SLK druhej generácie nestráca z atraktivity nič, ani po rokoch.

Okrem toho, že ide o štýlovku so športovým nádychom, výrobca dal tomuto typu aj ostré, ostrejšie a najostrejšie verzie. Za všetko ako asi hovorí fakt, že SLK prešlo aj bránami divízie AMG a dokonca vznikla aj ultimátne brutálna verzia Black Series.

Nami testovaná generácia SLK nikdy neabsolvovala nárazové testy EuroNCAP. Podarilo sa to len prvej generácii v roku 2002. Ochrana dospelej posádky v tom čase získala 4 hviezdičky z 5. Chodci však dopadli len na 1 hviezdičku zo 4. Bola to pomerne nová disciplína a automobilky jej venovali len veľmi málo pozornosti.

Typ R171 rozbíjanie v testoch EuroNCAP doteraz neabsolvoval. A to sa už nezmení. Keďže je to Mercedes, je možné predpokladať, že aktívna aj pasívna bezpečnosť sú nadpriemerné.

Dizajn

SLK má rozhodne wau efekt. A nezáleží na tom, že ho Mercedes vyrobil napríklad v roku 2004. Či už s ním pôjde po diaľnici alebo ho zaparkujete v meste. So zloženou alebo rozloženou strechou. Vždy pritiahnete pohľady okoloidúcich a okolojazdiacich.

Za vzhľad roadstra je zodpovedný Steve Mattin. Na prvý pohľad je evidentné, že inšpiráciu čerpal vo svete Formuly 1. Odkaz sveta motošportu je zrejmý najmä v prednej časti auta, ktorej dominuje ostrý nos a dlhá kapota.

Automobil vyzerá skvelo a dynamicky z každého uhla pohľadu a vo všetkých formách. Pod formami myslím strechu na svojom mieste, alebo v kufri. Rozložená strecha vytvára na môj vkus príliš oblú siluetu. Správny šmrnc má toto auto so zloženou strechou.

Výrobca si pravdepodobne myslel to isté, pretože tomu prispôsobil interiér, ktorý veľa krásy nepobral. Na druhej strane je však mimoriadne odolný a doslova máte pocit, že ho môžete „vywapkovať“. Ak teda do auta naprší, vôbec nič sa nestane. Maximálne zmoknete vy. Za zmienku určite stoja kevlarové sedačky, ktoré sú mimoriadne tenké.

Čo sa týka priestoru, tak už z označenia roadster je jasné, že SLK odvezie na „jeden šup“ maximálne 2 osoby. Tým však poskytne dostatok priestoru a pohodlia.

Sportlich, Leicht, Kurz - to sú iniciály tajomného označenia SLK.

SLK má svoje čaro najmä bez strechy.

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazda v SLK je ešte dôležitejšia ako jeho dizajn. Je to najdôležitejší faktor tohto auta aj napriek tomu, že nejde o žiadny brutálny športiak. SLK nedokáže prechádzať zákrutami najrýchlejšie, možno nevyhrá ani v šprinte a maximálku tiež nemá najvyššiu. Roadster však ponúka toľko štýlu, že do bežnej jazdenky by ste ho nedostali ani lopatou.

Pri jazde však doslova cítite každé kilo pekného Mercedesu. Ide o pomerne ťažké auto. Jeho hmotnosť štartuje na 1390 kg a hravo sa prehupne cez 1,5 tony pre verzie s motormi V6 a 7st automatom. Napriek tomu podvozok zvláda masu kovu nad sebou veľmi dobre.

Najväčšia zábava však prichádza vtedy, keď strecha putuje do kufra. Ak si myslíte, že také niečo je možné len v letných mesiacoch, mýlite sa. Vďaka výkonnému vykurovaniu a systému air-scarf takto môžete pokojne jazdiť aj v teplotách tesne nad nulou. Diskusné fóra plné majiteľov týchto SLKáčiek sa hmýria príhodami o jazde počas mierneho mrazu. Môže za to najmä už spomenutý systém air-scarf, ktorý v podstate slúži ako šál. Sedadlo vo výške krku má v sebe výduchy, ktoré dokážu doslova fúkať ako fén. Krk máte teda v teple, nech sa deje čo chce. Aerodynamika auta so zloženou strechou navyše nevpúšťa do interiéru nadmerné množstvo vzduchu ani vo vyšších rýchlostiach.

Manévrovateľnosť auta je taktiež veľmi dobrá. Ide predsa o Mercedes s pohonom zadných kolies. Problém s mestských parkovaním teda na mieste rozhodne nie je.

Jazdné vlastnosti nie sú extra športové. Auto ťaží najmä zo štýlu a sily.

Motory a prevodovky

Výrobca vybavil SLK niekoľkými benzínovými motormi. Základ tvoril preplňovaný 1,8 litrový benzínový štvorvalec. Jeho výkon dosahoval 120 kW (163 k) a 135 kW (184 k), spolu s krútiacim momentom 240 Nm.

Trojlitrový šesťvalec už ponúka 170 kW (231 k) a 300 Nm. Ešte viac dynamiky ponúkala V6 s 3,5 litrovým motorom. Slabšia verzia ponúka 200 kW (272 k) a 350 Nm, silnejšia až 224 kW (305 k) spolu s krútiacim momentom 360 Nm. AMG dokonca pod dlhú kapotu ubytovalo V8 s objemom 5,4 litra. Black Series dosahuje až 400 koní, no túto verziu v autobazároch veľmi často nenájdete. Určite ste si všimli, že daná generácia nemala žiadny naftový motor. Veď načo by jej aj bol?

