Testovanie jazdených áut pokračuje ďalším dielom, kde tento krát hrá hlavnú úlohu Audi A4. Vozidlo už tradične zapožičal autobazár AAA AUTO. V minulosti sme tu mali menšiu A3, zhodou okolností s rovnakou farbou vo verzii Sportback. To však vôbec nevadí, pretože v týchto testoch nesledujeme konkrétny kus ale celý typ.

 

 

 

 

A4 poslednej generácie s označením B8 tu máme v podstate už sedmy rok. Automobilka ju predstavila na autosalóne vo Frankfurte v septembri 2007, čomu o mesiac predchádzalo oficiálne vydanie fotografií. Na náš trh však vozidlo dorazilo až začiatkom roka 2008.

 

 

Životný cyklus tejto A4 už dávno nie je vo svojich začiatkoch. Audi svoj obľúbený typ v priebehu jeho existencie neustále inovovalo. Oficiálny facelift prišiel až koncom roka 2011. Omladenú verziu spoznáte veľmi jednoducho. Pozrite sa jej na predné svetlá, ktoré by mali disponovať diódovým denným svietením a ich celkový dizajn sa viac podobá na svetlomety väčšej A6. Ako môžete vidieť na obrázkoch, predfaceliftová verzia cez deň svieti obyčajnými žiarovkami. Nemci okrem toho pozmenili nárazníky a do vnútra nainštalovali nový volant. Úpravami k lepšiemu prešlo aj ovládanie multimediálneho systému, no o tom neskôr. Zmeny nastali aj v ponuke motorov, ktorá je už podľa nemeckej tradície široká.

 

 

A4 danej generácie narážala do prekážok v rámci testovania dvakrát a vždy získala veľmi dobré hodnotenie. V roku 2008 ochránila dospelú posádku na plný počet hviezdičiek, deti na štyri z piatich a chodcov len na dve hviezdičky. V roku 2009 získala v nových testoch plný počet hviezdičiek.

Testy EuroNCAP dokázali, že A4 je bezpečná.

Dizajn

 

Audi A4 je typické nemecké auto. Týka sa to aj dizajnu. Uhladený s dynamickými líniami. Žiadne výstrelky, šialenosti ani experimenty. Z vonku je rozpoznateľné na prvý pohľad aj keď podobné s ostatnými typmi značky. Dievčatá sa za ním síce neotáčajú, no hanbu vám určite neurobí. Skôr o vás vzbudí solídny dojem. Najmä pofaceliftová verzia ho ešte znásobí príťažlivým dizajnom denných svetiel.

 

Vo vnútri je to v podstate o tom istom až na pár detailov. V prípade nemeckých prémiových značiek platí, že základná výbava neposkytuje nič, okrem „prémiového znaku“, kolies, volantu a motora. To isté sa môže stať aj v prípade tejto A4. Použité materiály sú však kvalitné. Rovnako tak aj ich vypracovanie. Časom sa síce môžu objaviť vŕzgavé zvuky z vnútra prístrojovej dosky, no dá sa to zvládnuť.

 

Oveľa horšie je však ovládanie multimediálneho systému MMI, ktoré je rozhodené okolo „fofrklacka“. Audi dokázalo urobiť absolútny chaos. Ak niekedy pôjdete v tomto aute po prvýkrát, vyskúšajte si ovládanie rádia, navigácie, ventilácie a podobne na parkovisku. Za jazdy si nácvik týchto úkonov vyžiada veľmi veľa pozornosti. Rovnako tak tlačidlá tohto systému pôsobia nepríjemne lacno.

 

Na druhej strane však v sedadlách si posedíte veľmi príjemne aj po niekoľkých hodinách a volant padne do ruky vynikajúco. Stredová konzola je mierne orientovaná na vodiča a na jej vrchole je 6,5 alebo 7 palcový displej.

Rozloženie ovládania multimediálneho systému a jeho samotná logika je hrôzostrašná.

Dizajn A4 je veľmi podarený, bez akýchkoľvek experimentov. Jedno zaváhanie je však v interiéri.

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Audi sa veľmi chce tváriť, resp. v minulosti sa o to aspoň snažilo, že A4 má športový nádych. No, pravda to nie je. Aspoň vo väčšine modelov. Testované auto malo vynikajúcu smerovú stabilitu. Diaľničný dostavník, ako sa patrí. Horšie mu to už však išlo v zákrutách.

