Aby ste ma nechápali zle. Jednoduchšie nakonfigurovaný Leon na fotografiách podľa mňa nie je na škodu, práve naopak. Automobil bol z môjho pohľadu doplnený o tú výbavu, ktorú reálne vodič často potrebuje a okrem jedného príplatku mi tam nič nechýbalo. Novinárske testovačky sú totiž skoro vždy plnej výbave, v realite ale idú k zákazníkom väčšinou horšie vybavené kusy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Štvrtá generácia v porovnaní s predchodcom nepriniesla až tak veľa zmien, ako v minulosti, napríklad pri prechode z prvého na druhé vydanie či z druhého na tretie. Niekomu sa to môže páčiť, niekomu nie. Za mňa je to ale pekná evolúcia, vďaka ktorej je Leon stále dizajnovo moderným a sympatickým autom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Čo mi na tomto konkrétnom Leone chýbalo? Svetlá matrix LED, ktoré si samozrejme môžete objednať, ale tu sa na ne možno zabudlo. Diódové svetlá sú už v základe, auto s halogénmi si už nekúpite. Z môjho pohľadu je to fajn pokrok, štandardné LED totiž svietia veľmi dobre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zaujímavo svietiaci stretávací režim

Dokonca až tak dobre, že niektorá časť svetelného lúča smeruje na krajnicu a osvetľuje ju silnejšie, ako hociktoré iné LED, ktoré poznám. Väčšinou svietia buď homogénne alebo niekde s tmavými miestami, avšak tu to bolo homogénne po celej vozovke a naviac so spomínaným silnejším kužeľom na krajnicu. Za to palec hore, naozaj môže vďaka tomu vodič uvidieť zviera či neosvetleného chodca skôr, aj keď nemá vrcholnú techniku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Napriek tomu by som nákup svetiel matrix LED predsa len zvážil, funkciu stále osvetlených krajníc naľavo aj napravo nič nenahradí. Prípadne sa skúste previezť na aute so základnými svetlami v noci, či vám nebude stačiť aj tento režim. V tom prípade ušetríte za príplatok a aj za (v budúcnosti) drahšiu výmenu svetlometov, ak ich niekde rozbijete či sa nebodaj niektorá dióda odporučí do kremíkového neba.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podvozok si zaslúži uznanie

Ak by som si Leona konfiguroval ja, určite by som si nepriplatil za tieto síce efektné, ale nie príliš komfortné 18-palcové disky (obrazne povedané). Pneumatiky 225/40 R18 skutočne nemôžu veľa odfiltrovať a tvrdšie naladený podvozok tomu tiež veľmi nepomáha. Na druhú stranu, Leon sa do zákrut vrhal s takou istotou a zápalom, že som si dovoľoval stále viac a viac, a pritom zisťoval, že limit podvozka je ešte ďalej a ďalej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zákruty, ktoré som bežne prechádzal napríklad vo vyššom Opeli Mokka s 215 mm širokými pneumatikami, som si v tomto aute mohol dovoliť prejsť zhruba o 15 km/h rýchlejšie. To je už dosť veľký rozdiel, aj napriek odlišným triedam vozidiel a len o 10 mm širším plášťom. Ak máte radi agilnejšiu jazdu, Leon vám vyjde v ústrety.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prekvapenie dňa? Jednoznačne dojazdové rezervné koleso v kufri. V tejto triede je to celkom vzácnosť a dostať ho v sériovom vyhotovení? Za to patrí Leonu ďalší palec hore. Mimochodom, batožinový priestor číslom 380 litrov príliš nezaujme, ale v skutočnosti je vážne dostatočne veľký a bežnej rodine s jedným dieťaťom bude určite stačiť. Vložil som doň autochladničku s výškou 60 cm bez toho, aby som vrchný kryt nechával doma.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Po naskočení za volant príde ďalšie prekvapenie, pred vodičom je už len digitálny displej. Komu táto technika príliš nevyhovuje, nemá na výber. Je plne konfigurovateľný, a ak si kúpite vstavanú navigáciu, zobrazí sa na digitálnom displeji aj tá. V tomto konkrétnom aute ale nebola, ale pripojiť telefón cez Apple CarPlay je hračka. Žiaľ, mapa sa nezobrazí na displeji pred vodičom, čo je zbytočné obmedzenie. Asi výrobca chce takýmto spôsobom aspoň pár zákazníkov presvedčiť o nutnosti príplatku za vstavanú navigáciu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Stredový displej som využil na zobrazenie mapy navigácie z telefónu a možno by som mohol pripomenúť, že Apple CarPlay funguje bezdrôtovo. Pri základnom zobrazení menu bez mapy je displej podľa mňa zbytočne nevyužitý, aspoň pre mňa bolo nejaké zobrazenie mapy prijateľnejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo mi ale viac vadilo, bolo ovládanie klimatizácie a samozrejme aj hlasitosti autorádia. K ovládaniu ventilácie len dotykom asi netreba veľa písať. Kritizujem to vo všetkých autách a naďalej budem. Nie všetci výrobcovia naskočili na tento trend a niekto sa dokonca snaží prísť s kombináciou dotykového a hardwarového ovládania. Mimochodom, Leon je k dispozícii buď s jednozónovou alebo rovno s trojzónovou klimatizáciou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

