Po prevalení kauzy Dieselgate sú naftové autá prezentované ako špinavé. Mnohé mestá zakazujú, alebo chcú zakázať vjazd starších nafťákov do centra. Niektorí odborníci i laici dokonca predpovedajú vznetovým motorom v osobných autách skorý zánik. Stále prísnejšie emisné limity posunuli nafťáky na pokraj technických možností. Nie, že by to už ďalej nešlo, ale za akú cenu? Stávajú sa čoraz drahšie a komplikovanejšie. Má svet k nafte nejakú alternatívu? Áno, má, hybridy. My v redakcii sme boli zvedaví na nového zástupcu druhej generácie hybridov od BMW, ktorý pred necelým rokom rozšíril ponuku radu 3.

BMW 330e funguje najlepšie v meste, kde profituje z výhod hybridného systému

BMW 330e je dostupný len ako sedan. Vyzerá ako bežná trojka, teda takmer. Pred ľavými dvermi nájdete veľkú záklopku a pod ňou zásuvku na dobíjanie. Plug-in hybrid znamená, že auto môžete nabíjať aj káblom zo siete, nielen rekuperáciou energie. Ďalšia zásadná zmena je zrejmá až keď sa o tomto aute dozviete niekoľko technických detailov. Model 330e má totiž motor z modelu 320i. Ako je teda možné, že má označenie 30e? Prepĺňaný benzínový štvorvalec totiž ponúka max. výkon 135 kW (184 koní). Tajomstvom je elektromotor. Ten má 65 kW (88 koní) a pri nulových otáčkach dokáže až 250 Nm. Odpoveď je teda nasledovná. BMW už koncom minulého desaťročia začalo označovať svoje modely druhým a tretím číslom nie adekvátne verzii motora a jeho objemu, ale adekvátne jazdnej dynamike. Preto dnes môžu mať verzie 28i, či po modernizácii 30i medzi prednými kolesami prepĺňaný 4-valec. Preto sa v ponuke namiesto modelu 335i minulý rok objavil 340i. Označenie, ktoré BMW radu 3 nikdy nemalo. Ale keďže prepĺňaný radový 6-valec s objemom 3 litre prináša výkony a jazdnú dynamiku, akú trojka nikdy nemala, označenie 40i je logické. Keďže kombinovaný max. výkon modelu BMW 330e je 185 kW (252 koní) a 420 Nm, sú to dynamické a výkonové parametre, ktoré plnohodnotne zodpovedajú modelom 330i alebo 330d.

Hybridná trojka 330e má sériovo 8-stupňový automat. Inak to vlastne ani nemohlo byť. Bolo by zbytočné, až šialené, žiadať si do tohto modelu manuál a klasickú treciu spojku. Toto riešenie by pokazilo, či znemožnilo mnohé prednosti tohto auta. Konštruktéri totiž medzi automat a spaľovací motor vložili elektromotor. Vďaka tomu je možná len elektrická jazda. Automaticky, nebadane. Jednotlivé jazdné režimy môže prepínať auto aj vodič. No stačí stlačiť gombík. To by s trecou spojkou ani nebolo realizovateľné. Výkon putuje len na zadné kolesá. Pre model 330e xDrive nedostane ani za príplatok. Možno vám to ešte nik nepovedal priamo a na rovinu, no pohon všetkých kolies v 95 % prípadoch ani nepotrebujete. Ťažké akumulátory sú totiž uložené v kufri. Zadnú nápravu zaťažujú ozaj zodpovedne, aj v čase, keď je v aute len jeden pasažier. Takže na nedostatok trakcie sa sťažovať nemožno ani pri horších adhéznych podmienkach. Bolo by nemiestne myslieť si, že tento plug-in hybrid je tradičná trojka, ktorej v Mníchove capli ťažké "baterky" do kufra a medzi motor a prevodovku vložili elektromotor. Je to oveľa komplexnejšie auto. Stále totiž má reprezentovať celosvetovo proklamovanú Radosť z Jazdy. A tú zabezpečí nielen skvelo nastavený podvozok, ale aj rozloženie váhy. Veľkou pikoškou je, že model 330e má rozloženie hmotnosti p/z v pomere 49:51. Pre neutrálne správanie auta, stabilné prejazdy zákrutou a stabilitu aj pri vysokých rýchlostiach je to skutočne kľúčové riešenie. Na športovú jazdu však zabudnite. Zabíja ju vyššia pohotovostná hmotnosť. Bez vodiča je až 1660 kg a to je ozaj dosť.

