Japonska stredná trieda? Menej ako 5 ročná? Okrem Mazdy 6 k dispozícii fakt nič nie je. 

Ani sám tomu neverím, že už je to 6 rokov, čo prvýkrát na moskovskom autosalóne ukázali tretiu generáciu Mazdy 6 s karosériou sedan. O čosi neskôr prišla aj karoséria kombi, ktorá si odohrala premiéru v Paríži. Liftback už k dispozícii nebol. Vďaka svojej dizajnovej filozofii a prekrásnym odtieňom farieb búrila hormóny aj u tých najtradičnejšie orientovaných motoristov. Dnes si predstavíme iba model pred modernizáciou.

Dizajn

Možno ste netušili a možno ste na to zabudli, že Mazda s týmto modelom vyhrala svetové ocenenie World Design Of The Year za rok 2013. Asi neexistuje človek, ktorému by sa Mazda v tejto generácii na pohľad nepáčila. A o tom svedčí aj ich množstvo na cestách. Jazdí ich doslova a do písmena kvantum. Auto má pekné línie a je na neho radosť pozerať z každého uhla. 

Interiér až taký odvážny nie je. Nevravím, že je škaredý. Na to, že prišiel v roku 2012, pôsobí veľmi staromódne. Spodná časť palubnej dosky zlá rozhodne nie je, ale miesto pre multimediálny systém vyzerá ako z predvojnového obdobia... Našťastie, po modernizácii to vyriešili. Materiály v kabíne sú na oko a dotyk dobré, len menej trvácne, ak dostávajú občas na frak. Sedadlá, posed za volantom, ergonómia bez výhrad. Volant si mimochodom zaslúži pochvalu, a to nielen za tvar, dizajn, ale aj za to, že neskutočne dobre padol do ruky. Mierne výhrady však mám k ovládaniu multimediálneho systému. Ale to je sčasti aj o zvyku. V aute sa rozhodne nemôžete sťažovať na nedostatok priestoru. Vnútro pôsobí mohutným dojmom, čo pre menšie postavy nemusí byť spočiatku dvakrát príjemné, keďže sedadlo spolujazdca sa údajne ani vo vyšších výbavách nedalo nadvihnúť. 

Mazda 6 tretej generácie je relatívne veľké auto. Základná dĺžka sedanu je 4870 mm. Kombík je o čosi kratší. Meria 4805 mm. Šírka je rovnaká, čiže 1840 mm a výšku má sedan 1450 mm, resp. Wagon 1475 mm. Do kufra zmestíte 489 litrov, prípadne do kombi až 522 litrov. Po sklopení dosiahnete 1 648 litrov. Do nádrže papierovo zmestíte 62 litrov. 

Jazda a jazdné vlastnosti

Zavesenie kolies je taká klasika. Vpredu je nezávislé zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvková náprava. Jazda na tomto aute je presne taká, ako som si predstavoval. Nie je to úplne nudné auto strednej triedy, aj keď komfort mu rozhodne nechýba - ale elita v triede to nie je. Športové vlastnosti sa nezaprú, je ich trošku cítiť, ale nie sú až tak dominantné, ako by som čakal. Jednoducho mu dopriali z každého rožka troška. A to sa mi páči. 
 
Nástup dieselového motora je veľmi príjemný. Žiadna veľká turbodiera sa nekoná. Dieselové motory majú navyše celkom pekný zvukový prejav. (áno, ani diesel nemusí klepať ako traktor). Naopak, benzínové kusy, ak sa s nimi chcete naháňať, musíte vytáčať, ako klasickú atmosféru. Na to už veľa vodičov postupne zabúda. Tým, že nemajú turbo, sa môže zdať, že jednoducho neťahajú. 
 
Problémy s výhľadom z auta som nemal. Jediné, čo mi prvé kilometre vadilo, je mohutná kapota, cez ktorú som presne nevedel odhadnúť, kde sa nachádza koniec. Nižšie postavy pod 160 cm však môžu mať pocit, že šoférujú tank. 
 

