Po dlhej dobe na TopSpeede neprinášame videotest, ale "klasiku" výhradne v textovej a obrázkovej forme. Prečo? Lebo sme znova hodnotili Mercedes-Benz CLA 220 CDI - identické auto ako v roku 2013. Hlavné dva rozdiely sú farba a značka pneumatík. :) Ale nie, mimochodom, iná je aj karoséria - sedliacky kombi, odborne Shooting Brake. Pri teste tohto CLA máme pohľad troch redaktorov na to isté auto. Už iste viete, že keď viacerí robia to isté, nie je to isté! :) Ak ste ešte nevideli náš videotest 4-dverového kupé Mercedes CLA 220CDI, pozrite ho, vrelo odporúčame: 
http://www.topspeed.sk/test-mercedes-benz-cla-220cdi-edition1-typ-c117/6263
 

Fero

Mercedes-Benz pred časom odštartoval novú vlnu 4-dverových kupé. Urobil to veľmi elegantne s typom CLS a jeho príklad nasledovali aj iné automobilky. Po úspechu nemohlo nasledovať nič iné ako ďalší podobný typ, tentoraz z opačného spektra portfólia. Karosériu 4-dverového kupé dostalo aj najmenšie A-čko. Úspech Mercedesu CLA na seba nenechal dlho čakať a možno prekvapil aj automobilku. Bolo teda logické, že prišiel ďalší model, ktorý využije eufóriu. Manažment v Stuttgarte dal hlavy do kopy a myšlienkové pochody vyzerali asi takto: „Účelom 4-dverového kupé je, aby mohol ísť chlap na pivo (nealko) s troma kamarátmi a mohol na to použiť frajerské vozenie. Prečo im nedať aj trochu batožinového priestoru, keby chceli ísť povedzme na golf?“ Európania navyše kombíky milujú, takže nebolo čo riešiť. Mercedes oprášil ideu kupé kombi a našiel preň tradičný názov Shooting Brake. Túto verziu dostal najprv priekopnícky typ CLS a na sklonku minulého roka aj CLA. Keďže klasický Mercedes CLA obstál v našom teste veľmi dobre, boli sme zvedaví, ako na tom bude CLA Shooting Brake.

Mercedes CLA Shooting Brake skutočne ponúkne miesto pre štyroch chlapov, napríklad cestou na motokáry a popri tom aj dostatok úložného priestoru na štyri prilby a nejaké tie prezuvky

V prvom rade treba povedať, že CLA Shooting Brake je skutočne krásne auto. Dokonca vo výraznej červenej vyzerá lepšie ako klasické CLA. Dobrý pocit z auta zostane aj po usadnutí za volant. Interiér pôsobí hodnotne a kvalitne. Bezrámové dvere pritom autu dávajú šmrnc kupé. Je to skrátka klasický Mercedes, čo cítiť aj v kvalite spracovania, či dôraze na detaily. Iba pre ilustráciu, pod dvojitým dnom batožinového priestoru nájdete skladaciu debničku samozrejme s logom Mercedes. Celkom milý detail, rozhodne nie len výsadou CLA, je podpis Gottlieba Daimlera na čelnom skle pred spolujazdcom.


Mercedes CLA Shooting Brake prekvapivo a skutočne ponúkne miesto pre štyroch chlapov, napríklad cestou na motokáry a popri tom aj dostatok úložného priestoru na štyri prilby a nejaké prezuvky či kombinézy. Zatiaľ, čo pasažieri vpredu nemajú dôvod sa sťažovať na pohodlie, vzadu je trocha iná situácia. Aby totiž konštruktéri dosiahli, aj napriek zvažujúcej sa streche, dostatok miesta na hlavou, uložili sedadlá čo najnižšie a tak aj cestujúci vzadu sedia nezvyklo nízko. Mohol by to byť športový posed, no na rozdiel od predných pasažierov si nemajú kam natiahnuť nohy a tak sedia s kolenami takmer vo výhľade.

Z vonku má motor 220 CDI traktorový prejav, interiér je však veľmi dobre odhlučnený.

