Kia XCeed má pestrú ponuku motorov a dokonca aj dízel

Kia Xceed sa aj po modernizácii stále dá kúpiť s rôznymi motormi. Na výber sú trojvalec 1.0 TGDI, štvorvalce 1.5 a 1.6 TGDI, plug-in hybrid s 1.6 GDI ale aj vznetový štvorvalec 1.6 CRDI. Ponuka je teda stále rozsiahla, čo je super správa pre zákazníka. Voči rovnako základnému Ceedu je síce Xceed drahší o viac ako 3 tisíc eur, ale dostanete už výkonnejšiu verziu trojvalcového benzína. Veľký rozdiel vo výbave nie je. Zákazník platí za dizajn, štýl, vyššie auto s ľahším nastupovaním...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Odlišné predné a zadné LED svetlá

Voči predchádzajúcej verzii spoznáte novinku podľa odlišných predných a zadných svetiel. Tie predné dostali nový dizajnový podpis s iným rozmiestnením denných LED svetiel, zadné majú po novom štruktúru niekoľkých LEDiek na štýl včelieho plástu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Predné svetlá zostali samozrejme s LED stretávacím aj diaľkovým režimom, funkciu vyrezávania v diaľkovom režime však stále neponúkajú, čo je už dnes škoda. Diaľkový asistent vcelku neskoro zhasínal diaľkový režim a tak sa mi stávalo, že ma protiidúci vodiči „preblikli“. Následne som systém vypol a už nepoužíval. Pritom dosvit nielen stretávacieho, ale aj diaľkového režimu je perfektný. Snáď v budúcej generácii už matrix funkciu tieto svetlá dostanú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Podvozok príjemne tvrdý

Pačílo sa mi zladenie kolies a podvozka, kde aj pri rozmeroch 235/45 R18 to bolo príjemne tvrdé, kolesá stále dokázali kopírovať vozovku. Trocha ma prekvapilo chýbajúce dojazdové kolesá a miesto neho sada na lepenie pneumatík, keďže podľa cenníka mala mať táto verzia práve dojazdovku, ktorá je za mňa lepším riešením, ako lepiaca sada.

HW ovládanie je skvelé.

Zvyšok exteriéru je už prakticky totožný, ako verzia pred modernizáciou. Dokonca farba na testovanom aute, zelený metalizovaný odtieň, zostala rovnaká, alebo aspoň približne rovnaká. Stál som totiž na parkovisku a vedľa mňa zastavila Kia XCeed pred faceliftom s rovnakou zelenou metalizovanou farbou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Digitálny displej by si zaslúžil viac personalizácie

Poďme dnu. Digitálny displej pred vodičom je stále rovnako málo personalizovaný a v tomto Kia trocha stráca, minimálne na autá z dielne VW Group. Pritom digitalizácia ponúka také množstvo personalizácii, že je až veľkou chybou, že toto Kia viac nerozšírila a neponúka viaceré možnosti. Ale digitálna forma „klasických ručičiek“ je veľmi dobre vykreslená a nemal som problém s čitateľnosťou ani vtedy, keď mi zasvietilo slnko zozadu ponad plece priamo na displej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Nikde v menu infotainmentu som nevedel nájsť ani funkciu bezkľúčového vstupu do auta tak, aby som sa nemusel dotknúť kľučky. Konkurencia ma už rozmaznala s tým, že stačí sa k autu priblížiť s kľúčom v kapse a auto sa odomkne. Ak chcete len niečo naložiť v Kie XCeed do zadných dverí, musíte najprv potiahnuť prednou kľučkou, aby ste celé auto odomkli. Pritom už pri priblížení sa odklopia spätné zrkadlá asi preto, aby ste vedeli, že auto kľúč detekuje. Verím, že to niekde v menu určite je, ale ja som to jednoducho nenašiel.

Z asistentov spomeniem udržiavanie v pruhu. Kia má na túto funkciu samotný gombík na volante, vtedy dokáže automobil aj sám prejsť mierne zákruty či udržať auto v pruhu pri jednej z čiar. Po 30 sekúndách začne pípať a po minúte už začne pribrzďovať. Keďže však vždy po štarte sa aktivoval asistent na upozornenie pred vybočením z pruhu (odlišná vec od aktívneho asistenta s udržaním v pruhu), skôr ma obe funkcie skôr vyrušovali. Ak ste ho chceli vypnúť (asistent na upozornenie), museli ste vôjsť do menu v palubnom infotainmente a dosť to odpútavalo od pozornosti (keďže na to vždy po štarte zabudnete).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Stále HW ovládacie tlačidlá

Potešilo ma rozlíšenie zadnej kamery, to bolo na túto triedu auta skutočne na úrovni. Taktiež musím pochváliť HW ovládanie nielen klimatizácie, ale aj výhrevu sedadiel či hlasitosti autorádia. Skvelé, za toto značke tlieskam a snáď jej to vydrží aj v ďalších modeloch.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Kde je plachtenie?

