Audi A4 prišlo minulý rok v novej generácii B9. Nie, nie je to iba facelift. Ozaj ide o úplne nové auto, aj keď vizuálna podoba s predchodcom je značná. O čo menej zmien prebehlo zvonku, o to viac sa ich udialo v útrobách. Má nový a prepracovaný podvozok, ktorý funguje fakt vynikajúco. Pokiaľ si s Audi spájate nedotáčavosť a tvrdý podvozok, pri novej A4 na to môžete zabudnúť. Z pohľadu značky ide doslova o revolúciu. Štyri kruhy sa rozhodli dohnať konkurenciu nielen z pohľadu jazdných vlastností (aj napriek vrodenému hendikepu pohonu predných kolies, ako v testovanej verzii). Už z prvých dojmov je jasné, že sa to skvelo podarilo. Podľa nás je to aktuálne najlepšie auto segmentu, ale aj triedy. Vážne!

Generácie B6 a B7 boli známe tvrdým podvozkom aj veľkou nedotáčavosťou. Inžinieri Audi si kritiku uvedomovali, no koncepciu motora pred prednou nápravou len tak zmeniť nemohli. Už pri B8 v posune motora viac do auta zapracovali a pri B9 zapracovali aj na naladení podvozka. Výsledok je výborný. Audi A4 má konečne vyvážený charakter.

Nová A4 je dlhšia, širšia a nižšia. Rázvor narástol o 12 mm a B9 stojí na novej platforme MLB Evo. Zamestnanci automobilky prepracovali uchytenie náprav a zamerali sa aj na zníženie hmotnosti. Medzigeneračne schudlo auto až o 120 kg.

 

Testovali sme model s dvojlitrovým naftovým motorom, ktorý posiela výkon len na predné kolesá. 2,0 TDI má výkon 140 kW (190 koní) a 400 Nm. Na stlačenie plynového pedála reaguje až prekvapivo dobre. Agregát ťahá lineárne až po 4500 ot. Novinkou je 7-stupňová DSG prevodovka s mokrými spojkami. Oproti 6-stupňovému predchodcovi pracuje lepšie. Radenie je mimoriadne plynulé a nepríjemné trhanie je minulosťou. Za celú dobu testovania mi ani na chvíľu nenapadlo, že by som chcel manuál. Drobná výčitka k prevodovke smeruje len k manuálnemu režimu radenia, v ktorom nie je ochotná podržať otáčky v obmedzovači a odradí sama. Pri športovej jazde je preto vhodnejšie nechať všetko na automat a nesnažiť sa mu v radení „pomáhať“.

Audi A4 B9 zvláda okrem jazdy rovno aj zákruty. A ešte ako? Doslova nepochopiteľne dobre, športovo a komfortne zároveň.

Audi A4 patrí jednoznačne medzi prémiovú nemeckú trojku. V minulosti ale štyri kruhy zaostávali z pohľadu jazdných vlastností. Najmä generácie B6 a B7 boli známe tvrdým podvozkom a na hrane aj veľkou nedotáčavosťou. Inžinieri Audi si kritiku uvedomovali a v najnovšej generácii výrazne zapracovali práve na naladení podvozku. Výsledok je výborný a prémiové Audi ponúka konečne aj prémiové jazdné vlastnosti. V aute si už dokážete vychutnať aj prejazdy zákrut. Audi A4 B9 je dlho neutrálne a mierne náznaky nedotáčavosti prichádzajú až na limite. Nie je to však nič drastické. Na testovanom aute sme mali obuté 19“ disky a nízkoprofilové pneumatiky. Čakal som, že auto bude až nepríjemne tvrdé. Špeciálne na našich necestách. Bratislava a okolie ich má jedny z najhorších v SR! Realita bola pritom úplne iná. Doslova všetci v redakcii sme nechápali, ako môže jazdiť tak komfortne! Auto stálo na športovom adaptívnom podvozku (a aj v športovom režime bolo vcelku komfortné). Ako sa potom asi správa na komfortnom adaptívnom podvozku s vyššou bočnicou pneumatík?

Vzdušný interiér poteší kvalitnými materiálmi, ale aj bezchybným spracovaním. Prosto Audi. V tomto smere nič nového. Len to najlepšie v triede (aj keď vďaka veľkému posunu nového Mercedesu C je to menej očividné).

Vychváliť je nutné aj odhlučnenie auta, vďaka ktorému máte v spojení s komfortným podvozkom pocit, že sedíte v aute vyššej triedy. Umocňuje to aj bohatá príplatková výbava. Nechýba tu výborný infotainment MMI Touch alebo 12,3“ Virtual Cockpit. Z príplatkovej výbavy stoja za zmienku aj maticové svetlomety. Za zmienku stojí aj bezpečnostný systém Pre Sense, ktorý monitoruje jazdné pruhy a v prípade nebezpečenstva vyšle upozornenie a aktivuje brzdy.