Motory a prevodovky 

Paleta motorov zahŕňa 5 motorov, z toho 4 majú rovnaký objem. Všetky mali iba štvorvalce, benzínové motory bez prepĺňania, naftové motory mali vždy biturbo.
Za najslabší motor považujeme benzínový 2,0 litrový Skyactiv-G so 107 kW. O čosi vyššie stojí motor s rovnakým objemom, ale posilneným výkonom na 121 kW. Rebríček uzatvára benzínová verzia s objemom 2,5 litra a výkonom 141 kW.
Naftový zástupcovia sú dvaja. Prvý, slabší s objemom 2,0 litra má 110 kW (150k), druhý, silnejší má 129 kW  

Paleta motorov zahŕňa 5 kusov. Všetky mali iba štvorvalce, benzínové motory bez prepĺňania, naftové motory mali vždy biturbo.

Za najslabší motor považujeme benzínový 2,0-litrový Skyactiv-G so 107 kW (145 k), s priemernou spotrebou 6,7 litra. Čosi vyššie stojí motor s rovnakým objemom, ale posilneným výkonom na 121 kW (165 k). S ním jazdia majitelia zhruba o pol litra viac. Rebríček uzatvára benzínová verzia s objemom 2,5 litra a výkonom 141 kW (192 k). Pri tomto najsilnejšom motore vychádza dlhodobá priemerná spotreba na zhruba 8 litrov. 

Naftoví zástupcovia sú dvaja. Prvý, slabší s objemom 2,2 litra má 110 kW (150 k), druhý, objemovo totožný, ale silnejší, má 129 kW (175 k). Vedia v priemere jazdiť zhruba od 6,2 - 6,5 litra nafty na 100 km.

Prevodovky boli k dispozicii len dve. 6-stupňový manuál štandardne a 6-stupňový automat za príplatok. Najslabší benzín automat nemával, najsilnejší benzín bol iba ako automat. Poháňané boli vždy iba predné kolesá. Štvorkolky pred modernizáciou nenájdete.

Spoľahlivosť

Spoľahlivosť je téma, ktorá je pri kúpe ojazdeného auta jedným z najdôležitejších kritérií. Mazda 6 nie je žiadnou výnimkou a bohužiaľ nie je ani extrémne spoľahlivá. Čo mi je v tomto prípade fakt extrémne ľúto. Má mušky, muchy a dokonca aj mušiská. Nevravím, že sadajú na každý jeden kus, ale pár majiteľov potrápili problémy v interiéri, počnúc komfortnou výbavou (rádio, navigácia, centrálne zamykanie..) až po problémy s prednými sedadlami, ktoré sa rýchlejšie vysedia alebo rozkývajú. Exteriér Mazdy 6 ide v duchu starších kusov. Tiež ho trápi hrdza. Nevravím, že zakvitne extrémne rýchlo, ale vie sa objaviť na namáhaných miestach. K hrdzi si prirátajte aj slabšiu hrúbku laku, takže osobne by som sa vyvaroval automatickej autoumyvárke. Motorčeky spätných zrkadiel tiež toho veľa nevydržia. 
 
K problematike prevodovka. Občas nejdú zaradiť vyššie rýchlosti v manuálnej prevodovke, alebo rýchlosti dokonca samé v zábere vypadnú. Pozor aj na spojku a dvojhmotový zotrvačník pri manuálnych prevodovkách. Automatická prevodovka vyžaduje údržbu, hoci je vraj bezúdržbová. Vo vašom záujme by som ho menil každých 60-tisíc. Pri mechanických veciach pozor aj na rýchle krútenie a poddimenzované brzdy.   
 
Dieselové motory, ktorých je mimochodom na predaj drvivá väčšina, nepatria medzi tie najspoľahlivejšie. Majú problémy s obrusovaním vačiek, ktorých piliny sa uvoľňujú do oleja. To môže viesť nielen k poškodeniu turba, ale aj k totálnej škode na motore. Voľbu preto poriadne zvážte. Pre doplnenie, tento problém sa vyskytoval už po niekoľkých tisícoch od kúpy, a problém mohol byť riešený v rámci záruky. Niektorí majitelia však také šťastie nemali, a postihlo ich to tesne po uplynutí záruky.