Samotná jazda v CLA je skôr pohodlná ako športová. Auto má veľmi dobre vyladený podvozok, je do veľkej miery neutrálne a dobre drží stopu aj pri vyšších rýchlostiach nie len v zákrutách. Prosto jazda v ňom fakt poteší, nie len, že neodpudí. Riadenie je navyše, na dnešné pomery, veľmi komunikatívne a prináša vyslovene radosť z jazdy. Dojem luxusu, ktorý sa mi spája aj s týmto Mercedesom, však kazia nízkoprofilové run flat pneumatiky. Je pravda, že v 18“ palcovom rozmere s nízkym profilom vyzerali na aute skutočne dobre a tak akurát, ak nie dokonca malé. No v záujme jazdných vlastností by som obetoval krásu a volil radšej klasické pneumatiky na 17“ diskoch. Prípadne 18“ palcové no rozhodne nie typu run flat. S nimi mi totiž nerovnosti naberajú inú dimenziu a aj s tak dobre vyladeným podvozkom vodičovi neraz cvaknú zuby.


Charakter auta podčiarkuje aj automat. 7-stupňový G tronic+ by som rozhodne nenazval športový. Radí krásne plynulo, no pri prudkom pridaní chvíľku rozmýšľa, a to aj v športovom režime. Aj keď je v ňom reakčný čas o poznanie kratší. Prevodovka navyše ani v manuálnom režime neumožní vodičovi naplno si vychutnať potenciál auta. Akonáhle sa totiž ručička otáčkomera len priblíži k obmedzovaču, prevodovka preradí vyššie aj bez zásahu vodiča. Napriek tomu sa človek za volantom CLA 220 CDI nemôže sťažovať na nedostatok dynamiky. Motor dokonca navyše oproti rovnakému modelu, ktorý sme testovali v roku 2013 nabral  5 kW. Maximum je teda po novom 130 kW (177 k), ale v menšom rozsahu otáčok od 3 600 do 3 800 ot. Krútiaci moment zostal rovnaký, 350 Nm od 1 400 až 3 400 otáčok. O tom, že sú to viac ako slušné hodnoty svedčí aj zrýchlenie na 100 km/h za 8,3 s.
 

Zameranie na pohodlie podčiarkuje aj naozaj dobré odhlučnenie. Hoci má auto zvonka klasický dízlový prejav, vo vnútri som hluk motora veľmi nevnímal. Ak by však niekomu predsa len traktorový zvuk vadil, určite ho vykúpi veľmi príjemná spotreba 5,5 l/100 km. Osobne ma prekvapilo aj spracovanie bezrámových okien. Aerodynamický hluk je totiž aj pri vyšších rýchlostiach zanedbateľný a ľudom v Mercedese sa podarilo ich utesniť lepšie ako mnohým výrobcom klasické dvere s rámom okna!

Zvláštnosťou Mercedesu všeobecne, je úplne automatické fungovanie rôznych asistentov. CLA v tomto smere nie je výnimkou a musím priznať, že je to prudko návykové. Za všetky spomeniem pre túto značku klasické ovládanie funkcie autohold, ktorú vodič aktivuje silnejším stlačením brzdy po zastavení. Netreba pritom nič zapínať žiadnym tlačidlom. Rovnako netreba aktivovať parkovací asistent. Auto totiž automaticky hľadá miesto na parkovanie, stačí len jedno. Ísť dosť pomaly. Mimochodom, auto vie samo zaparkovať aj kolmo a to prekvapivo presne a väčšinou na jedenkrát. Dokonca aj do tak úzkych miest, že som jednoducho nedokázal vystúpiť. Zdržanie oproti manuálnemu parkovaniu je pritom minimálne, takže ak CLA požičiate priateľke s čerstvým vodičákom, bude aj ona na parkovisku za hviezdu.
 

Mercedes CLA Shootig brake je rozhodne auto, pri ktorom sa vodič, aj napriek niekoľkým muchám, teší na každú jazdu. Toto čaro majú obe verzie, sedan i kombík. Tak je iba na individuálnom vkuse či potrebách, ktorú verziu preferujete. Hoci nie som na kombíky, v tomto prípade by som volil Shooting Brake. Zaskočí len cena. Tá v prípade testovaného auta s niekoľkými príplatkovými prvkami vyliezla zo základných 37 970 €, na 48 570 €.  :(

 

Draho

Čo sa stane, ak Mercedesu CLA zavesíte na chrbát batoh? Vznikne kombi, ktoré v Štutgarte označujú Shooting Brake. Auto však nepôsobí ako obyčajné tuctové rodinné premiestňovadlo. Dizajnéri sa s ním pohrali a na Mercedes CLA Shooting Brake sa pozerá skutočne dobre. Ono ani nepôsobí ako kombi, skosená zadná časť mi skôr pripomína športové kupé. Lenže toto auto má 5 dverí a zbalíte sa doň aj na dvojtýždňovú dovolenku.

