S litrovým výkonom 125 k na liter je to pre produkčný atmosférický motor úžasný parameter. Rovnako ako údaj litrového krútiacieho momentu. Ten je rovnako nepochopiteľných 115 Nm/l!

Nedávno som si zrátal, že aktuálna generácia 911 najtypyckejšieho športiaku sveta, typ 997 má neskutočných 23 modelov. GT3 RS 4.0 je ďalší, dvadsiaty štvrtý. To je už aj zemi ťažko od toľkej dobroty a skvelých nápadov :)


Šéf oddelenia Porsche Motorsport Andreas Preuninger si na rozlúčku s najúspešnejšou generáciou 911-ky doprial niečo extra špeciálne. Na báze druhej generácie 911 GT3 RS 997 spolu s kolegami postavil čosi, čo nik nečakal. Táto mašina šokuje svet rovnako ako pred pár mesiacmi božská GT2 RS, ktorú mimochodom tiež nemá na svedomí nik iný, ako Andreas.

Jeden údaj za všetky! Severnú slučku Nurburgringu si GT3 RS 4.0 v správnych rukách dá len za 7:27 min.

Porsche 911 GT3 RS 4.0 je užasná mašina

Samozrejme, GT3 RS 4.0 je tiež prísne limitovaná edícia obmedzená na 600 kúskov. Andreas chcel na rozlúčku s typom 997 priniesť porschefanatikom ešte viac špičkového motoršportu pre bežné použitie. Tí, ktorých obmedzený komfort nevystraší a tušia čo je to za mašina si rovno môžu meniť textil. Po zväčšení objemu plochécho šesťvalca z pôvodných 3,6 na 3,8 v II. generácii GT3 prichádza ďalšie zväčšenie na rovné 4 litre. Do histórie sa tento agregát zapíše ako najväčší a najvýkonnejší atmosférický šesťvalec v cestnom Porsche a najväčší šesťvalec v 911 vôbec.

Dobre si sadnite, teraz vám znovu, podrobnejšie popíšem parametre tohto "sériového špeciálu". Kľukovka je bez zmeny prevzatá z besnej okruhovej verzie 911 GT3 RSR. Kované ojnice a piesty sú vyrobené z titánu. Litrový výkon 92 kW (125 k) je dychberúci! 4-litrový boxer ponúka svoje maximum 368 kW (500 k) pri 8 250 ot a 460 Nm pri 5 750 ot. Pomóóóc!

Asi posledná fabrická verzia aktuálnej generácie je v ponuke len so 6-stupňovým manuálom. Šprint z pokoja na kilo dá za 3,9 s. Na dvojnásobok trieli necelých 12 s a vďaka aerodynamickým úpravám, ktoré novinku tlačia k ceste ešte o 15% viac (auto má 190 kg prítlaku pri rýchlostiach nad 300 km/h) než GT3 II je maximálka "len" 314 km/h. Ale tá vôbec nie je podstatná, pretože skutočná sila a talent tohto auta je v schopnosti akcelerovať, brzdiť, zatáčať a držať stopu. Supersport je odľahčený použitím:
- karbónové lakované blatníky,
- karbónová kapota,
- čalúnené škrupinové sedačky,
- perpexové plastové zadné okno,
- po prvýkrát aj bočné zadné okienka z perpexu
- odľahčené pružiny,
- špeciálne ľahké kované disky,
- špeciálne tenké koberčeky.

Dvojmiestny športiak vďaka tomu váži s plnou nádržou len 1 360 kg. Pritom s touto váhou je homologovaný pre bežnú premávku! S výkonovou hmotnosťou 3,69 kg/kW. Prevedené na kone je to neskutočných 2,72 kg/k priatelia.

Prvky, ktoré túto božskú 911 charakterizujú sú centrálne vyvedený dvojvýfuk, biela farba, veľké špeciálne krídlo, ešte nižšia svetlá výška a po prvýkrát na "sériovom" porsche  pomocné prítlačné plôšky predného nárazníka po jeho stranách. Iste ste zvedaví aj na cenu. Nuž, nebudem vás strašiť, ani sa tu zavzdušňovať. Všetkým, ktorí ste to dočítali až sem to muselo byť jasné: 178 600 €. A to sa, nepochybne, čoskoro dočítate, že aj keby ste chceli, už nie sú, lebo sa všetkých 6 stovák minulo...