 

Zhrnuté a podčiarknuté: Audi A4 typ B9 je dnes najlepším autom nielen svojho segmentu (prémiových áut strednej triedy), ale aj celej kategórie. To sa týka rovnako modelu sedan aj kombi. Chyby sa im hľadajú len ťažko. Ale pár sme ich predsa len našli. Nájdete ich v tabuľke plusov a mínusov. No v porovnaní s plusmi ide len o drobnosti. Najväčšou ranou na solár je cenovka tejto fešandy. Nech sa na nás nik nehnevá (alebo sa pokojne aj urazte), ale pýtať si za tak "malé" auto so 4-valcom a bez pohonu 4x4 v dobrej výbave viac než 72 000 € je viac drzosť, než odvaha. Keby aspoň bola neodolateľne krásna, ale aj tak...

Maticové LED svetlomety sú výbornou voľbou pokiaľ jazdíte často v noci. Svietia a fungujú prosto skvelo!

Audi A4 Avant B9 2,0 TDI 140 kW
rok výroby 2016

 

 

Cenník modelov Audi A4 Avant platný na Slovensku.

 

PLUSY:
 

+ športovo/komfortný podvozok,
+ neutrálne jazdné vlastnosti,
+ Infotainment MMI (ergonómia, dizajn),
+ špičkové technológie a asistenti vodiča,
+ 7-st. prevodovka S-tronic je výborná,
+ ergonómia a kvalita interiéru,
+ 4 jazdné režimy,
+ viacero nových technológií a nápadov,
+ odhlučnenie,
+ možnosť objednať 19" disky RS,
+ výborné maticové LED svetlomety,
+ pružný motor 2,0 TDI 140 kW,
+ vyhrievanie/chladenie nápojov,
+ skvelý adaptívny tempomat,
+ výborné športovo/komfortné sedadlá,
+ kombo spotreba 5,4 l/100 km.

     

MÍNUSY:
 

- dizajn málo odlišný od generácie B8,
- stále málo priestoru na nohy vzadu,
- S-tronic ani v sporte nepodrží v obmedzovači,
- strešné okno uberá priestor nad hlavou,
- cena príplatkov!

Marian ČABÁK Komentár redakcie: Marian ČABÁK

Viacerí z vás ma už poznajú ako toho, kto povie veci priamo a nahlas. Či už sa jedná o pochvalu, alebo pokarhanie. Nové Audi A4 B9 mi už pri prvej jazde doslova vzalo dych. A pár dní s verziou Avant (aj keď bez pohonu quattro, ktorý za sucha a v peknom počasí vôbec neoceníte, skôr naopak) ma len utvrdilo v tom, že tejto triede stále diktujú Nemci. Aj keď svet, špeciálne v segmente prémioviek, pozná v tejto generácii samé skvelé kúsky. Vysloveného slabocha tu niet. Audi A4 B9 je prosto pecka. Najväčšou zábavou a najvodičskejším autom je Jaguar XE. V tomto smere mu na zadný nárazník doslova tlačí Lexus IS. Cadillac ATS je v Európe neobjavené vodičské zlato a stávka skvelú na odlišnosť. Mercedes triedy C je právom Svetovým autom roka 2015. Napriek krutej konkurencii ostáva najväčšou štýlovkou a imidžovkou. BMW radu 3 je tu najstarším autom, aj keď nedávno modernizovanou. Stále ostáva v mnohom etalónom. V oblasti motorov a ich zladeniu s prevodovkami, v oblasti jazdných vlastností a vyváženosti. No byť etalón neznamená byť neprekonateľný... Ak by som mal vyberať teraz (v rokoch 2015/2016), beriem Jaguar pre jazdenie a zábavu a Audi A4 pre každodenný život. Presnejšie, chcel by som si ju vybrať, no takú aká by sa mi páčila by som asi nebol ochotný zaplatiť.Je doslova šialené, čo chcú za mnohé príplatky a výbavu!


 

Audi A4 2.0 TDI B9

rok výroby 2016

Motor:

Prepĺňaný vznetový radový 4-valec, uložený vpredu pozdĺž s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 968  cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, max. výkon 140 kW (190 k) / 3 800 - 4 200 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 1 750 - 3 000 ot, litrový výkon 70 kW (85 k) / l, emisná trieda Euro VI.

Pohon:

7-stupňová automatická prevodovka S tronic, pohon predných kolies.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, elektronické systémy podvozka: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC.

Kolesá:

základná verzia: pneumatiky 225/50 R17, ľahkozliatinové 7,5x17" disky.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 4 725 x 1 842 x 1 434 mm, objem kufra – 505 l, rázvor 2 820 mm, základná pohotovostná hmotnosť 5 sedadlovej verzie - 1 530 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 4,2 l/100 km (výrobca), počas testu 5,4 l/100 km, objem nádrže 40 l, výkonová hmotnosť 10,93 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 231 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 7,9 s.

Cena:

Základná verzia - od 42 750 €,
Testovaná verzia – 72 000 €.