Audi A4 B9 nás presvedčilo, že patrí na vrchol triedy. Technici zapracovali najmä na podvozku a odviedli ozaj výbornú prácu. Iba nedávno sme testovali Audi S5 B9 s 354 koňovým 6-valcom pod kapotou. Podobne ako A4, opäť zaslúžene získalo výborné hodnotenie za výkon, zvuk, športovosť, ovládateľnosť, ale aj pohodlie a každodennú použiteľnosť. No čo ak nehľadáte výbušnosť a dravosť S5 a uspokojíte sa aj dízlom?

Čo ak chcete štýlovejšiu karosériu ako má A4, no nechcete sa vzdať zadných dverí? V tom prípade má Audi v ponuke ďalšiu generáciu športového sedanu. Test Audi A5 Sportback sme v tomto prípade nedostali nabité výbavou až po strechu, ale s veľmi rozumnou konfiguráciou príplatkov. Verím, že preto bude tento test o to zaujímavejší.

Bezrámové okná dodávajú A5-ke šmrnc a sú výborne odhlučnené

Drobné detaily urobili výrazný efekt

Pri Audi A4 B9 mnohí ľudia na pohľad nechceli veriť, že ide o novú generáciu. Ani sa im nečudujem. Dizajnové zmeny sú veľmi opatrné a ak nemáte trénované oko fanúšika štyroch kruhov, ozaj si ju ľahko pomýlite s predošlou generáciou. Paradoxom je, že pri A5 Sportback to neplatí. Audi je známe konzervatívnym dizajnom, a tak bola aj prvá generácia A5 Sportback skôr elegantná a vizuálne nepôsobila až tak dravo a športovo. To sa podarilo v súčasnej generácii dizajnérom zmeniť a nepotrebovali na to veľa. A5 Sportback totiž už v minulej generácii mala na rozdiel od úplne rovnej A7 trochu tvarovaný profil v oblasti okolo blatníkov. Bol to však iba akoby taký nesmelý náznak. V súčasnej A5 však dizajnéri pridali po boku auta výrazný prelis, ktorý zvýrazňuje nízku líniu auta a krásne sa dvíha nad kolesami. Blatníky auta tak pôsobia širšie a autu to dáva naozaj športový vzhľad. Dokonca až natoľko, že som sa pristihol, ako som sa na niekoľko minút zahľadel na zadný blatník s spätnom zrkadle. Pri A5 Sportback aj ľudia, ktorí Audi práve nemusia, uznali, že vyzerá dobe a väčšinou nevedeli presne povedať prečo. Nuž preto, že sa dizajnéri konečne odvážili vytvoriť na boku auta líniu s výraznými krivkami okolo kolies.

Súčasná A5-ka je výrazne krajšia ako predchodkyňa, no možno ani nebudete vedieť povedať prečo

Aj základný podvozok je veľmi presvedčivý

Už som spomínal, že testované auto bolo trochu netypické tým, že nebolo úplne nabité výbavou a príplatky v ňom boli zvolené veľmi opatrne. To v tomto prípade znamenalo základný nenastaviteľný podvozok aj napriek balíku S-line. Ten ponúkajú aj bez športového podvozka, čo v kombinácii s 2,0 litrovým TDI aj celkom dáva zmysel. Balík S-line sa teda v tomto prípade obmedzil na 18" disky kolies, čierny strop a hliníkový obklad v interiéri a niekoľko označení S-line na karosérii. Nuž a keďže aj v A4 aj v S5 sme mali adaptívny podvozok, konečne sme si mohli vyskúšať, ako Audi strednej triedy funguje bez neho. No a faktom je, že tiež výborne. Technikom v Ingolstadte sa podarilo naladiť podvozok veľmi komfortne, no auto je zároveň veľmi neutrálne a do značnej miery športové. A5 je dokonca tak komfortná, že nerovnosti na mojej každodennej trase, ktoré bežne obchádzam, som akosi prestal vnímať. Aj napriek tomu podvozok nie je uplávaný a dáva vodičovi dosť istoty. Pri jazde v zákrutách na limite sa, samozrejme, dostaví nedotáčavosť, veď motor je stále pred prednou nápravou a navyše je to bezpečnejšia alternatíva. No príde oveľa neskôr ako pri starých generáciách. Auto je zároveň veľmi dobre odizolované a aj napriek dízlu pod kapotou budete skôr vnímať hluk od kolies. Dokonca ani efektné bezrámové okná nepridávajú na aerodynamickom hluku. Výsledkom je, že si pocitovo ani neuvedomíte, ako rýchlo skutočne idete. Viem si predstaviť, že keď vás zastaví hliadka za prekročenie rýchlosti, vaše začudovanie v zmysle: "Toľko som určite nešiel" bude naozaj úprimné a nie hrané.

