Ako mnohí, dlho som bol skeptik a hybridným pneumatíkám som neveril.  Dokonca som od kúpy celoročiek viacero ľudí v tréningoch školy šmyku odradil. Bez osobnej skúsenosti s nimi by som to asi robil dodnes. Prvý osobný kontakt s celoročnými pneumatikami som totiž mal až o 9 rokov!

V roku 2021 ma oslovili ľudia z Continental Slovensko, aby som ich, vtedy už pár rokov predávané Conti AllSeasonContact I. generácie testoval. Súhlasil som, bol som aj patrične zvedavý. Voľba padla obuť ich na veľké a ťažké rodinné auto Genesis DH s 3.8l V6 motorom a pohonom AWD HTRAC. Ako môj test dopadol dobre dokumentuje video o pár blokov nižšie.

Rozhodol som sa porovnať v ňom, na pohľad trochu neférovo, staré a zjadené prémiové zimné pneumatiky špičkovej značky Yokohama a nových Conti AllSeasonContact. Prečo? Lebo zo skúseností aj z vlastnej rozvetvenej rodiny poznám neochotu príležitostných vodičov prezúvať, či teda vyhadzovať na oko ešte použiteľné pneumatiky. Mám na mysli vodičov, ktorí nenajazdia ročne viac než 10-15 tisíc kilometrov. Typickí šetrílkovia, ktorí sa na pneumatiky pozerajú cez jediný parameter - hĺbka dezénu. Vek ich absolútne nezaujíma. Keď sa pustíme do diskusie, padajú argumenty ako - jazdím pomaly, opatrne, veď stále na spotrebu... O žiadnej krízovej situácii, v ktorej také pneu zaručene zlyhajú nechcú ani počuť. Prosto ich "nemávajú".

Presne takých extrémne šporovlivých vodičov máme v SR neúrekom. Jediný parameter pre nich je hĺbka dezénu na ich zimných pneumatikách. Ak má viac ako 5 mm, zimné pneu považujú za dobré a jazdia ich. Čo na tom, že majú 8 a viac rokov? 

Celoročné pneumatiky sú pre sporovlivých

Preto som zámerne vyšie uvedeným videotestom chcel osloviť práve túto skupinu ľudí, ktorí oblečenie, topánky aj pneumatiky užívajú až do zodratia, doslova. Práve pre nich sú celoročné pneumatiky skvelá voľba. Už pri kúpe o pár eur lacnejšie ako klasické zimné s rovnakými rozmermi. Ale sledujte tie podstatné benefity:

- netreba 2x ročne prezúvať,
(ušetrené desiatky eur a hodiny vášho času)
- netreba nič skladovať, (ušetrený priestor a namáhavé prekládky)
- nemusíte mať ďalšiu sadu diskov, (ušetrené peniaze a ďalšie priestory)
- nestane sa, že budete jazdiť na starých pneumatikách.

Zoderiete ich skôr, než by došlo na ich vekový limit. Aj pri nájazde 10-15 tisíc kilometrov ročne sú za 5-6 rokov súce na výmenu. Samé dobré správy.

Takto vyzerajú Conti AllSeassonContact po 50 tisíc kilometroch

Aký nájazd zvládnu celoročné pneumatiky?

Viacerí sa pod videotestom oprávnene pýtali, aké sú Conti AllSeasonContact I. generácie po roku, dvoch? Vyžadovalo to istý čas, aby sa na nich najazdilo aspoň 50 tisíc. Hodnotiť ich po prvej sezóne a po len 20 tisíc km sa mi zdalo byť priskoré. Prvých zhruba 25 tisíc sme na nich odjazdili na Genesise. Len doplním, že rozmery našich sú 245/45 R18 96W. Keďže som bol "donútený" testovať počas minulej zimy nové zimné Matador Nordicca MP93, celoročky museli z auta dolu skôr, než som ich mohol dostať na limit zjadenia, či veku. Ale celkom rýchlo som im našiel nového pána. Môj dlhoročný kamoš, skvelý vodič Norbert Kováčik z Košíc ich so záujmom obul na obdobné auto BMW 525dT F11. Najazdil na nich ďalších 25 tisíc km. Tu sú obrázky ich aktuálneho stavu (ďaleko od neakceptovateľného) a prísľubom, že ak sa budú mínať takto pomaly, ešte minimálne 10 tisíc km na nich najazdí...

Moje hodnotenie nových a zánovných Conti AllSeasonContact I z videa poznáte. Nižšie ho dopĺňam o Norove hodnotenie a postrehy:

+ po prezutí zo zimných na celoročné je auto objektívne tichšie,

+ odolnosť voči aquaplaningu bola pri 25 tisíc km stále skvelá. Aktuálne je slušná. pneu si skvelo poradia aj s hlbšou mlákou. Problém nastáva, keď je vrstva vody dlhšia. Po pár desiatkách metrov to už pneu vzdajú a strácajú kontakt,

- státím a nepoužívaním auta sa od zeme otlačia skôr. ciiteľne už aj po víkende, keď auto 2-3 dni stojí. nič neakceptovateľné, rozjadí sa to po pár km, ale dojem tam je,

+ trakcia a potreba krízového brzdenia sú skvelé aj pri súčasnom nájazde. subjektívne pneu nestratili zo schopností na pevnom povrchu veľa. aké sú po 3 rokoch na snehu sa v Košiciach a okolí, žiaľ, tak už asi zitiť nepodarí...

+ priemerná dlhodobá spotreba nafty klesla o 0,3 litra na sto km. Z 8,3 na 8,0. 

+ v Norovi Kováčikovi sa ani pri bežnom jazdení nezaprie skvelý pilot a pretekár. Preto hodnotí Conti All Season Contact aj zistením, že bočnica je tuhšia, čo znamená, že pneumatiky sa v zákrutách tak neprevaľujú, auto je pevnejšie a presnejšie ako na bežných zimných pneumatikách. 

Ako je možné z obrázkov vidieť, pneumatiky majú po 50 tisíc km stále cca 4-5 mm a teda pre zjazdenie do leta, kedy môžu ísť s hĺbkou dezénu aj pod 3 mm sa ukazuje, že vydržia celkový nájazd 60 tisíc km. To je iste viac než pôvodne zamýšľali vývojári.