 

Hmotnosť okolo 1,6 tony v spolupráci s hydraulickým posilňovačom riadenia urobili svoje. A4 sa na okreskách nakláňa a za volantom bolo doslova cítiť, že auto je ťažké. Podvozok situáciu statočne zvládal a dostať ho na limit nebolo až také jednoduché, akoby sa mohlo na prvý pocit zdať.

 

Svoj podiel viny na nepríjemnom pocite zo zákrut však určite má aj spomenutý posilňovač, ktorý sa vyznačuje pomerne slabým účinkom. Niekedy som na neho musel ísť doslova silou. Audi však ponúka aj iné druhy posilňovačov. Vhodnejším je určite servotronic, ktorý dokáže meniť svoj účinok podľa aktuálnej rýchlosti. Ďalšou vhodnejšou voľbou je Audi Dynamics steering, ktorý taktiež môže meniť účinok, no v závislosti na zvolenom režime systému Audi drive select. V tomto prípade sa mení aj počet otáčok volantu medzi krajnými polohami. Všetko je však otázkou výbavy.

 

Čo však treba určite pochváliť je odhlučnenie samotného vozidla. V aute bolo krásne tichučko aj napriek tomu, že pod kapotou bol turbodiesel. Posádka sa mohla pokojne rozpráva aj pri rýchlosti okolo 150 km/h.

 

Jazdiť s A4 je však celkovo príjemný pocit. S pohonom len prednej nápravy a so základným posilňovačom riadenia síce rezanie zákrut nebude úplne super. Vyrieši to silnejší motor, pohon všetkých kolies a iný posilňovač.

Ticho v interiéri bolo naozaj skvelé. Subjektívne môžem povedať, že tak nízku úroveň decibelov nedosahujú ani niektoré benzínové autá.

Mňa osobne tešilo veľmi príjemné správanie sa auta na diaľnici.

Audi A4 a motor 2,0 TDI 88 kW

 

Pohon testovaného auta zabezpečoval najslabší turbodiesel, ktorý je v ponuke od apríla 2008. Priznám sa, že najprv ma to nepotešilo. Výkon 88 kW (120 k) pri 4000 otáčkach spolu s 290 Nm dostupnými od 1750 do 2500 otáčok však s autom dokážu urobiť svoje. Papierové zrýchlenie na stovku informuje o čase 11,2 sekundy. Maximálka leží na hranici 197 km/h. Na pohľad to síce nevyzerá nijak extrémne lákavo, pružnosť motora je však prekvapujúca.

 

S touto konfiguráciou možno nevyhráte šprint od semafora k semaforu, no ak potrebujete predbiehať viete, že motor má dostatok sily.

 

Rovnako veľmi príjemná je aj spotreba tohto agregátu. Mimo mesta nie je problém jazdiť okolo piatich litrov (skôr nad ako pod). Počas rýchlej jazdy po diaľnici si vypýta 6 litrov. V meste spotreba stúpa na približne 7,2 l/100 km a viac.

 

Šesťstupňový manuál radí ľahko, príjemne a spoľahlivo. Rozloženie prevodov je veľmi vhodné. Na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h motor točí len okolo 2300 otáčok.

Štvorvalec jazdí dobre a veľa nafty si za svoje služby nepýta.

Ostatné motory a prevodovky

 

Tak ako v prípade jazdeného BMW radu 3, tak aj teraz musím konštatovať, že šesťvalec je šesťvalec. Nemci už tradične poskytli širokú škálu motorov, ktorých parametre v priebehu života typu inovovali a modernizovali.

 

Z benzínovej ponuky tvorí základ 1,8 litrový motor TFSI s výkonmi 88, 118 a 125 kW (120, 160 a 170 k). Dvojlitrový štvorvalec s rovnakým označením poskytuje 132, 155 a 165 kW (180, 211 a 225 k). So šesťvalcov je v štandardnom modeli dostupný objem buď 3,0 litra, alebo 3,2 litra.

 

Výhodou týchto motorov s priamym vstrekovaním je pomerne dobrá pružnosť, ktorá sa týka aj najslabších verzií. Čím menej kW však motor ponúka, tým je viac nutného ho vytáčať. Slabšou stránkou týchto agregátov je aj spotreba, ktorá veľmi závisí od štýlu jazdy.