S hlasitosťou autorádia, ktorú ovládate dotykom, mám tiež problém. Áno, vo väčšine prípadov si pomôžem volantom, ale je tu jeden prípad, keď to nefunguje. Je to vtedy, keď vypnem motor, mám hlasitosť nastavenú vyššie (hrala dobrá pesnička), ale uvedomujem si, že ráno nechcem nastúpiť a zrazu sa zľaknúť pri zapnutí autorádia. Preto znižujem hlasitosť na volante, ale nič sa nedeje. V tomto aute si ju môžete stiahnuť už len dotykom na obrazovke.

Keďže ide o výbavu FR, čakal som aj športovejšie predné sedadlá. Bohužiaľ, také tu neboli. Bočné vedenie nemalo výrazné prvky, chýbala mi aj výsuvnú opierka na stehennú časť nôh. Toto som naozaj od FR výbavy čakal lepšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Páčil sa mi tiež kamerový výstup. V aute bola len zadná kamera, ale jej rozlíšenie a aj použiteľnosť v tme ma prekvapila. Trocha som mal pocit, že je dokonca lepšia, ako v testovanom Superbe a Passate spred pár mesiacov. Za toto patrí Leonu palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Asistenčné systémy sa dajú vypnúť aj tlačidlom na volante, vtedy sa vodič dostane do menu asistentov na digitálnej obrazovke a čo potrebuje, to vypne. Ja som to nevyužíval, upozornenie na prekročenie rýchlosti pípalo slabým tónom 3-krát a vôbec mi nevadilo. Adaptívny tempomat veľmi nevyužívam, tu som ho vyskúšal, fungoval ako mal a aj keď nebrzdil príliš skoro pred autom, aj tak z môjho pohľadu zhoršil plynulosť, zvýšil spotrebu a znížil komfort jazdy. Preto ho nevyužívam.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dostal som na test Leona so základnou 1.5 TSI naladenou na 110 kW (150 koní), k dispozícii je aj slabšia 85 kW (115 koní) verzia. Zaujímavosťou je, že aktuálny cenník už ponúka len mild-hybridnú 1.5 TSI a nič viac. Výkonnejší 2.0 TSI ani 2.0 TDI k dispozícii nie je. Tak sa pozrime na túto testovanú verziu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Je to už druhá generácia, teda respektíve 1.5 TSI EA211 evo2. Mal v rukách motory EA211 evo2, a nie len tie trojvalcové 1.0 TSI. S väčším štvorvalcom som jazdil aj vo verzii evo2 a preto ma prekvapilo, že som pri tejto motorizácii cítil prepínanie medzi režimom 4 a 2 valcov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Áno, táto motorizácia ponúka 2-valcový režim kvôli zníženiu spotreby. Ale zatiaľ čo som pri minuloročnom testovanom VW T-Cross s 1.5 TSI evo2 prechod medzi režimami absolútne necítil a to som sa snažil zachytiť nejakú zmenu, dalo sa to len odhadnúť zo zvuku, a aj to len vtedy, ak som jazdil okolo steny, od ktorej sa zvuk odrážal. V testovanom Leone som však opäť cítil jemné trhnutie pri prechode na 4 valce, opačne na 2 nie. Nebolo to výrazné, bežný vodič to asi nezaregistruje, ale ja áno a prekvapenie je o to väčšie, že už to iný model s rovnakým motorom nerobil.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spotrebu 2-valcový režim znižuje