Vedľa radiacej páky vidíte ešte tlačidlo Sport, to však je jediná možnosť, ako si nastaviť motor či prevodovku do iného módu. Teda k dispozícii je Normal a spomínaný Sport, keď bude auto radiť vo vyšších otáčkach a odozva na plyn bude promptnejšia. Iné rozdiely som však veru nenašiel. Keď už spomínam tie módy, trocha mi chýbal nejaký Eco režim. Zvykol som si na nových autách na funkciu plachtenia, teda po ubratí plynu automaticky systém „vyradí“ a auto nechá plachtiť na voľnobežných otáčkach. Tu sa to nedialo ani v Normal režime a nedalo sa to nijako aktivovať. Možno aj preto so spotrebou nebolo až také perfektné, ale o tom neskôr.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor má filter pevných častíc, EGR aj reťazové rozvody

Poďme si povedať niečo o motore. Ide o nový 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva. Samozrejme má už filter pevných častíc, ktorý má 2 snímače teploty na to, aby systém zistil, ako funguje jeho spaľovanie. V prípade potreby riadiaca jednotka vykoná regeneráciu, o ktorej ale nedá vedieť vodičovi.

Aj keď sa vám zdajú 18-palcové disky veľké, je to príjemná kombinácia s tvrdšie naladením podvozkom a pritom z vás ako celok nevytrasú dušu.

Motor využíva vonkajšie, ale aj vnútorné EGR cez takzvané prekrytie sacích a výfukových ventilov. Deje sa to pomocou nového systému CVVD, teda nepretržitej variabilnej dobe trvania otvorenia ventilov. Napríklad pri nízkej záťaži nechá systém otvorený sací ventil od polovice po koniec kompresného cyklu. Okrem iného by to malo pomôcť zlepšiť spotrebu.

Palubný počítač trocha príkrášlil spotrebu

Tu sa ale musím pozastaviť. Neviem, kde presne bol problém, ale automobil deklaroval výrazne nižšiu priemernú spotrebu paliva na palubnom počítači voči realite. Netestoval som to dotankovaním do plna, čo by reálne ukázalo rozdiel, ale už popísané niečo odhalí. Automobil má 50 litrovú nádrž a pri preberaní auta svietil dojazd 720 km. Nechválim sa veľkými skúsenosťami, ale v jednom som si istý a to v tom, že dokážem jazdiť veľmi úsporne. Očakával som teda, že dojazd zostane na rovnakej úrovni, alebo začne stúpať. To sa na moje počudovanie nestalo.

Na našom testovacom okruhu ukázal palubný počítač spotrebu 6,5 l/100 km, čo nie je vôbec zlá hodnota a sám výrobca deklaruje 6,2 až 6,4 l/100 km. Zvyšné kilometre som jazdil úspornejšie a celkový priemer po najazdených 680 km mi palubný počítač ukazoval 5,2 l/100 km, čo by bolo úžasné. Realita však musela byť odlišná, keďže svietila rezerva a dojazd bol na úrovni 50 km. Na začiatku sa palubný počítač s dojazdom 720 km takmer trafil. Ale to k 50 litrovej nádrži a k spotrebe 5,2 l/100 km absolútne nepasuje. Podľa nej to malo vyjsť na viac než 950 km. Je to divné obzvlášť dnes, keď všetky autá od normy Euro 6 už majú palubné počítače takmer na desatinu litra presné s realitou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Netuším, v čom bol problém, realitu by som podľa najazdených km videl niekde na úrovni 6,5 až 7 l/100 km, čo stále nie je veľa. Napríklad 1.5 TSI od VW Group ale jazdí za menej. Keďže som s plug-in hybridom jazdil aj s vybitou batériou na úrovni 4 až 5 l/100 km (s nabíjaním by to bola polovičná hodnota) a to reálne, už tu by som videl jeho výhodu.

Ešte sa vráťme k samotnému motoru. Ten má rozvody hnané reťazou a tak sú podľa výrobcu bezúdržbové. Na autách Kia sa mi páči, že dávajú veľmi tučnú príručku, kde máte aj také detailné informácie, ako často meniť olej v prevodovke či a koľko pridávať aditíva do paliva.