Komfortný podvozok si rozumie aj so zákrutami

Väčšinová voľba

Pod kapotou našej A5-ky sme mali základný dízlový motor, po ktorom zrejme siahne aj väčšina Slovákov. Jednak preto, že vznetové motory sa u nás stále tešia veľkej obľube a tiež preto, že Audi pre A5 ponúka iba dve naftové motorizácie. Štvorvalec 2,0 TDI a šesťvalec 3,0 TDI. Pri benzínových motoroch je ponuka podobná. V bežných verziách je k dispozícii s dvojlitrom TFSI v dvoch výkonových verziách a pre náročnejších je tu S5 Sportback so šesťvalcom 3,0 TFSI. Vráťme sa však k nášmu dízlu 2,0 TDI. Ponúka slušných 140 kW (190 k) v rozsahu 3 800 - 4 200 ot/min a najmä 400 Nm od 1 750 do 3 000 ot/min. Tieto údaje sú viac ako dostačujúce na dynamickú jazdu aj napriek pohotovostnej hmotnosti 1 675 kg (aj s vodičom). Svedčí o tom aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,4 s.

 

Ani so základným dízlom si teda hanbu neurobíte a ak chcete viac, stále máte možnosti. Poďme však k dôvodu, prečo väčšina kupujúcich zvolí tento motor. Tým je spotreba. Na testovacej trase sa nám takmer na chlp podarilo zopakovať hodnotu, ktorú sme pred rokom dosiahli s Audi A4 s rovnakým motorom. Výsledná hodnota teda bola 5,3 l/ 100 km (A4 mala 5,4 l/100 km). Mimochodom, pamätáte si na absurditu s príplatkovou väčšou nádržou v teste Audi A4? V A5 s pohonom quattro dostanete 58 l nádrž sériovo, tu konštruktéri šetrili hmotnosť inde. Motor totiž okrem iného využíva na plnenie emisných limitov aj systém selektívnej katalytickej redukcie. To v ľudskej reči znamená, že vstrekuje do výfukového potrubia kvapalinu na báze močoviny, známu ako AdBlue. A tu prichádza úspora hmotnosti. Buď sa uspokojíte s 12l nádržou na AdBlue a jej častejším dolievaním, alebo si priplatíte symbolických 57 € a dostanete 24 l nádrž. Zmyslom je opäť iba dosiahnutie čo najnižšej spotreby v testoch so základným modelom. A pri testoch sa predsa počíta každý gram.

