3-4 roky späť kolovali správy o tom, že Škode na šípoch narástli krídla priveľa. Už zďaleka nie len stredoeurópska, či európska značka má skvelý úspech. Na jednej strane super, no druhá strana mince je vraj ohrozovanie nadradených značiek Audi a VW. To vedeniu koncernu, ktorý sa silou mocou snaží byť nie len najpredávanejší, ale aj najziskovejší veľmi nepáči. Je jasné, že na Nemeckých autách zarobia viac, lebo stoja viac. Rovnica je veľmi jednoduchá...

 

V mnohých krajinách sveta VW Group obe méty (najpredávanejší a najziskovejší) už roky spĺňa, celosvetovo nie. Dnes je presnejšie napísať to v minulom čase - úspech škody sa nepáčil a dodať, chvalabohu. Pôvodné komplexné plány šéfov z Wolfsburgu o pristrihnutí okrídlených šípov totiž okrem mnohého iného (postavenie novej Fabie III na aktuálnu zastaranú lacnú platformu, ubratie Octavii III multilink pre menej výkonné verzie) rátali aj s tým, že typ Superb už nedostane tretie pokračovanie. To bola pre mnohých vodičov, ktorí chcú kvalitu, priestor a bezpečnosť nie nevyhnutne, alebo radšej nie podčiarknutú prémiovou značkou zlá správa. Skutočne, ak pri výbere auta netrpíte na luxus a prémiovosť, mám pre vás skvelý tip! Nová verzia v sortimente Škoda Superb Combi - 2,0 TDI 125 kW (170 k) s DSG a 4x4. 

Už sa budem opakovať, no Superb (hlavne v II. generácii po modernizácii vo verzii kombi - čiže presne ako v teste) považujem za najlepšiu škodovku všetkých čias. Tým však zďaleka netvrdím, že je to dokonalé auto, alebo, žeby k tomu mal Superb II obzvlášť blízko. Spoločne s Yeti sú ale najpodarenejšie. Octavia III do extraligy škody patrí len niektorými verziami. Chvála nemeckým nebesám, že špičkový manažment VW Group osvietili a Škode dajú vyrábať Superb III. Ostatné mesiace o ňom lietajú svetom mnohé zaujímavé správy. Nie všetky sú síce pozitívne (Nový Superb príde o V6 a patentované riešenie TwinDoor), no väčšina z nich áno (Nový Superb chce byť revolučný, Škoda skryje výfuky a Škoda Superb III dostane adaptívne tlmiče). Kým sa stane skutočnosťou (odhadujem najskôr koncom budúceho roka), je tu krížnik ciest, skvelý parťák akčných výletov s veľkým náradím (bicykle, surfy, boardy...), početnejších rodín a 3-4 členných služobných ciest pre jazdy vyše 1000 km jedným smerom. Bez problémov!

Pri autách ako je Superb mi uniká už desaťročie prítomný a navyše stále silnejší SUV ošiaľ. Padám do mdlôb pri argumentoch vodičov pobláznených vysokým posedom a lepším výhľadom ako alibi na otázku, prečo si kupujú tak vysoké a ťažké autá. Hlavne keď viem, že pri šoférovaní sa venujú mnohému, len nie vedeniu auta. Superb vo verzii Combi s 2,0 TDI DSG a pohonom 4x4 má ozaj všetky vlastnosti veľkého SUV (s výnimkou vysokého posedu - no o zlom výhľade, či nepríjemne nízkom posede nemôže byť reč!). Je super bezpečný, čo potvrdili prísne skúšky EuroNCAP (viď nižšie). Je giganticky priestranný, ako jedno z mála áut viac na zadných sedadlách než vpredu. Má ohromný kufor s objemami 633/1865 litrov (ktoré SUV sa môže vôbec porovnávať?). Je vceku úsporný, testovaná verzia zvládla prejsť kombinovaných 100 km za 7,2 l (pri troche snahy sa dá na 60 l nádrž prejsť po diaľnici aj 900 km). Pritom môže mať viac než postačujúci zapínateľný pohon oboch náprav systémom Haldex 5 do prípadnej príležitostnej nepohody, alebo ľahšieho terénu. Málokto vezme drahšie a novšie SUV do fakt tvrdých podmienok. Aj tu môžete mať samočinnú 6 stupňovú prevodovku DSG. Čo viac môže bežný vodič potrebovať?