Priestor na dojazdovku v kufri našťastie je.

Motor má moderné chladené výfukové zvody, turbodúchadlo ale chladené vodou nie je. Chladiaci okruh je oddelený na okruh pre blok a hlavu. Celkovo sa auto zohrievalo príkladne rýchlo a do 2 km bolo zohriate na „budíkový“ ideál a to aj po jarnej 5-stupňovej noci. Toto je obrovský plus pre motory s chladenými výfukovými zvodmi, lepšie motor tiež zvláda horúce dni.

Prevodovka v testovanom aute bola sedemstupňová dvojspojková so suchými spojkami. Výrobca neuvádza maximálny konštrukčný moment, má ale zvládať aj krútiaci moment 320 Nm, ktorý má diesel, pritom veľkosť spojek či ich hrúbka je rovnaká, či už ide o benzín alebo naftu. Motor vďaka tejto prevodovke „točil“ pri 90 km/h 1 700, pri 110ke 2 100 a pri diaľničnej 130ke rovných 2 500 ot./min.

Porovnanie s pluh-in hybridom

A ako to vychádza v porovnaní s plug-in hybridom? No môžeme si to vypočítať. Priemerný nájazd na Slovensku je okolo 15 tisíc km. Tento benzín v reálnej premávke jazdí za priemerných 6,5 l/100 km. To je prejazdených 975 l benzínu pri priemernej cene 1,5 eura za liter robí 1 462 eur za rok na palive. Zaokrúhlim to na 1 500 eur. Naproti tomu mnou testovaný plug-in hybrid jazdil za 3,2 l/100 km bez nabíjania (odjazdený náš trimix). Nebudem teda uvažovať o nabíjaní za pár centov a jazdení v meste prakticky za dve eurá na 100 km. So spotrebou 3,2 l/100 km dá nový majiteľ za ročný nájazd za palivo (480 litrov benzínu) 720 eur. Zaokrúhlime to na 750 eur.

Rozdiel nám teda robí 750 eur ročne. Pri rovnakej výbave máme cenníkový rozdiel približne 7 000 eur. Za približne 9 rokov je vyššia cena naspäť a ak to prerátam na kilometre, tak by to malo byť približne 135 tisíc km. Stále sa pritom rozprávame o bežnom používaní plug-in hybridu a nevyužívaní jeho prednosti v podobe nabíjania v domácich podmienkach, kde by návratnosť klesla na polovičné hodnoty.

Záver

Ak chcete auto na krátke trasy, priamovstrekový benzín nebude tým najlepším. To by ste mohli skôr pozrieť sesterský Hyundai s nepriamo vstrekovým 1.5 DPi, i keď nie je v tejto kategórii. Ak máte možnosť auto doma nabíjať a jazdíte krátke aj dlhšie trasy, môžete skúsiť aj plug-in hybrid. Ten je však až o 7 000 € drahší. Jeho oveľa vyššia cena sa tak rýchlo nesplatí ani s nabíjaním z domácej zásuvky, či dokonca bezplatne. Ale v meste a okolí môže jazdiť za smiešne peniaze (má zmysel keď vám ho kúpi firma). Kto najazdí aj viac km po diaľnici, nech uvažuje nad dieselom, ktorý je stále v ponuke. Testovaný 1,5 TGDI by som odporučil niekomu na stredne dlhé trasy, ak z nejakých dôvodov vznetový motor nechce. Samotný XCeed je príjemný a po modernizácii zaujme veľmi netradičným dizajnom svetiel či stále prívetivým ovládaním v interiéri, ktoré stále využíva HW tlačidlá.

PLUSY:

+ skvelé LED svetlá;

+ HW ovládanie klimatizácie;

+ dizajn zadných svetiel;

+ dojazdové koleso;

+ dobre zladené kolesá a podvozok;

+ rýchle zohrievanie motora;

+ JBL audiosystém.

     

MÍNUSY:

- spotreba;

- digitálny displej pred vodičom;

- chýbajúce plachtenie alebo Eco režim.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4 395 x 1 826 x 1 495
Druh pohonu: spaľovací zážihový štvorvalec
Zdvihový objem (ccm): 1 482
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 117,5 (160)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 253
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 6,2 až 6,4 l/100 km, TS okruh 6,5 l/100 km
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 325 až 1 446
Celková hmotnosť (kg): 1 870
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 235/45 R18
Rozchod (p/z), rázvor (mm): vpredu 1 575, vzadu 1 573, rázvor 2 650
Objem nádrže: 50 litrov
Objem kufra: 426 až 1 378 litrov
Cena ( Euro ): 31 090