195 cm je limit

Interiér A5 ponúkne prekvapivo veľa miesta, a to aj na nohy na zadných sedadlách, hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá. Ale! Treba si uvedomiť, že ide o štvordverové kupé a väčšia dávka štýlu si v tomto prípade vyžiada svoju daň. Tou je nižšia línia strechy, čo znamená, že ak meriate viac ako 195 cm, budete aj na predných sedadlách sedieť s vykrivenou hlavou opretou o strop. A5 Sportback je dokonca v základe iba štvormiestne auto. Ak chcete vzadu pásy pre troch pasažierov, musíte si priplatiť 337 €. Úprimne však verím, že aj prípadný piaty pasažier by svoje rozhodnutie oľutoval už po pár kilometroch. Ako sa totiž na športovo ladené auto patrí, A5 Sportback má aj na zadných sedadlách náznak bočného vedenia tela. Piate miesto na sedenie je teda iba akýsi výčnelok medzi dvoma plnohodnotnými sedadlami ešte bližšie k stropu. Poďme však za volant. Tu nájdete ergonomické nebo. Všetko je po ruke tam, kde by ste to intuitívne hľadali. Medzi príplatkami na palube testovaného auta nechýbal Audi virtual cockpit, ktorý autu pridáva na modernosti a rozhodne ho oceníte najmä v prípadoch, keď používate navigáciu. Čo ma však potešilo ešte viac, bol systém MMI. Jeho najväčšou devízou v mojich očiach je, že nemá dotykový displej. Namiesto toho ho vodič môže veľmi intuitívne a bez prílišného rozptyľovania ovládať tradičným kruhovým ovládačom pred radiacou pákou a niekoľkými tlačidlami na rýchlu voľbu. Ovládač mal v našom prípade navyše dotykovú plochu, na ktorú ste mohli prstom písať cieľ do navigácie, či názov vašej obľúbene rozhlasovej stanice pri jej hľadaní. Na ovládanie informačného systému sa dá povedať iba: jednoduché, rýchle, účinné a zrejme aj drahé. No práve preto si preplácate za prémiovku, nie?

Interiér ponúkne ergonomické nebo

Snaha o zlepšenie imidžu?

Vodiči Audi (ale u nás aj iných prémioviek) získali zlú povesť vďaka nedodržiavaniu bezpečnej vzdialenosti. Priznám sa, osobne som na tento neduh vodičov vyslovene alergický. Jednoducho ako heterosexuál nevidím dôvod, prečo by sa mi mal na zadok lepiť iný chlap. A to napriek tomu, že každý sedíme v inom aute. Preto ma veľmi potešilo, že A5-ka (samozrejme aj A4-ka) zobrazuje odstup od auta pred vami v sekundách a ak sa priblížite na menej ako jednu sekundu, rozbliká sa vám na displeji virtual cockpitu červená kontrolka. Iste, v týchto autách si "nebezpečnú" vzdialenosť, ktorú má systém signalizovať, môžete v istom rozsahu nastaviť, napríklad podľa potreby krajiny, v ktorej jazdíte, alebo vášho štýlu jazdy. Je však skvelé, že tu je systém, ktorý vám aj ukáže v sekundách, ako veľká medzera je medzi autami. 

 

Samozrejme viem, že pri implementácii tohto prvku mysleli v Audi skôr na hviezdičky v testoch EuroNCAP ako na pošramotenú povesť svojich zákazníkov. Aj tak to ale kvitujem. Mrzuté však je, že systém je aktívny až od rýchlosti 60 km/h. Auto malo okrem iných systémov ako adaptívny tempomat, Audi pre sense, alebo systému rozpoznávania dopravných značiek aj systém udržania v jazdnom pruhu (Audi active lane assist). To síce samo o sebe v dnešnej dobe nie je vôbec prekvapujúce, zvlášť v tejto kategórii. Prekvapujúce je, že funguje horšie ako rovnaký systém u koncernového súrodenca v Seate. Audi vás totiž po jednom pípnutí kľudne nechá zísť z cesty a nabúrať, zatiaľ čo Seat bezpečne zastaví. Je to o to prekvapujúcejšie, že A4/A5 B9 je na trhu pomerne krátko. Verím však, že najbližšia modernizácia to zmení. Čo však funguje ukážkovo sú maticové LED svetlá. Spoľahlivo vyrezávajú, dobre svietia do zákrut, pohotovo reagujú na situáciu na ceste jednoducho radosť jazdiť v noci. Hoci majú "iba" 25 LED diód v jednom svetle, jazda po tme je s nimi naozaj príjemným zážitkom. Hádam všetci konkurenti okrem Mercedesu, ktorý je v tomto smere výrazne ďalej, by sa mohli od Audi učiť. 