Hodnotenie Autoporadca.sk

Keď sa nová Mazda 6 objavila v roku 2012 na trhu, mnohí sa do jej exteriéru bezhlavo zamilovali. V kombinácii so silnou červenou metalízou na 19-palcových diskoch bola doslova reklamným pútačom a pozvánkou k predajcom všade, kde sa objavila. S výberom motorizácie si veľké starosti robiť nemusíte, v ponuke boli atmosféricky plnené benzínové štvorvalce 2,0 alebo väčšia 2,5ka. Oba motory majú nezvykle vysoký kompresný pomer 14:1 a ten je dokonca zhodný s jediným dieselom v ponuke s obsahom 2,2 Litra. Ktorý z nich zvoliť? V tomto prípade na diesel zabudnite. Benzínové motorizácie majú mimoriadne dobrú spotrebu paliva k veľkosti auta a konštrukčne prinášajú oveľa menej rizík ako ojazdená nafta. No a v tomto prípade nie je  nafta žiadne terno. Dlhodobé problémy a vrásky robí majiteľom hlavne pribúdanie nafty do oleja vplyvom častých a neúspešných regenerácií DPF, konštrukčnou vadou boli tiež vačkové hriadele, ktorých materiál bol mäkší ako materiál na výfukových ventiloch. Pri kontakte oboch častí prichádza k mechanickému oderu vačky, ktorej jemné piliny sa dostávajú do obehu. Korózia karosérie a podvozku je u Mazdy dlhoročný problém, u ktorého mám pocit, že sa nič zásadné nezmenilo, a preto pri kúpe dbajte na pôvod vozidla – krajinu dovozu a jeho stav. Tiež lakovanie karosérie vykazuje veľmi nízke nánosy farby a laku – u veľmi obľúbenej RED SOUL, som sa žiaľ už niekoľkokrát stretol aj s lúpajúcim sa vrchným čírim lakom u nie veľmi starých kusov Mazdy 6. 

Klady vozidla:

  • atraktívny dizajn, netuctové auto, ktoré si zatiaľ celkom dobre drží cenu na poli jazdených áut;
  • nízka hmotnosť a dobrý podvozok sa podpisujú na výborných jazdných vlastnostiach auta;
  • benzínové motory si za svoje služby nepýtajú veľa  paliva, a tak treba prípadnú kúpu naftového agregátu dobre zvážiť;
  • presné riadenie, presné manuálne prevodovky, dobrá odozva na pokyny vodiča;
  • dostatočne veľký vnútorný priestor;
  • v našich končinách takmer nulový záujem zlodejov.

Zápory vozidla:

  • dlhodobé problémy značky s nadmernou koróziou, tenké a mäkké plechy, tenký nános farby, nedostatočná antikorózna ochrana;
  • nemožnosť konfigurovať prvky výbavy podľa želania, v ponuke sú iba celé balíky – stupne výbav;
  • na našom trhu nemožnosť kombinovať benzínový motor 2,5i s manuálnou prevodovkou;
  • slabšie odhlučnenie vozidla vzhľadom na daný segment, obzvlášť od kolies a podvozku by bolo miesto pre zlepšenie akustického komfortu;
  • dieselový motor je v tomto prípade voľbou iba pre skalných nadšencov, v prípade tohto modelu je lepšie voliť benzín. Ceny jazdených dieselov u Mazdy 6 klesajú viac ako je zdravé, za tým je však nie veľmi dobrá povesť týchto motorov.

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť / nekúpiť

Mazda 6 je jedna oku lahodiaca dokonalosť na kolesách. Asi neexistuje človek, ktorému by sa aktuálny dizajn značky nepáčil. A ešte keď je 6ka červená... No jednoducho bomba. Ak všetko funguje a auto je v dobrom stave, tak je to naozaj celkom dobré auto. Zaslúži si preto 9 bodov. Potom sa začnem pozerať na zápory, ktoré s autom súvisia. Sú v teste priebežne spomenuté. Autu sa treba aj na jeho relatívne vysokú pôvodnú cenu a relatívne nízky vek dostatočne venovať. Problémy, ktoré auto trápia, sa zvyčajne dajú odstrániť, ale za aktuálnu trhovú cenu by sa tieto nedostatky ešte nemali vyskytovať. Vzťah cena protihodnota je adekvátny. Dôvod? Diesel dostane max 7 a aj to s prižmúrenými očami, benzín 9. Výsledok je preto 8. Riešenie? Radšej trochu priplaťte, a kúpte si modernizovanú verziu GL. Mnohé detské chyby modernizáciou vychytali. Čo sa týka vzťah benzín vs. diesel, tak ja osobne by som išiel jednoznačne do silnejších benzínových kúskov.