Druhá generácia Audi Q5 už tradične podľa štýlu štyroch kruhov do sveta nekričí, že je nová. Od predchodcu sa v dizajne zásadne nelíši, práve naopak. Zboku aj zozadu vyzerá veľmi podobne ako predchodca. Možno je to až na škodu veci. Pre potenciálnych záujemcov to môže byť jeden z dôvodov, prečo to auto z užšieho výberu škrtnúť. Málokto "pochopí", že máte nové auto. Test Audi Q5 však potvrdzuje, že je to komplexne iné auto.

Tí, ktorí Audi sledujú pozornejšie sa však nemôžu pomýliť. Vpredu je maska „singleframe“, ktorá pripomína väčšiu Q7. V útrobách novej Q5 sa však skrýva podstatne viac noviniek, než sa zdá navonok. Najzásadnejšou zmenou je použitie systému quattro ultra. Prekvapivo nie je permanentný, ale pripájateľný. To znamená, že zadné kolesá pracujú len v prípade potreby (určite si ho však nemýľte so systémom Haldex, ktorý pracuje s priečne uloženými motormi). Teda pri preklze kolies, výraznej akcelerácii, alebo v terénnych režimoch Allroad a Offroad. V praxi systém funguje veľmi dobre, čo sa dozviete z videotestu. Pokiaľ však pre rôzne dôvody chcete overený a tradičný permanentný pohon 4x4 známy ako quattro, siahnite po šesťvalci. Motory 3,0 TDI a 3,0 TFSI dostanete ešte stále so systémom quattro a viete si priplatiť aj za športový zadný diferenciál.

Audi Q5 II. generácie stojí na platforme MLB Evo, ktorú zdieľa s typom A4, A5 a Q7. Vďaka tomu medzigeneračne klesla hmotnosť v priemere o 90 kg. Pritom rozmery mierne narástli na výsledných 4,66 m na dĺžku, 1,89 m na šírku a 1,66 m na výšku. Rázvor má hodnotu 2,82 metra.

 

Testovaný kus mal pod kapotou známy agregát 2,0 TDI vo variante 140 kW (190 koní) a 400 Nm. Štvorvalce spolupracujú buď so 7-stupňovou DSG, alebo s manuálom. My sme mali samočinnú prevodovku. Veď kto by už dnes chcel v SUV manuál?

 

Stačí 190 koní a hlavne 400 Nm na stále vcelku veľké a ťažké SUV? Stačí, ak vnímate Q5 ako rodinné auto, ktorým je. Dvojstupňová prevodovka v niektorých situáciách jemne trhá, najmä pri podraďovaní v manuálnom režime. Na druhej strane radí príkladne rýchlo a pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h točí na sedmičke len 1900 ot. Aj preto pri takej jazde klesá spotreba pod 7 litrov, čo je na auto týchto rozmerov skvelá hodnota. Na našej testovacej trati zajazdili kolegovia výsledok rovných 7 l na 100 km.

Že ide o rodinné auto ukazuje aj komfortný vzduchový podvozok. Ten potvrdzuje, že Audi patrí k momentálnej podvozkovej špičke. Auto výborne tlmí nerovnosti aj na 19“ diskoch, ale plavnosť väčšej Q7 zase nečakajte. Ak s Q7 nemáte skúsenosť, z Q5 budete nadšení. Menšia Q5 zvláda okrem rýchlej diaľničnej jazdy aj utiahnutejšie zákruty vo vyššom tempe. Baviť vás to však nebude, ale to nie je ani účel tohto auta. V teréne poteší možnosť zdvihnúť auto až na hodnotu 231 mm. Vďaka tomu toho prejdete poriadne veľa a limitom nebude ani spomínaný systém quattro ultra, ale skôr váš strach o lak. Minimálna svetlá výška je potom 171 mm. Modely bez vzduchového podvozku sú od zeme 208 mm.

Kým exteriér stredne veľkého SUV hrá na istotu, nenadchne a ani neurazí, od interiéru som čakal viac. Ten je príliš fádny. Ako to myslím? Pozrite na interiér súčasných Audi Q7, A4, alebo A5, ktoré vyzerajú skvele a pochopíte, čo myslím. Q5 dali vnútri nakresliť inému dizajnovému tímu a mňa teda neberie. Navyše s cenovkou 67 000 eur záslepka na spolujazdcových dverách pre centrálne zamykanie vyslovene zarazí. To tam fakt nemohlo byť tlačidlo ako na strane vodiča? Ohromne to ukazuje, ako sa v koncerne VAG tlačí na každý jeden zbytočne minutý cent a sú veci, ktoré sú podľa nás pre klienta už za čiarou! A potom pri jazde v noci ma doslova so slzami rozosmiala absencia automaticky stmievateľného vnútorného spätného zrkadla. Samozrejme, toto je chyba konfigurácie. Ale nemohlo to mať prémiové Audi už v základe?