Dobíjanie je jednoduché, stačí pripojiť kábel a čakať. S plne nabitými batériami prejdete 25 - 35 km.

Kvôli vysokej hmotnosti jazdí BMW 330e pocitovo ako väčšie auto. Väčšia hmotnosť nie je vo všetkom len nevýhodou. Mali sme dojem, že tento model je pohodlnejší než bežné trojky, ktoré hlavne na našich cestách mnohým nie BMW pozitívnym pripadajú zbytočne tuhé a málo komfortné. 330e však stále dokáže vyčariť úsmev na tvári. Štandardom je výborný posed, slušné riadenie a veľmi dobre naladený podvozok. Hybridný pohon pracuje výborne v zmysle - absolútne nebadane. Všetko sa deje automaticky. Ponúka tri režimy jazdy: AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE a SAVE BATTERY. Režim AUTO rozhoduje, ktorý z motorov na pohon použiť. Vďaka elektromotoru nepoznáte niečo ako odozvu turba. Po stlačení plynu vozidlo okamžite vyrazí vpred. V elektrickom režime (MAX eDRIVE) je auto celkom tiché. Pokiaľ však chcete maximálny výkon, benzínový motor začne až nepríjemne hučať. Chcelo by to trochu popracovať na odhlučnení. Aj hluk od kolies je pri rýchlej elektro jazde nadmerný. Režim SAVE BATTERY slúži na to, aby ste uchovali čo najviac energie v batériách. Napríklad pri jazde na diaľnici, kde je hybridný režim neefektívny. Alebo pri dlhšej jazde z kopca. Akumulátor nabije do 50 % jeho kapacity. Kým sa tak deje, nebudete mať k dispozícii len elektrický pohon, ak oň prepnutým režimov na Auto, alebo MAX sDRIVE nepožiadate. Elektrický pohon dáva najväčší zmysel v meste. Akcelerácia na stovku napriek hmotnosti trvá krásnych len 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 225 km/h. V elektrickom režime dosiahnete maximálnu rýchlosť 120 km/h. Vyššie rýchlosti sú pre elektrický pohon zbytočné plytvanie nahromadenej energie na prekonávanie odporu vzduchu...

Našu tradičnú testovaciu trasu zvládlo BMW 330e za skvelých 5,1 litra! Na daný výkon, dynamiku a vlastne aj hmotnosť je to fakt perfektná hodnota.

Kufor modelu 330e je síce o 110 litrov menší než má klasický sedan radu 3 v type F30. No stále ponúka slušných 370 litrov. Horšie je to s jeho vnútornou výškou. Na väčšie krabice tu pre vysoké dno zabudnite.

Akumulátory v kufri majú kapacitu 7,6 kWh. Môžete ich dobíjať buď z bežnej jednofázovej zásuvky (230 V), alebo na verejných nabíjacích staniciach. Rýchlonabíjanie však nie je k dispozícií. Z bežnej zásuvky to trvá viac ako 3 hodiny. Možnosťou sú tiež špeciálne domáce nabíjacie stanice Wallbox. Tu budete dobíjať úplne vyšťavenú batériu približne po dobu 2 hodín. Plug-in Hybrid má však zmysel dobíjať najmä doma, alebo v práci. Čiže čas dobíjania je celkom uspokojivý.

 

Keďže vzadu je toho medzi aj nad kolesami celkom dosť nového, objem palivovej nádrže je len 41 litrov. Následný celkový dojazd preto veľmi závisí od štýlu používania. Iste dobre viete, že prepĺňaný motor dokáže byť slušne úsporný, ale aj mimoriadne smädný. Na našej testovacej dráhe a nám podarilo dosiahnuť spotrebu 5,1 litra / 100 km. Prekážkou k nižšej spotrebe je najmä diaľničná jazda, kde musí spaľovací motor okrem bežnej trojky ťahať navyše aj ťažké batérie. V takom meste nie je problém jazdiť pod hranicou piatich litrov. S pravidelným a častým nabíjaním zo siete (každých 40 - 50 km) dokážete dosiahnuť aj spotrebu deklarovanú výrobcom, teda 1,9 - 2,1 litra / 100 km.

