Každý, kto má aspoň trochu rád autá vie, ako dôležité sú pravidelné výmeny oleja v motore. Hoci to nie je prehnane zložitý servisný úkon, podľa Castrolu sa dá ešte zjednodušiť. Dokonca do takej miery, že celá výmena oleja aj filtra trvá približne 90 s. Ako?

Olejová náplň motora spolu s filtrom je v prípade systému Nexcel umiestnená v jednom uzatvorenom boxe. Pri výmene oleja teda box jednoducho vyberiete a nahradíte novým. Celá výmena trvá asi 90 s.

Celý koncept je pomerne jednoduchý. V podstate ide o princíp mazania so suchou kľukovou skriňou, čo znamená, že olej je zhromaždený v nádrži odkiaľ ho čerpadlo distribuuje do motora. Ďalšie čerpadlo ho potom dopravuje späť do nádrže. Niekoho v Castrole však napadlo, že namiesto vypúšťania a dolievania oleja sa dá jednoducho vymeniť celá nádrž. A presne to je systém Nexcel. Olejová náplň motora spolu s filtrom je v prípade toho systému umiestnená v jednom uzatvorenom boxe. Pri výmene oleja ho teda jednoducho vyberiete a nahradíte novým. Nepotrebujete pritom žiadne náradie ani zdvihák, či montážnu jamu. Proces výmeny je vďaka tomu rýchly, jednoduchý a čistý. Výrobca navyše deklaruje, že Nexcel pomôže aj ekológii. Castrol bude totiž použité boxy zbierať späť a olej z nich opätovnou rafináciou recyklovať znova na mazivo. Firma pritom predpokladá, že ak by bol Nexcel použitý v každom aute na svete, dalo by sa recykláciou oleja z neho ušetriť 200 000 cisterien surového oleja ročne.

Olejová náplň motora spolu s filtrom je v systéme Nexcel uzatvorená v jednej nádobe. Tá na obrázku je vyrobená z kompozitu z uhlíkových vlákien. Uvidíme, či to tak zostane aj v prípade masovej produkcie.

Castrol systém testoval na širokej škále vozidiel od malých mestských áut až po pretekárske špeciály. Skúšky zahŕňali aj testy preťaženia pri brzdení až do 1,8 G, čo prestavuje brzdenie zo 100 km/h na nulu za 1,6 s. Okrem toho testovali aj prietok oleja až do hodnoty 600 l/min, čo je podľa Castrolu 10 až 20 krát viac ako v bežných osobných autách.

 

Prvým vozidlom, do ktorého namontujú Nexel už na výrobnej linke, bude Aston Martin Vulcan. V tomto prípade sa však nedá úplne hovoriť o sériovom vozidle, kedže Vulcan je určený iba na okruhy. Castrol už rokuje s viacerými automobilkami a predpokladá, že do piatich rokov uvidíme Nexcel aj v aute pre bežné cesty.

Zdroj: tlačová správa