Prvá recenzia Infiniti FX30dS

V segmente športovo-luxusných SUV s naftovým motorom bola až donedávna nuda. Kraľovali tu nemecké značky (BMW, Audi, Mercedes, Porsche) prípadne sa sem občas zaplietol nejaký ten Švéd alebo im ako tak konkuroval Range Rover i keď jeho hranatý design nie je každému po chuti. Potom sa ale zjavila druhá generácia prémiového japonca, ktorá dostala diesel z európskej dielne a razom bola v rybníku nová šťuka: Infiniti FX30d. V našom prípade však navyše vybavená príplatkovým balíkom "S", ktorý zahŕňa niekoľko podstatných vylepšení. Poďme sa teda pozrieť, ako jazdí prvé dieselové Infiniti v histórií značky... A mimochodom, sme radi, že ako jediné médium na Slovensku vám môžeme priniesť túto recenziu :)

Infiniti síce malo už od roku 2008 v ponuke FX50 (390k / 291 kW) a FX37 so zaujímavým motorom 3,7 V6 (320k / 235 kW a 360 Nm ) avšak absencia dieselovej alternatívy bola citeľným hendikepom v boji s konkurenciou. To sa však zmenilo v roku 2010 keď sa pod kapotu nasťahoval 3,0 V6 ktorý sa dodáva výhradne s automatickou prevodovkou. V podstate Infiniti ani nič iné neponúka pretože na to nie je dôvod - železo materského koncernu patrí k tomu najlepšiemu na svete.

Aj z tohto pohľadu je Infiniti FX30dS kus majestátneho auta

Názory na desing sa líšia

Design je skutočne vec, o ktorej môžeme polemizovať koľko chceme, ale nakoniec si aj tak každý spraví názor sám. Nám sa táto druhá generácia SUV FX neskutočne páči. V tej záplave BMW X6 a Porsche Cayenne ide o vítané osvieženie. Už prvá generácia FX bola akoby designom z iného sveta a v tomto prípade tomu nie je inak. Na trhu skutočne nie je nič, čo sa aspoň vzdialene podobá na tohto japonca a to je jeho veľké plus. Nemalú mieru na tomto majú na svedomí aj sériovo montované 21" kolesá Enkei (20" pre nižšiu výbavu). Automobilka si nazvala svoje SUV ako "Coupe crossover" a to nie len pre FX ale aj pre menšie EX a pri pohľade zboku je vám jasné prečo.

Zaujímavosťou exteriéru je jeho trvanlivý lak odolný voči poškriabaniu "Scratch Shield". Ten je dodávaný bez príplatku ako sériová výbava. Žiaľ, nikto z teamu TopSpeed.sk nemal gule na to, aby skúsil spoľahlivosť tejto ochrany... Pravdepodobne však bude bez problémov zvládať bežné škrabance od umyvárkových kartáčov.

Už podľa rozmerov auta (D 4865 mm, Š 2134 mm, V 1680 mm) je jasné, že pohotovostná hmotnosť bude "trošku" vyššia - 2150 kg. A to je mimochodom najviac z celého modelového spektra: FX37 má 2012 kg a FX50 2120 kg.

Dieselové BMW X6? Alebo Porsche Cayenne? A čo takto Infiniti FX30dS?

Interiér, presne ako exteriér, je veľmi slušnou zmesou solídnej kvality a nápaditého designu. Škoda len, že je tu poznať až prehnane veľa prvkov zo sesterského Nissan Murano. To mu však nič neuberá na plusových bodoch. Jedna z najproblematickejších vecí sa ukazuje to more tlačítok pod displayom. Počul som už veľa názorov a otázok typu "prečo to nespravia do jedného ovládača a menu ako nemci". To je žiaľ pravda, ale aj toto riešenie má svoje nespochybniteľné plus - väčšina funkcí je priamo prístupná jedným stlačením tlačítka, odpadá teda zdĺhavé snorenie v menu.

Spomínate si na náš test BMW X6 xDrive50i? Tam sme aj riešili otázku miesta v kabíne, najmä na zadných sedačkách. Tu ale treba povedať, že v tejto disciplíne Infiniti FX30 deklasuje BMW X6, ktoré má o poznanie nižší zvažujúci sa strop.

Posed za volantom je vynikajúci, bez problémov si tu miesto nájde aj 2 metre vysoký podnikateľ (pozdravujeme, Dano). Sedačky sú viac komfortné ako športové, aj keď sa jedná o príplatkové "športové", avšak to je len plus!

Výbava je už v samom základe pomerne bohatá a u verzie S ešte viac. Napríklad kompletne kožené elektrického sedadlá sú nastaviteľné až v 14tich smeroch alebo pre potešenie ducha máte hneď v základe multimediálny systém 2 GB Infiniti Music Box, bixenonové adaptívne svetlomety (AFS – Adaptive Front-lighting System). Vždy je tu ale verzia Premium, ktorá má toho ešte na rozdávanie, napríklad: inteligentný tempomat (ICC – Intelligent Cruise Control), varovanie pred čelným nárazom (FCW – Forward Collision Warning) alebo systém na upozornenie a prevenciu výjazdu z pruhu (LDW – Lane Departure Warning a LDP – Lane Departure Prevention).