Skvelé predné sedadlá s ideálne veľkými bočnicami musím pochváliť samostatne. Pochvalu si zaslúžia aj tie zadné, ktoré sú posuvné a majú aj nastaviteľný sklon operadla. Vzadu je potom slušný priestor a komfortne sa tu odvezú štyria ľudia. Keďže SUV plnia väčšinou funkciu rodinného auta tak poteší aj primerane veľký kufor s objemom 550 – 610 litrov. Ten narastie po sklopení sedadiel na 1550 litrov.

Pochváliť chcem aj skvelý infotainment. Systém MMI patrí k špičke, ak nie na úplný vrchol. Je prehľadný, intuitívny a dobre ovládateľný. Infotainment vyniká najmä pri použití s virtual cockpitom. Po konfigurácii fungujú dobre dokonca aj hlasové povely. Bežné audio hrá len priemerne. Pokiaľ máte radi kvalitne reprodukovanú hudbu, musíte si priplatiť. V nárazových testoch EuroNCAP dostalo Audi Q5 druhej generácie 5 hviezd. Nová generácia Audi Q5 sa zaradila spolu s Mercedesom GLC na vrchol triedy. Mníchov im už so starším autom jednoducho nestíha a Jaguar so športovým F-Pace mieri na trochu inú skupinu zákazníkov.

Audi Q5 2,0 TDI Ultra Quattro
Rok výroby 2017
 

PLUSY:

+ systém MMI,
+ sedadlá (predné aj zadné),
+ virtual Cockpit,
+ vzduchový podvozok
  (komfort a istota pri rýchlej jazde),
+ spotreba 7,0 l/100 km,
+ odhlučnenie,
+ fungovanie systému quattro ultra,
+ offroad schopnosti,
+ fungovanie plachtenia v eko móde.

     

MÍNUSY:

- vysoká cena,
- mdlý dizajn,
- jemné trhanie DSG v manuálnom režime,
- ťažké zatváranie dverí.

 
Audi Q5 2,0 TDI
140 kW quattro A8 Sport
BMW X3 xDrive20d
140 kW A8
základný model
41 000 €
(Q5 2,0 TDI 110 kW M6)
40 500 €
(X3 sDrive18d 110 kW M6)
adekvátny model
49 600 €
(Q5 2,0 TDI 140 kW quattro A8 Sport)
46 772 €
(X3 xDrive20d 140 kW A8)
adekvátna výbava
adaptívne vzduchové pruženie, Soundsystem, Audi virtual cockpit, 19-palcové disky, 3-zónová klimatizácia, LED svetlomety, bezkľúčový vstup, navigácia, PDC vpredu a vzadu, vyhrievané predné sedadlá
v sérii: alarm, automatická dvojzónová klimatizácia

za príplatok: bezkľúčový vstup 610 €, adaptívne LED svetlá 2 863 €, automaticky stmaviteľné vnútorné zrkadlo 186 €, PDC vpredu a vzadu 713 €, vyhrievanie predných sedadiel 382 €, Harman Kardon 1 127 €, navigácia 2 574 €
výsledná cena
67 362 €
55 227 €

 

 
Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC
150 kW A9
Volvo XC60 D4 AWD
140 kW A8 MOMENTUM
základný model
45 858 €
(GLC 250 4MATIC 155 kW A9)
47 400 €
(XC60 D4 AWD 140 kW A8 MOMENTUM)
adekvátny model
47 838 €
(GLC 250d 4MATIC 150 kW A9)
47 400 €
(XC60 D4 AWD 140 kW A8 MOMENTUM)
adekvátna výbava
v sérii: sledovanie dopravných značiek

za príplatok: 19-palcové disky 1 080 €, trojzónová klimatizácia 708 €, vyhrievané predné sedadlá 390 €, navigácia Comand 3 240 €, Burmester 930 €, LED svetlomety 1 740 €, bezkľúčový vstup 780 €, vzduchový podvozok 2 280 €
v sérii: asistent udržiavania v pruhu, tempomat, digitálny prístrojový panel, audiosystém SENSUS, automatická dvojzónová klimatizácia, LED svetlomety, 18-palcové disky

za príplatok: navigácia s 12-palcovým grafickým displejom 1 500 €, bezkľúčový vstup 950 €, vyhrievané predné sedadlá 350 €, Bower and Wilkins 3 000 €, PDC vpredu a vzadu 410 €, 4-zónová klimatizácia 660 €, Full LED svetlá 600 €, ostrekovače svetiel 290 €, 12V zásuvka 50 €, vzduchové pruženie 2 280 €, volič jazdných režimov 100 €, 19-palcové disky 720 €
výsledná cena
58 986 €
58 310 €