 

Kufor má, aj napriek batériám pod dnom, celkom slušný objem 370 litrov (bežná trojka má 480 litrov). Horšie je to s jeho výškou. Objemné predmety ako vysoké krabice tu prosto nenaložíte. Veľkou výhodou a zároveň raritou medzi hybridmi ostávajú pre všetky BMW sériovo delené sedačky 40/20/40. To kufru pridáva novú variabilitu a  praktickosť.

Aj príslušenstvo pre nabíjanie má svoje miesto v kufri, čím ho trochu obmedzuje. Auto je pripravené pre nabíjanie z verejnej siete 230V, alebo na verejné nabíjačky, ktoré 7,6 kW akumulátory nabijú o čosi skôr. Žiaľ rýchlonabíjanie tu možné nie je...

Cenové porovnanie s rovnako výkonnými alternatívami vo výbave Standard

BMW 330i 40 000 € + 2 190 € (AT)
BMW 330d 47 300 €
BMW 330e 43 600 €

S dojazdom len na elektriku v rozmedzí 25 - 31 km je to v prípade BMW 330e pre väčšie mestá ešte stále nie dostačujúce. Chcelo by to aspoň 50 km dojazd. No zároveň je to násobne lepšie než necelých 5 km, čo na elektriku zvládli pregúľať hybridy BMW predošlej generácie.

Elektromotor leží medzi spaľovacím motorom a prevodovkou

Má zmysel kúpiť BMW 330e? Ak ho porovnám s rovnako výkonným benzínom 330i, volil by som hybrid. 330e je o poznanie úspornejšie a malý cenový rozdiel 1 410 € sa zmaže na ušetrenom palive veľmi rýchlo. No v porovnaní s modelom 330d záleží na používaní. Pokiaľ jazdíte tisíce kilometrov mesačne po diaľniciach, lepšou voľbou bude naftový šesťvalec. Naopak, na motanie sa v meste a kratšie medzimestské trate bude lepší hybrid. Je zrejmé, že musíte byť trochu fanúšikom technológií, mať chuť byť zelenší než je väčšina vašich známych a v neposlednom rade nesmiete chcieť iný typ karosérie ako elegantný manažérsky sedan. Ak v týchto veciach nemusíte robiť kompromisy a aj tak by ste si volili výkonnejší sedan z radu 3, drobné e vám určite nebude robiť na čele veľa vrások. Ak máte deti, alebo častejšie vozíte väčšie veci, 330e pre vás nebude. Pre obchodné cesty, stretnutia a príležitostné výlety vo dvojici-trojici bude úplne v pohode. A napriek tomu, že spoločnosť GreenWay u nás nabíjanie spoplatnila, na väčšine miest v obchodných centrách môžete stále nabíjať bezplatne a je takmer isté, že vyhradené parkovacie miesto pre elektromobily bude voľné, dokonca aj počas sviatkov. A to je veľké plus.

Cenník modelov BMW radu 3 platný na Slovensku.

 

 

BMW 330e

rok výroby 2015

Motor:

zážihový prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu pozdĺžne, objem 1998 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 94,0 x 82,0 mm, kompresný pomer 11,0:1, max. výkon 135 kW (184 k) / 5500 - 6500 ot, max. krútiaci moment 290 Nm / 1350 - 4250 ot,  elektro motor: 66 kW (88 k) /250 Nm, kombinovaný výkon: 185 kW (252 k), krútiaci moment 420 Nm, litrový výkon 67,5 kW, Euro VI.

Pohon:

automatická 8-stupňová prevodovka, pohon zadných kolies

Podvozok:

zavesenie kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu nezávislé zavesenie, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy na oboch nápravách, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia

Kolesá:

seriové: ľahkozliatinové 16" disky, pneumatiky vpredu a vzadu 205/60

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 633 x 2 031 x 1 439 mm, rázvor 2 810 mm, objem kufra - 370 l, nádrž 41 l, pohotovostná hmotnosť – 1660  kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 2,1 l/100 km, reálna spotreba Test – 5,1 l, výkonová hmotnosť 8,97 kg/kW

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 225 km/h, 
zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 6,1 s

Cena:

od 43 600 €