Či tento režim dokáže znížiť spotrebu, to môžem napísať len na základe aktuálne odčítanej spotreby, keďže vypnúť sa nedá. Keď som jazdil po rovine, plynulo, tak vždy, keď systém odpojil 2 valce, som na palubnom počítači zaznamenal zníženie aktuálnej spotreby o približne liter. Teda miesto napríklad 4,2 l/100 km začal palubný počítač ukazovať hodnoty od 3,2 do 3,5 l/100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Náš testovací trimix som zvládol za 5,6 l/100 km, pritom Seat udáva 5,7 až 6,2 l/100 km. Na okreskách som však dokázal jazdiť aj za menej ako 5 l/100 km. V tomto svetle na kratšie a pomalšie trasy už vznetový motor stráca svoje opodstatnenie. Iné je to na diaľnici, kde pri diaľničnej 130 km/h už spotreba rastie nad 6 l/100 km a rozdiel voči dieselu by sa zvyšoval so stúpajúcou rýchlosťou a agresívnejším štýlom jazdy. So 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je však dobre zladený, pri 90 km/h motor „točil“ 1700 a pri 130 km/h približne 2400 ot./min.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vyskúšal som aj zrýchlenie z 80 na 120 km/h na rovnakom úseku, vždy jednu cestu smerom tam a druhú naspäť. Z toho spravím priemer a vyšiel mi údaj 5,5 sekundy. Na túto kategóriu a prakticky základnú motorizáciu je to perfektný výsledok. Len treba motor vytočiť, nebáť sa pri predbiehaní podradiť. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h som meral na 3. rýchlostnom stupni, žiadna 4 či 5. Podradiť a akcelerovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zohrieva sa rýchlo, ale len chladiaca kvapalina

Keďže motor využíva už oddelené chladiace okruhy pre blok a hlavu s termoblokom ventilov (žiaden termostat ako na starých agregátoch), zohrievanie vody je rýchle. Po približne 3 km od studeného štartu pri 10 °C som odčítal 90 °C (auto kúrilo takmer okamžite už po pol kilometrovom úseku). Lenže to je len chladiaca kvapalina. Olej sa na hodnotu 50 °C (to je prvý údaj, ktorý palubný počítač zobrazí) dostal až po 7 km a na dostatočných 80 °C po dlhých 13 km. Až vtedy je motor zohriaty a môžete využívať naplno jeho výkon. Na to treba myslieť, ak by ste chceli jazdiť krátke trasy.

Záver

Seat Leon je neprávom na okraji záujmu zákazníkov. Ide o veľmi dobrú alternatívu nielen ku koncernovým modelom, ale aj v porovnaní s konkurenciou z iných vôd. Aj základná 1.5 TSI je absolútne dostačujúca motorizácia (podľa nemeraného zrýchlenia dokonca pre niekoho až príliš) a k tomu prináša naozaj veľmi nízke reálne hodnoty spotreby. Určite by som však pre seba volil auto so svetlami matrix LED a ovládanie teploty prostredníctvom dotykovej plochy by som nejako prežil. Ak nejazdím dlhšie trasy po diaľnici, diesel by mi ani nechýbal.

Typ karosérie: hatchback
Trieda / kategória: nižšia stredná
Vonkajšie rozmery (mm): 4368 x 1799 x 1456 výška
Druh pohonu: spaľovací zážihový štvorvalec
Zdvihový objem (ccm): 1498
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 110 (150)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 250
Maximálna rýchlosť (km/h): 217
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 5,7 až 6,2, TS test 5,6
Prevodovka: manuálna 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1349
Celková hmotnosť (kg): 1860
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 225/40 R18
Rázvor (mm): 2669
Objem nádrže: 45 l
Objem kufra: 380 l
Cena ( Euro ): 25 270 eur