Odkazov na Nissan Murano je tu viac než dosť

Odkiaľ sa vlastne vzal prvý diesel so znakom Infiniti? Jeho základ treba trocha prekvapujúco hľadať v sesterskom koncerne Renault, napríklad pod kapotou Laguna Coupe 3.0 V6. Avšak pre potreby japonského SUV bol značne modifikovaný, najmä po stránke kultivovanosti (nový blok, turbo, vstrekovanie atď). Teraz teda dosahuje maximálny výkon 238 k (175 kW) pri 3750 o/min a krásnych 550 Nm pri 1750 o/min. Aj keď sa nejdná o najvyššie čísla v triede, tak je tu jedno zaujímavé zistenie - sú takmer identické ako ponúka Porsche Cayenne Diesel.

Za jedno z najväčších plus pohonnej jednotky považujem jej zvukový prejav. Kto síce počul benzínové FX a jeho krásny "hlas" tak bude možno sklamaný, ale inak sa v triede naftožrútov jedná o to lepšie, čo sa dá počuť.

Duhé plus je kultivovanosť a totálna izolácia tohto agregátu pod dlhú prednú kapotu, preč od posádky. Absolútne vás neobťažuje hlukom a ani vybráciami. Je totiž odizolovaný tak dobre, že počas bežnej jazdy je len ťažko poznať, aké palivo mu vlastne chutí. Fakt, nekecám!

Tretie veľké plus dávam za veľmi dobré zladenie 3.0 V6 dieselu a 7. stupňovej automatickej prevodovky. Tú buď necháte radiť v niekoľkých režimoch, alebo máte možnosť radiť pádlami pod volantom. Vzhľadom na typ a určenie auta vás to však nebude ťahať často. Radšej to necháte na software a budete sa kochať plavnou jazdou.

Infiniti FX30dS je ideálne auto na dlhé trate. Tiché, pohodlné a bezpečné...

Infiniti FX30dS je samozrejme štvorkolka s inteligentným pohonom všetkých kolies. Systém dáva kvôli športovému prejavu na ceste "prednosť" zadnej náprave (aktívna distribúcia krútiaceho momentu). Výrobca teda správne predpokladá primárne určenie tohto auta - spevnené komunikácie, kde je FX v domácom prostredí. Brať ho do terénu? Tak to asi nie... TopSpeed 212 km/h a 0-100 km/h za 8,3 sú síce zaujímavé parametre, ale vzhľadom na kvalitu cestovania nepodstatné. Ďaleko viac vás poteší fakt, že spomínaných 550 Nm nemá ani najmenší problém rozhýbať vyše 2 tony živej hmotnosti ak potrebujete predbiehať.

Sériovo je pri verzií S montované aj niekoľko ďalších dôležitých vecí: adaptívne tlmiče (CDC – Continuous Damping Control), aktívne riadenie zadnej nápravy (RAS – Rear Active Steering) alebo posilovač riadenie s premenlivým účinkom. Taktiež tu nájdeme aj sériovo montované 21" kolesá, ktoré na naše počudovanie nezhodili kvalitu jazdy až do suterénu ale vcelku sú s ňou kamaráti.

Samotný motor je umiestnený až takmer za prednou nápravou, čo len prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti a tým pádom aj k lepším, takmer neutrálnym jazdným vlastnostiam. Riadenie vám stále dáva dostatok informácií o tom, čo sa deje pod autom a nikdy nemáte pocit, že ste na samom limite schopností auta... Jeho správanie je príjemne vybalancované.

Infiniti ponúka aj užitočnú pomôcku menom "Bird View" alebo "Bird's-eye View"

Infiniti FX30dS to rozhodne kvôli konkurencií nemá ľahké, avšak má v talóne niekoľko tromfov. Napríklad vzhľad, ktorý ho jednoznačne odlišuje od všetkého na našich cestách a to môže byť pre istú časť klientov pádny argument. Jeho donedávna Achilovou pätou bola práve absencia dieselového agregátu, ktoré konkurencia ponúka v hojných množstvách a verziách. Ak vám teda nebude vyhovovať tento 3.0 V6, asi máte smolu, iný pre FX automobilka Infiniti neponúka. Úprimne ale treba povedať, že tento diesel neprekonáva napríklad bavorské eso, ale je jeho povšimnutia hodná alternatíva.

Ak sa teda rozhodujete o kúpe auta tejto kategórie, dajte šancu aj FX30d (ideálne vo verzií S), rozhodne má čo ponúknuť!

Infiniti FX30dS

PLUSY:

+ dizajn, imidž, štýl,
+ originalita,
+ zvuk motora,
+ motor (sila, ťah),
+ komfort,
+ skvelá trakcia,
+ bohatá výbava už v základe



MÍNUSY:

- konkurencia ponúka ešte lepší interiér,
- spoločné interiérové prvky s lacnejšími Nissanmi