Land Rover Freelander prišiel na trh v roku 1997. Prvá generácia bola v produkcii až do 2006, pričom dva roky predtým prišiel facelift. Freelander bol v ponuke v 3-dverovej, aj v 5-dverovej karosárskej verzii a nechýbala ani paleta rôznych motorov. Na výber bol 1,8-litrový benzínový 4-valec, 2,0-litrový diesel a benzínový motor V6 s objemom 2,5 litra. Agregáty zároveň spolupracovali buď s 5-stupňovým manuálom, alebo automatom. Hnacia sila sa permanentne prenáša na všetky štyri kolesá, čo zabezpečuje viskózny spojovací stredový diferenciál. Freelander mal byť kompromisom medzi každodennou využiteľnosťou na bežných cestách a terénnymi schopnosťami auta. Nemá tak prevodovku s nízkym prevodovým pomerom či uzávierku diferenciálu. Aj preto v teréne zaostáva za Discovery či Defenderom, avšak nespevnený povrch nebol nikdy jeho hlavnou doménou. Napriek tomu existuje viacero videí, ktoré dokazujú, že so šikovným vodičom dokáže Freelander nevídané veci a zdolá ozaj extrémne prekážky. Ako si však Alfonz poradil so zníženou trakciou v našom 4x4 teste. 

5/6 hviezdičiek

Land Rover Freelander (Alfonz) 4x4 test zvládol na 5 zo 6 hviezdičiek s celkovým reakčným časom 13,58 sekundy. Prvými štyrmi skúškami prešiel Alfonz ako po masle, až sme nadobudli pocit, že by mohol získať plný počet hviezdičiek. Avšak problémy nastali pri teste s trakciou na jednom kolese. Skúšku s trakciou len na prednom kolese pokoril s hraničným časom 9,82 s, pričom opačné garde už bolo nad jeho sily. Napriek tomu je zisk piatich hviezd skvelým výsledkom, obzvlášť ak prihliadneme na fakt, že ide o 14 rokov staré auto.