 

Naftový základ a v podstate jedinú štvorvalcovú voľbu tvorí starý známy agregát 2,0 TDI s filtrom pevných častí a priamym vstrekovaním common rail. Jeho výkony sú 88, 100, 105, 110, 120, 125 a 130 kW (120, 136, 143, 150, 163, 170 a 177 k). O dva valce navyše ponúka objem 2,7 litra, ktorý dosahuje 140 kW (190 k). Ešte väčšiu zábavu sľubuje trojliter a jeho 150, 176 a 180 kW (204, 240 a 245 k). Posledné dve verzie ponúkajú vynikajúcich 500 Nm krútiaceho momentu. Naftové motory majú veľmi prijateľnú spotrebu. Môže za to aj pomerne nízky koeficient odporu vzduchu, ktorý má v prípade sedanu hodnotu 0,27 a v prípade kombi verzie Avant 0,31.

 

Na trhu môžete nájsť verzie s pohonom predných alebo všetkých kolies. Závisí to od druhu motora. Podrobnejšie info nájdete v tabuľke.

 

Okrem klasickej šesťstupňovej manuálnej prevodovky môžete naraziť aj na niekoľko automatov. Tiptronic je v podstate obyčajný automat so šiestimi stupňami. Variátorový bezstupňový automat nesie označenie Multitronic. Asi najpokrokovejšou voľbou je dvojspojkový sedemstupňový automat S-tronic.

Aj s najslabšími motormi môžete cestovať rýchlo a pohodlne. Naftové agregáty sú navyše poriadne úsporné.

Motor Roky výroby Výkon Krútiaci moment Počet valcov quattro
1,8 TFSI od 01/2008 88 kW (120 k) 230 Nm 4 nie
1,8 TFSI 09/2007- 08/2011 118 kW (160 k) 250 Nm 4 príplatok
1,8 TFSI od 7/2011 125 kW (170 k) 320 Nm 4 príplatok
2,0 TFSI 04/2008- 10/2011 132 kW (180 k) 320 Nm 4 príplatok
2,0 TFSI 04/2008- 04/2013 155 kW (211 k) 350 Nm 4 príplatok
2,0 TFSI od 04/2013 165 kW (225 k) 350 Nm 4 príplatok
3,0 TFSI od 02/2012 200 kW (272 k) 400 Nm 6 štandard
3,0 TFSI (S4) od 11/2008 245 kW (333 k) 440 Nm 6 štandard
3,2 FSI 09/2007- 08/2011 195 kW (265 k) 330 Nm 6 príplatok
4,2 FSI (RS4) od 06/2012 331 kW (450 k) 430 Nm 8 štandard

 

Motor Roky výroby Výkon Krútiaci moment Počet valcov quattro
2,0 TDI od 04/2008 88 kW (120 k) 290 Nm 4 nie
2,0 TDI od 04/2008 100 kW (136 k) 320 Nm 4 nie
2,0 TDI 09/2007- 04/2013 105 kW (143 k) 320 Nm 4 príplatok
2,0 TDI od 04/2013 110 kW (150 k) 320 Nm 4 príplatok
2,0 TDI od 11/2011 120 kW (163 k) 400 Nm 4 nie
2,0 TDI 02/2008- 11/2011 125 kW (170 k) 350 Nm 4 príplatok
2,0 TDI od 07/2011 130 kW (177 k) 380 Nm 4 príplatok
2,7 TDI 09/2007- 11/2011 140 kW (190 k) 400 Nm 6 nie
3,0 TDI od 11/2011 150 kW (204 k) 400 Nm 6 nie
3,0 TDI 09/2007- 11/2011 176 kW (240 k) 500 Nm 6 štandard
3,0 TDI od 07/2011 180 kW (245 k) 500 Nm 6 štandard

 

Šesťvalec a pohon quattro. Čo viac potrebujete?

