Do histórie čoskoro vstúpia ďalšie firmy, ktoré sa nedokázali vyrovnať s krízou a požiadali o ochranu súdu pred veriteľmi. Tentoraz to budú tuneri SpeedART a 9ff, ktorí sa tak pridajú k firmám Wiesmann, Artega či Gumpert. Všetky tieto firmy prestali fungovať v posledných osemnástich mesiacoch. Obe sa orientovali výlučne na Porsche a na ich základe stavali aj takpovediac pretekárske špeciály na značkách. No možno práve to bolo kameňom úrazu, v týchto ekonomicky náročných časoch sa zamerať iba na jeden produkt. Porsche sa síce darí, no európsky trh stagnuje a ich predaje ťahá najmä Amerika a Ázia. 

Okrem krízy (na ktorú sa vyhovára kadektorá firma) je problém možno i to, že tuning už nie je tak v móde ako kedysi. Ja osobne som nevidel upravené Porsche alebo iné exkluzívne auto externou firmou už dlhý čas. Automobilky totiž dokážu ponúknuť zákazníkom hardcorové verzie tiež a so žiadnymi pochybnosťami o kvalite alebo spoľahlivosti. A keď sa chce zákazník líšiť, existujú i jednoduchšie spôsoby ako to urobiť, nie platiť veľa peňazí v podstate za nič. Veď kompletné úpravy dizajn+motor stáli ako druhé nové auto. Možno namietnete, že iní tuneri fungujú, že nemám pravdu. Možno je to tak, ale finančnú situáciu iných úpravcov vyhranených pre jednu značku pozná asi iba majiteľ a tuneri ako napríklad Kahn Design, tí zasa robia všetko.

 

Každopádne automobilový svet prišiel o firmy, ktoré dokázali postaviť zaujímavé veci. Napríklad 9ff vo svojej dobe dokázal v maximálnej rýchlosti konkurovať Veyronu s autom GT9-R. Získali tým publicitu, pretože GT9-R obehlo asi celý internet, no auto s extrémnou konštrukciou, dizajnom a výkonom za cenu 1,5M dolárov sa nepredávalo. Podľa mojich informácií postavili 2-3 kusy. Bol to pretekársky špeciál na cesty, no exkluzivitou a každodennou použiteľnosťou nemohol Veyronu konkurovať. Dajme si spomienkové video s 9ff GT9-R a Chrisom Harrisom.