Dizajnovo sa Mercedes CLA Shooting Brake určite podaril. Ale aký je naozaj? Áno, diesel sa prejavom nezaprie. Naštartované auto už z diaľky hovorí, jazdím na naftu a keď to nepočuješ, choď k ušnému. Nie najlepší zvuk, ale vynahradí pozitívnym prístupom k peňaženke. Počas doby, keď som mal hviezdičku v rukách, vypýtala si najviac 5,6 l/100 km. Spotrebu považujem za dobrú, hoci výrobca by chcel 4,3 l/100 km. Shooting Brake som však nešetril, väčšinu času som jazdil v Sport a Manual režime, čiže veľmi ďaleko od jazdy na spotrebu. :)

 

2,2 litrový agregát s označením 220 CDI prešiel modernizáciou a posilnil na 130 kW (177 koní)

Poďme k jazdným vlastnostiam. Musím povedať, že podvozok naladili dobre. S CLA aj v Shooting Brake si môžete dovoliť aj razantnejšie prejazdy zákrut. Zvládne aj naše cesty, dokonca aj tie panelové dokážete zniesť a nebudete vytrasení, CLA s tým nemá problém. Prekvapivo ani na 18" diskoch. Vyzerá to veľmi športovo. No verzia 220 CDI a 7-stupňová prevodovka 7G-DCT nemajú v láske športovú jazdu. Motor síce dokáže zatiahnuť, keď to potrebujete, veď má 350 Nm, ale nečakajte žiadny kopanec a zbesilý tlak do chrbta. Prevodovka je taká istá. 7 prevodov je v poriadku, no doba preradenia nie. V eko režime to ešte pochopím, ale ak ju prepnem do manuálu a preradenie trvá asi sekundu, to neobstojí. Nedovolí motor poriadne vytočiť, akonáhle sa dotkne ručička červeného poľa, radí vyššie.

Interiér je pekný, kopa mäkčených plastov a nájde sa aj koža. Aj na sedadlá by som si zvykol, ale nech mi niekto vysvetlí, prečo v aute za 48 576 eur (cena testovaného auta) musím na pozdĺžne nastavenie použiť páku a nejde to elektricky. Keď už je CLA komfortné auto, tak nech to robí poriadne. Ďalšia vec, ktorú všeobecne na Mercedesoch nemusím sú dve páčky na ľavo pod volantom. Aby toho nebolo málo. Jednou ovládate všetko od smeroviek, cez diaľkové svetlá, ostrekovače až po stierače. Druhá obsluhuje tempomat a limiter. Zvyká sa na to ťažko (aj mesiac), hlavne vodičom, ktorý mercedesy nepoužívajú.

Kvalita interiéru je vynikajúca, mäkčené plasty, koža...ale aj typická mercedesácka ergonómia

Mercedes CLA Shooting Brake je veľmi pekné auto, dizajnom zaujme a tak skoro neomrzí. Vo verzii 220 CDI rozhodne nepatrí medzi trhačov asfaltu, ale ako auto na každý deň obstojí. Ak vám nerobí problém umiestnenie voliča automatickej prevodovky, rozhodne to nie je zlá voľba.

 

Oliver

Ja som sa k písaniu textu dostal ako posledný a premýšľam, čo v recenziách Fero a Draho nespomenuli.  Ani neviem, čo by som k ich textom dopísal, na väčšinu vecí máme veľmi podobný pohľad. Namiesto vypisovania podrobností vám radšej opíšem môj týždeň s CLA a sem tam spomeniem niečo, čo stojí za pár riadkov.