Konské stáda sú v základe spojené s 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Na palube však môže byť aj 5 alebo 7 stupňový automat.

R171 nemala žiaden diesel. Načo aj? Ale zato ponúkla štvorvalec, V6 aj V8.
Model Objem/valce Výkon Krútiaci moment Roky výroby
SLK 200 KOMPRESSOR 1 796 cm3/I4 120 kW (163 k)/5500 ot 240 Nm/3000-4000 ot 2004-2008
SLK 200 KOMPRESSOR 1 796 cm3/I4 135 kW (184 k)/5500 ot 240 Nm/3000-4000 ot 2008-2011
SLK 280 2 996 cm3/V6 170 kW (231 k)/6000 ot 300 Nm/3500 ot 2005-2008
SLK 300 2 996 cm3/V6 170 kW (231 k)/6100 ot 300 Nm/2500-5000 ot 2009-2011
SLK 350 3 498 cm3/V6 200 kW (272 k)/6000 ot 350 Nm/2400-5000 ot 2004-2007
SLK 350 3 498 cm3/V6 224 kW (305 k)/6000 ot 360 Nm/2400-5000 ot 2008-2011
SLK 55 AMG 5 439 cm3/V8 260 kW (360 k)/5750 ot 510 Nm/4000 ot 2004-2011
SLK 55 AMG Black Series 5 439 cm3/V8 294 kW (400 k)/5750 ot 520 Nm/3750 ot 2006-2008

V6 v tomto prípade nie je nevyhnutnosťou, no určite poteší...

Najčastejšie poruchy

Keďže SLK v mnohých prípadoch hrá rolu druhého (tretieho) auta v rodine alebo víkendového miláčika, často ich na trhu s jazdenými autami môžete nájsť v pomerne dobrom stave.

Ako takmer každé auto, ani SLK sa nedokáže vyhnúť niektorým elektrickým poruchám. Ovládanie strechy občas dokáže ochromiť chybný čo i len jeden snímač. Vypovedať službu zvykne aj snímač parkovacieho asistenta. Majiteľov nepoteší ani praskajúca koža na kevlarových sedačkách, prípadne žltnúce predné svetlá, ktoré vyzerajú skutočne zle.

S narastajúcim počtom kilometrov môže nastúpiť trhanie automatickej prevodovky, čo však v mnohých prípadoch vyrieši výmena oleja. Športová jazda má často za následok opotrebovanie tyčiek stabilizátora prednej nápravy. V tomto prípade sa určite oplatí skontrolovať aj stav bŕzd, ktoré pod vplyvom veľkého stáda koní môžu byť často na konci svojej životnosti.

V niektorých kusoch môžu robiť problémy aj ojničné ložiská alebo snímač polohy kľukového hriadeľa. Najčastejšími poruchami najmenšieho agregátu v ponuke je nefunkčný štartér alebo problém s rozvodovou reťazou. Trojlitrovú V6 vie potrápiť vyvažovací hriadeľ a 3,5 litrový šesťvalec je známy svojimi problémami s termostatom.

Koža môže mať po rokoch dosť nepekné rany.

Najčastejšie poruchy
Popraskaná koža
Nefunkčný snímač polohy strechy
Nefunkčný snímač parkovacieho asistenta
Žltnúce predné svetlá
Opotrebované tyčky stabilizátora
Opotrebované brzdy
Opotrebované ojničné ložiská
Nefunčkný snímač polohy kľukového hriadeľa
Nefunčkný štartér (SLK 200 KOMPRESSOR)
Problémy s rozvodovou reťazou (SLK 200 KOMPRESSOR)
Problémy s vyvažovacím hriadeľom (3,0 V6)
Nesprávne fungujúci termostat (3,5 V6)
Diel Premium Standard
Parkovací senzor 62,52 €  
Ojničné ložiská- sada 55,64 €  
Snímač otáčok kľukového hriadeľa 79,60 € 39,10 €
Predný tlmič 162 €  
Brzdový kotúč predný 47,40 € 37,20 €
Brzdový kotúč zadný 34,60 € 24,50 €
Predné brzdové platničky 48,80 € 33 €
Zadné brzdové platničky 34,10 € 23,50 €
Rozvodová reťaz 59,80 € 31,70 €
Termostat 3,5 V6 108 €  
Športový vzduchový filter K&N 87,70 €  
Výmena oleja od 82,07 €  
Výmena prevodového oleja od 107,03 €  

Kúpiť/nekúpiť?

Rozhodne kúpiť. Nie je o čom. Kým nové kusy boli pre mnohých ľudí nedosiahnuteľným luxusom, s pribúdajúcim časom sa situácia obracia. Ceny v súčasnosti štartujú niekde okolo 10 tisíc eur a stúpajú ku hviezdam. Za 11, možno 12 tisíc však môžete mať krásnu štýlovku na víkend, ktorá vám kedykoľvek vyčarí na perách úsmev doslova na počkanie.

Ak budete mať šťastie, tak na palube môžete nájsť niektoré prvky príplatkovej výbavy. Medzi ne patrí napríklad audio systém Harman Kardon, bi-xenónové svetlomety alebo AMG bodykit.

TopSpeed verdikt pre jazdený Mercedes SLK: ODPORÚČAME!