Záver

Audi A5 Sportback si zachovalo športovo-elegantný charakter, avšak v dizajne získalo iskru, ktorú ani nebudete vedieť presne pomenovať, no bude sa vám páčiť. Aj základný podvozok bez adaptívnych tlmičov je komfortný, dobre drží stopu a patrí k špičke v triede. Ak chcete kúpou Sportbacku získať najmä štýlové, imidžové auto, dízlový dvojliter A5-ke bohato stačí. Odmení sa vám dobrou spotrebou. Ak hľadáte športovosť, siahnite po 6-valci, alebo verzii S5-Sportback. Zaujímavosťou je, že hoci by sa mohlo zdať, že sa v posledných rokoch roztrhlo vrece so štvordverovými kupé, A5 Sportback má reálne v podstate iba dvoch konkurentov. Je ním BMW 4 GranCoupe a VW Arteon. Mercedes momentálne v ponuke podobné auto v tejto triede nemá. CLA je o triedu menšie a CLS o triedu väčšie. Potreboval by teda typ CLC. Iba pre zaujímavosť sme do porovnania nakonfigurovali aj CLS a rozdiel v cene prekvapivo nie je až taký priepastný.

Audi A5 Sportback

Rok výroby 2017

 

Cenník Audi A5/A5 sportback platný na Slovensku

 

PLUSY:
 

+ športovo/komfortný podvozok,
+ neutrálne jazdné vlastnosti,
+ Infotainment MMI (ovládanie, dizajn),

+ nemá dotykový displej,
+ 7-st. prevodovka S-tronic je výborná,
+ ergonómia a kvalita interiéru,
+ výborné odhlučnenie aj s bezrámovými oknami,
+ výborné maticové LED svetlomety,
+ pružný motor 2,0 TDI 140 kW,
+ skvelý adaptívny tempomat,
+ výborné športovo/komfortné sedadlá,
+ kombo spotreba 5,3 l/100 km,

+ ukazuje vzdialenosť od auta pred vami v sekundách,

+ pomerne dosť miesta aj vzadu, ale iba pre dvoch.

 

     

MÍNUSY:

- málo priestoru na hlavu pre ľudí vyšších ako 195 cm,
- S-tronic ani v sporte nepodrží v motor obmedzovači,
- slabé upozornenie na vypnutie lane assist,

- zadné okná sa otvárajú iba do polovice,
- cena príplatkov!

Audi A5-Sportback 2.0 TDI quattro

rok výroby 2017

Motor:

Prepĺňaný vznetový radový 4-valec, uložený vpredu pozdĺž s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 968  cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, max. výkon 140 kW (190 k) / 3 800 - 4 200 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 1 750 - 3 000 ot, litrový výkon 70 kW (85 k) / l, emisná trieda Euro VI.

Pohon:

7-stupňová dvojspojková prevodovka S-tronic, stály pohon všetkých kolies quattro.

Podvozok:

nezávislé päťprvkové zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, elektronické systémy podvozka: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC.

Kolesá:

základná verzia: pneumatiky 225/50 R17, ľahkozliatinové 7,5x17" disky.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 4 765x 1 846 x 1 368 mm, objem kufra – 480 l, rázvor 2 765 mm, základná pohotovostná hmotnosť - 1 675 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 4,7 l/100 km (výrobca), počas testu 5,3 l/100 km, objem nádrže 58 l, výkonová hmotnosť 14,11 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 235 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 7,4 s.

Cena:

Základná verzia A5 Sportback Basis 2,0 TFSI 6-st. manual -  39 500 €,

Verzia A5 Sportback Sport 2,0 TDI quattro 7-st. S-Tronic-  48 650 €,
Testovaná verzia – 67 625 €.