 

 


Hneď v prvý deň, po prevzatí auta, sme šli s Ferom na „jazdu na spotrebu“. Klasickú  100 kilometrovú trať, na ktorej testujeme spotreby áut už niekoľko rokov, sme zvládli s výbornou hodnotou 5,5 litra. V rámci jazdy na spotrebu sme dali auto aj odvážiť. Váha ukázala výsledok 1 585 kg, s plnou nádržou a bez šoféra. Hodnota o 105 kilogramov prekročila údaj pohotovostnej hmotnosti (1 480 kg). Musíme však počítať s tým, že testovaná verzia mala mnoho príplatkovej výbavy, ktorá znamená kilá navyše.

CLA na vás pôsobí pohodovým dojmom. Za volantom verzie 220 CDI nemáte nutkanie ponáhľať sa.

Po jazde na spotrebu si bral auto Fero. Mne ho vrátil v stredu, kedy som s Mercedesom absolvoval cestu z Bratislavy do Zvolena a späť. CLA 220CDI som si teda vyskúšal najmä v diaľničnom móde. Jazda na hranici maximálnej povolenej rýchlosti znamenala odber paliva z nádrže "rýchlosťou" 5,8 l/100 km. Nie je to hnodnota na chválenie, ale ani totálna hanba. Aj najmenší Mercedes zapôsobí komfortom a pohodou. Sú autá, ktoré si neustále pýtajú pedál plynu na podlahe, CLA k nim nepatrí. Ani po dlhej ceste nevystúpite z auta unavení, na druhú stranu však môžete vystupovať rozlámaní. Prekážali mi sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou a absencia možnosti nastaviť jej vzdialenosť v pozdĺžnom smere. Krk som musel držať neprirodzene vpredu a po niekoľkých hodinách jazdy to bolo cítiť. Pochváliť musím naopak ticho na palube, ktoré nerušili ani bezrámové okná.


Odhlučnenie CLA je výborné, no museli by ste mať problémy so sluchom, aby ste nerozoznali diesel pod kapotou. Vlastne, nafťák pod kapotou auta bol asi najväčšou slabinou CLA Shooting Brake. K výbornému a hravému podvozku by sa viac hodil benzínový motor, ku ktorému by som volil manuálnu prevodovku. Ani výberom automatu však neurobíte chybu. V porovnaní s najlepšími je síce trochu pomalší, pohodovému charakteru auta však svedči a jeho nedostatky pocítite len pri snahe o športovú jazdu.

Po návrate zo Zvolena som išiel rovno na fotenie s dvorným fotografom Mirom Glasom. Keď sme už pri tých fotkách, dodám, že CLA je jedno z tých áut, ktoré vyzerá naživo lepšie než na fotkách. O tomto písal už kolega Fero, ale nedá mi to nespomúť znova: CLA Shooting Brake je podľa mňa krajšie a vyváženejšie auto než 4-dverová verzia. Ďalším plusom pre štýlový kombík je, že ponúka viac praktickosti. Na druhú stranu, je to však stále štýlovka a veľkosťou batožinového priestoru (495 litrov) a hlavne jeho využitím, sa nechá zahanbiť od väčšiny konkurentov.

 

CLA Shooting Brake je veľmi príjemne vozenie. Vyhnite sa však RFT pneumatikám, ktoré na niektorých typoch nerovnosti absolútne nefungujú.

 

Cenník modelov Mercedes-Benz CLA Shooting Brake platný na Slovensku.

 

Mercedes-Benz CLA 220 CDI Shooting Brake

rok výroby 2015

Motor:

vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž nad prednou nápravou s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, objem 2 143 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 88,0 × 88,3 mm, kompresný pomer 16.2 : 1, max. výkon 130 kW (177 k) / 3 000 – 4 200 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 1 400 - 2 800 ot, litrový výkon 59 kW (80 k) / l, emisná trieda Euro 6.

Pohon:

7-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon predných kolies.

Podvozok:

zavesenie predných kolies McPherson, vzadu nezávislé 4 - prvkové zavesenie, kotúčové brzdy na oboch nápravách - vpredu s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, ESC(ESP), TCS, BAS

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18" + pneu 235/40 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 630 x 1 777 x 1 435 mm, objem kufra - 470 l, rázvor 2 699 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 480 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba 4,0 - 4,3 l/100 km (výrobca), počas testu 5,5 l/100 km, objem nárdže 50 l, výkonová hmotnosť 11,38 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 228 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,3 s

Cena:

Základná verzia 180 - od 28 699 €,
Testovaná verzia 220CDI - 48 576 €