Najčastejšie poruchy

 

A4 danej generácie môžeme označiť za spoľahlivé auto. Svedčí o tom aj Used Car Report spoločnosti Dekra. Medzi najčastejšie poruchy patrí niekoľko elektrických nedostatkov ako napríklad nefunkčné ovládanie multimediálneho systému MMI alebo problémy so xenónovými svetlometmi. Ak sa dá vyhnite sa aj variátorovej prevodovke Multitronic. Automatické prevodovky musia vo všeobecnosti absolvovať pravidelnú výmenu oleja, inak hrozia problémy aj im.

 

Motory TFSI trpeli najmä v začiatkoch výroby s nadmernou spotrebou oleja. Potrápiť vedeli aj visiace ventily, no vo všeobecnosti môžeme tieto agregáty považovať za spoľahlivejšie ako taktiež koncernové pohonné jednotky s označením TSI.

 

V prípade motorov TDI je to vždy o tom istom. EGR, vstrekovače a filter pevných častíc. Vstrekovanie common rail je citlivé na kvalitu nafty. Krátke trasy upchajú DPF filter. S vyšším počtom najazdených kilometrov prichádzajú problémy so spojkou a dvojhmotným zotrvačníkom. Nie je to však poruchou, ale faktom s ktorým musíte počítať pri každom aute. Inak sa na týchto agregátoch nevyskytuje žiadna masová nečakaná porucha.

 

Rovnaké je to aj v prípade podvozka, ktorý netrpí žiadnymi neočakávanými problémami. S narastajúcim počtom kilometrov bude vyžadovať vašu pozornosť.

Najčastejšie poruchy
Nefunkčné ovládanie MMI
Nefunčkné xenóny
Poruchy variátorovej prevodovky Multitronic
Nadmerná spotreba oleja motorov TFSI (začiatok výroby)
Visiace ventily TFSI

 

Ponuka náhradných dielov wwww.motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Čap riadenia 65,20 € 27,24 €
Guľový čap 28,10 € 20,50 €
AGR ventil 250,80 €  
Spojková sada + zotrvačník 1019 €  
Brzdový kotúč predný 72,40 € 64,30 €
Brzdový kotúč zadný 61,20 € 46,10 €
Brzdové platničky predné 84,70 € 49,92 €
Brzdové platničky zadné 65,70 € 39 €
Tlmič predný 97,30 € 84,20 €
Tlmič zadný 102 € 66 €
Vstrekovacie čerpadlo 1365,50 €  
Výmena oleja od 64,94 €  

 

Ovládanie MMI síce nie je poruchou, no niekedy sa tak môže javiť. :)

Kúpiť? Nekúpiť?

 

Rozhodne kúpiť. Výkonné a v prípade dieselov aj úsporné motory vedia v kombinácii s dobrým podvozkom priniesť radosť z jazdy. Zážitok je o to viac umocnený ak je na palube aj pohon všetkých kolies.

 

Väčšina týchto jazdených automobilov pochádza zo zahraničia, kde prežili svoj život na nemeckej alebo inej diaľnici. V tomto prípade sa netreba vo väčšine prípadov báť ani slabej výbavy.

 

Audi ponúka 3 stupne výbavy. Základ tvorí Attraction. Druhým levelom je Ambition, kde nájdete rôzne hliníkové doplnky, informačný systém a 17 palcové kolesá. Vrchol sa volá Ambiente s vyhrievanými sedadlami, tempomatom, multifunkčným volantom alebo parkovacím senzorom. A4 tejto generácie dostala po prvýkrát napríklad adaptívny tempomat alebo varovný systém pred samovoľným opustením jazdného pruhu.

 

Cena A4 generácie B8 už v niektorých prípadoch podliezla hodnotu 10 000 eur. Za túto sumu však čakajte základ ako sa patrí. Ak chcete quattro, tak si pripravte aspoň 3 tisíc eur navyše, ideálne ešte viac. Keďže táto generácia je stále v predaji, cena jazdeniek siaha takmer k cene nových áut. V tom prípade už nehovoríme o jazdenom aute, ale o takmer novom vozidle z bazáru, prípadne z druhej ruky. Pri kúpe treba myslieť na to, že v ponuke je drvivá väčšina A4 s naftovým motorom. Benzínových je naozaj úplné minimum. V čase písania testu som na Slovensku nenašiel dokonca ani jednu benzínovú A4 so šesťvalcom, ktorá by bola na predaj.

TopSpeed verdikt pre jazdené kupé Audi A4 B8: ODPORÚČAME!