 
Audi A5 Sportback 2,0 TDI quattro
140 kW A8
BMW 420d xDrive GC
140 kW A8
základný model
39 500 €
(A5 Sportback 2,0 TFSI 140 kW M6 BASIS)
40 600 €
(420i GC 135 kW M6)
adekvátny model
48 650 €
(A5 Sportback 2,0 TDI quattro 140 kW A8)
48 422 €
(420d xDrive GC 140 kW A8)
adekvátna výbava
PDC vpredu a vzadu, adaptívny tempomat, Audi virtual cockpit, Soundsystem, 19-palcové disky, Matrix LED svetlá, 3-zónová klimatizácia, zadná kamera, MMI navigácia, vyhrievané predné sedadlá, S-line paket, alarm, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá, elektricky otvárateľné batožinové dvere
v sérii: alarm, automatická clona pre vnútorné zrkadlo, športové sedadlá vpredu, automatická dvojzónová klimatizácia

za príplatok: M Sportpaket 4 900 €, 19-palcové disky 1 189 €, zadná kamera a parkovací asistent a PDC a kamerový pohľad na auto a automatická clona pre vonkajšie zrkadlá 1 513 €, adaptívne LED svetlá s diaľkovým asistentom 1 230 €, adaptívny tempomat 817 €, vyhrievanie predných sedadiel 382 €, Harmand Kardon 1 127 €, navigácia Professional 2 326 €
výsledná cena
67 625 €
61 906 €

 

 
VW Arteon 2,0 TDI 4MOTION
140 kW A7 R-LINE
Mercedes-Benz CLS 250d 4MATIC
150 kW A7
základný model
32 810 €
(Arteon 1,5 TSI 110 kW M6)
55 260 €
(CLS 220d 125 kW A9)
adekvátny model
46 620 €
(Arteon 2,0 TDI 140 kW 4MOTION A7 R-LINE)
60 420 €
(CLS 250d 4MATIC 150 kW A7)
adekvátna výbava
v sérii: automatická 3-zónová klimatizácia, adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá, alarm, LED predné svetlá, vyhrievané predné sedadlá, 18-palcové disky

za príplatok: zadná kamera a natáčacie LED a navigácia a parkovací asistent 2 460 €, 19-palcové disky s rezervou 630 €, Dynaudio 1 210 €, ambient paket 380 €, dekoratívne obklady 480 €, vyhrievané predné a zadné sedadlá 470 €
v sérii: tempomat, 2-zónová automatická klimatizácia, LED predné svetlomety

za príplatok AMG Line paket 3 576 €, 19-palcové disky 1 080 €, predné vyhrievané sedadlá 450 €, 3-zónová klimatizácia 888 €, MultiBeam LED 1 908 €, balík zrkadiel 480 €, Comand navigácia 3 216 €, Harmand Kardon 1 008 €, parkovací asistent 876 €
výsledná cena
52 250 €
73 902 €

 

TEST AUDI S5 COUPÉ B9

TEST AUDI S5 COUPÉ B9

Medzi majiteľmi a priaznivcami BMW a Mercedes je tu celé desaťročia veľká rivalita. Prejavuje sa verbálne, uťahovaním si ...

30. 04.
TEST: AUDI A4 B9 AVANT 2,0 TDI S-TRONIC

TEST: AUDI A4 B9 AVANT 2,0 TDI S-TRONIC

Audi A4 prišlo minulý rok v novej generácii B9. Nie, nie je to iba facelift. Ozaj ide o úplne nové auto, aj keď vizuálna ...

10. 05. 2016
TEST JAZDENKY AUDI A5 (2007 - 2016)

TEST JAZDENKY AUDI A5 (2007 - 2016)

Audi sa v roku 2007 vrátilo s typom A5 do segmentu stredne veľkých kupé. Technika vychádza z A4 B8. Je to dobrá voľba, ...

16. 11. 2016
TEST: AUDI A7 QUATTRO 3,0 V6 BITDI

TEST: AUDI A7 QUATTRO 3,0 V6 BITDI

Konečne! Testom Audi A7 sa mi po 2 rokoch naveľa uzavrel kruh. Doposiaľ som nedokázal svedomito povedať, čo je v danej ...

03. 11. 2015