieva k priaznivému rozloženiu hmotnosti na nápravy. Spojka obsahuje sústavu lamiel, ktoré sa otáčajú v olejovom kúpeli. Elektronická regulácia rozdeľovania krútiaceho momentu je zahrnutá do systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Systém pohonu všetkých kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment úplne variabilne medzi prednou a zadnou nápravou. Pri normálnej jazde sa väčší podiel krútiaceho momentu motora prenáša na predné kolesá. Pri rozjazde alebo pri zníženej trakcii na prednej náprave spojka bleskurýchlo prerozdelí krútiaci moment: aktivuje sa elektrické čerpadlo a tlak oleja okamžite zatlačí na lamely spojky, čím sa môže preniesť až 100 percent krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Spojka dokáže preniesť časť krútiaceho momentu na zadnú nápravu už vtedy, keď vodič pri športovej jazde zatočí volantom. Len čo pridá plyn, zadná náprava zatláča A3 do zákruty. 

Sila dávkovaná pre každé koleso

Selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách, ktorá je softvérovou funkciou elektronického stabilizačného systému ESC, ešte vylepšuje športové jazdné vlastnosti. Keď nové Audi A3 veľmi rýchlo prechádza zákrutou, zasiahne jemným pribrzdením obidvoch vnútorných kolies v zákrute. Vďaka tomu má auto ešte väčšiu snahu zatáčať do zákruty a precízne sleduje uhol natočenia predných kolies. Tým sa zvyšuje obratnosť a zlepšuje stabilita v zákrutách. Systém ESC reaguje podľa želania vodiča - v normálnom režime ESC ON je zabezpečená maximálna trakcia. Akcelerácia je bezpečná a stabilná, pri malom prešmykovaní kolies. Keď vodič zvolí režim Sport, môže na povrchu s nízkou adhéziou, ako napríklad na snehu, kontrolovane a bezpečne driftovať. Pri športovom režime je prešmykovanie kolies väčšie, čo zvyšuje pôžitok z jazdy. V režime ESC OFF nie je prešmykovanie kolies takmer nijak obmedzené, vďaka čomu má Audi A3 puristické jazdné vlastnosti.

Progresívne riadenie sa vie prispôsobiť

Bežné riadenia svojím vyladením vždy predstavujú kompromis medzi športovou ovládateľnosťou a komfortom. Progresívne riadenie s elektromechanickým posilňovačom v novom Audi A3 eliminuje tento cieľový konflikt. Hrebeň riadenia a pastorok majú špeciálny tvar a ozubenie, vďaka čomu sa prevodový pomer mení podľa uhla natočenia volantu. Pri veľkom natočení je prevodový pomer menší a riadenie je veľmi bezprostredné. Tým sa zvyšuje komfort pri jazde v meste a manévrovaní pri parkovaní. Na kľukatých cestách progresívne riadenie zvyšuje dynamiku jazdy – A3 jazdí ešte športovejšie. Medzi dvoma krajnými polohami volantu je iba 2,5 otáčok volantu. S charakterom premenlivého prevodu je zladený aj účinok elektromechanického posilňovača, ktorý sa prispôsobuje rýchlosti jazdy. Pri malej rýchlosti je pre ľahkú ovládateľnosť účinok posilňovača vysoký, so zvyšujúcou sa rýchlosťou sa zmenšuje. Posilňovač spolupracuje s rozličnými asistenčnými systémami, ako adaptívny asistent pre jazdu, vyhýbací asistent a parkovací asistent.

Adaptívny podvozok sľubuje plynulé zmeny

Nastaviteľné charakteristiky tlmičov poskytujú široké rozpätie tvrdosti a umožňujú zvlášť agilné jazdné vlastnosti. Senzory merajú vertikálne pohyby karosérie a relatívne pohyby jednotlivých kolies voči karosérii. Riadiaca jednotka spracúva signály rádovo v milisekundách a nepretržite individuálne prispôsobuje jednotlivé tlmiče stavu cesty, jazdnej situácii a želaniu vodiča. Tlmiče sú vybavené elektromagneticky ovládanými ventilmi, ktoré sa dajú regulovať bleskurýchlo a energeticky efektívne. Podľa polohy umožňujú väčší alebo menší prietok hydraulickej kvapaliny (tlmičového oleja), tým sa mení charakteristika tlmičov od mäkkej po tvrdú. Pomocou systému Audi drive select môže vodič prepínať tri základné nastavenia tlmičov: comfort, auto a dynamic. Pri športovej jazde v zákrutách tvrdšie nastavené tlmiče znižujú nakláňanie karosérie a takisto pri brzdení zmenšujú dynamický pokles prednej časti karosérie. Vďaka tomu majú kolesá lepší kontakt s povrchom cesty.


Všetky variabilné parametre pohonu a podvozka mení systém Audi drive select tlačidlom v blízkosti radiacej, respektíve voliacej páky v piatich stupňoch - comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. Pri zvolení režimu individual si vodič môže ľubovoľne nastaviť jednotlivé systémy vozidla podľa svojich individuálnych preferencií.  Audi drive select navyše mení aj charakteristiku elektronického pedála akcelerátora a účinok posilňovača riadenia, prevodovku S tronic, pohon všetkých kolies quattro a podvozok s reguláciou tlmičov. Navyše mení aj nastavenie komfortných a bezpečnostných systémov ako automatická klimatizácia, svetlomety Matrix LED, napínače bezpečnostných pásov a radarový adaptívny tempomat. 

Statický štart má teda Audi A3 na pláne začiatkom marca a my si novú A trojku vyskúšame osobne o tri týždne neskôr. Už sa teším.