Fotograf Miro má bez mála 2 m a slušne nad 100 kg. Takto sedí v Superbe Combi "sám za sebou". Samému mu to nešlo do hlavy... :)

Ak teda sebe a svetu nemusíte nič dokazovať vysokým autom navyše prémiovej značky, naozaj vidím len málo dôvodov kupovať SUV. Bez ohľadu na veľkosť, či kategóriu. Jeden argument pre moderné mestské offroady rešpektujem. No len pri ľuďoch starších než 55 r, alebo tých s chronickými problémami chrbta. A síce, že pohodlné a hladké nastupovanie a vystupovanie bez nutnej zmeny výšky ťažiska vám "žiadne" iné nedá. No nerobím si ilúzie, že dav zrazu dostane rozum. Naopak. Viem, že trh s klasickými autami, ktoré boli ľuďom 100 rokov dobré majú zrazu problém predať sa. Dokonca tak vážny, že niektoré značky v prospech SUV ošiaľu takmer celkom rušia produkciu a vývoj sedanov a kombíkov. Smutné je už slabé slovo...

Jedno z viacerých Simply Clever riešení - odnímateľná LED lampa na osvetlenie kufra a vlastne čohokoľvek.

Rozmerné čelné sklo má v sebe fotovoltaické články, ktoré pri vypnutom aute poháňajú ventiláciu čo v čase totálneho úpeku dokáže znížiť teplotu vnútri auta až o 25°C (oproti verzii bez okna s článkami).

Pred 5 rokmi, práve po ďalšom sprísnení kritérií hodnotenia bezpečnosti áut získala vtedy horúca novinka II. generácia Škody Superb skutočne vysoké hodnotenie. Dodnes je to vysoko nadštandardne bezpečné auto.

Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4

 

PLUSY:

+ konečne krásna, hlavne v detailoch,
+ konečne aj bixenóny (za príplatok),
+ úžasne priestranná (hlavne vzadu),
+ skvelá na dlhé cesty,
+ ozrutný kufor 633/1865 l,
+ elektricky ovládané 5-te dvere,

+ variabilita a praktické riešenia,
+ nízka hlučnosť vnútri,
+ 170 k verzia TDI je asi najlepšia voľba,
+ predĺžené sedáky zadných sedadiel,
+ parkovací asistent potrebuje len +80 cm,
+ bohatá príplatková výbava,
+ príjemná základná cena (od 23 500 €).

 

     

MÍNUSY:

- stále chýba USB port pre nabíjanie mobilu,
- 4x4 TDI DSG stojí rovnako ako 3,6 V6,
- podpriemerný podvozok,
- vysoká cena príplatkov,
- chýba viacero moderných technológií,
- precitlivelé rozpoznávanie únavy DAA,
- 7,2 l nafty na 100 km nie je ani pre
   2,0 TDI 4x4 super údaj.
 


 

 
Škoda Superb Combi
2.0 TDI DSG 4x4 Elegance
rok výroby 2013
Hnací agregát:

turbom prepĺňaný vznetový radový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva systémom Common Rail II uložený vpredu naprieč, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, max. výkon 125 kW (170 k) / 4 200 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 62,5 kW (85 k) / l.

Pohon: dvojspojková robotizovaná samočinná 6-stupňová prevodovka DSG, automaticky zapínateľný pohon 4x4 systémom Haldex 5.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, elektronické systémy podvozka: ABS, TC, EBD, EBA, ESC.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17",
zimné pneu 205/50 R17.
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4833 x 1817 x 1511 mm, objem kufra - 633 / 1865 l, pohotovostná hmotnosť - 1 581 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba -5,7 l/100 km (reálna 7 l/100 km), výkonová hmotnosť 12,65 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 218 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,8 s

Cena:

Základný model sedan - od 22 490 €
Základná model combi - od 23 490 €
Testovaná verzia - 46 300 €

 

Cenník Škoda Superb

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Škoda Superb presvedčí najmä priestorom. Miesta pre nohy na zadných sedadlách je skutočne požehnane. Rozmermi tradične balansuje na rozmedzí tried a poteší aj drobnými detailmi ako dáždnik vo dverách alá Rolls Royce, či vyberateľná lampička v kufri. Neurazí ani dizajn, ktorému podľa mňa facelift rozhodne prospel. Hoci má u nás Superb imidž pomerne luxusného auta, za vyššou strednou mierne zaostáva jazdnými vlastnosťami. Aspoň ak sa chce porovnávať s BMW radu 5, či Mercedesom triedy E. Ale Škoda sa práve s autami tejto triedy porovnávať nechce, robia to hlavne médiá, ktorým Superb viacerými parametrami k autám tejto kategórie pasuje a v niektorých ich aj prekonáva. Je vlastne clekom zložité Superb zaradiť správne. Škoda Auto úmyselne posúva Superb medzitriedne, vyberá si z oboch to, čo jej vyhovuje a pasuje a má na to právo.